SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

Salg og marketing skal sælge varen, og supply chain skal levere varen - til rette tid, kvalitet, omkostning og miljøaftryk. Men hvordan er samspillet egentlig mellem to funktioner? Det vil vi gerne undersøge i SCM Panelet, og vi inviterer derfor dig til at dele jeres erfaringer.

Skåret ind til benet handler supply chain management (SCM) om at optimere processer og værdiskabelse på tværs af funktioner og virksomheder. Men hvordan fungerer samspillet mellem supply chain og salg egentligt? Det vil vi gerne undersøge i denne undersøgelse. Foto: 123rf.com.

06.02.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Deltag i undersøgelsen

Skåret ind til benet handler supply chain management (SCM) om at optimere processer og værdiskabelse på tværs af funktioner og virksomheder.

SCM går altså på tværs af de siloer, som de fleste virksomheder traditionelt og reelt er bygget op omkring. Mange virksomheder har reelt fokus på funktioner på bekostning af fokus på processer. Det skaber suboptimeringer og dårlige snitflader, der svækker værdikædens flow og præstationer. Det er i virkeligheden ganske naturligt, idet organisation, ledelse, målinger, lønbonusser og kultur er orienterede mod funktionen. Det er her, lederen og medarbejderen er ansat, her ”bor” hans eller hendes kollegaer, funktionen er ”hjem” for medarbejderens faglighed, og det er som regel inden for funktionens fire vægge, at medarbejderen og mellemlederen finder sin chef. Der er ikke mange incitamenter til at være orienteret mod værdikæden og processer, der går på tværs.

S&OP 

Men det er som regel skidt for virksomhedens overordnede forretningsmål. Og der findes et værktøj, der kan skabe mere fokus på processer i en virksomhed, nemlig metoden sales & operations planning (S&OP). S&OP er en metode til at balancere kapacitet og efterspørgsel i en virksomhed, og det er jo temmelig grundlæggende for en succesfuld forretning.

Hvordan er status på samspillet mellem salg/markering og supply chain eller efterspørgsel og kapacitet i din virksomhed? Hvor ofte samarbejder I? Hvad og hvem driver det eventuelle samspil? Hvor effektivt er samarbejdet? Hvordan forventer du samspillet vil udvikle sig de kommende år?

Det vil vi gerne undersøge, og til det har vi brug for DIN hjælp. Deltag i undersøgelsen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Konference
FMCG Fast Forward

Mød RELEX Solutions på FMCG Fast Forward

Dato

06.11.2025

Sted

ARKEN Museum of Contemporary Art

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup