Smerter bør tages mere alvorligt, mener arbejdsmiljørådgiver

Smerter er en af de primære årsager til sygefravær, men hvad arbejdspladser ikke ved er, at de har stor indflydelse på, om medarbejdernes smerter fører til sygemeldinger. Virksomheder bør derfor sætte smerter på dagsordenen for at undgå problemet. Sådan lyder det fra Vicuras.

11 procent ud af de 29,3 procent lønmodtagere, der går på arbejde hver uge med smerter, må tage smertestillende medicin for at komme igennem en arbejdsdag. Foto: Cottonbro Studio

04.03.2024

SCM.dk

Nye tal fra Arbejdstilsynet viser, at 29,3 procent af danske lønmodtagere har smerter, når de går på arbejde, og 11 procent af dem må tage smertestillende for at komme igennem en arbejdsdag. Det er en stigning siden undersøgelsen sidst blev foretaget i 2021.

Arbejdsrelaterede smerter er blandt den hyppigste årsag til langvarigt sygefravær og førtidspensionering eller efterløn, og dermed det store tab i arbejdskraft på samfundsplan. Det skriver Arbejdsmiljøtilsynet på deres hjemmeside. 

Forskning fra NFA peger på, at ledelsens håndtering af smerter på arbejdspladsen, har indflydelse på sygefraværet på sigt. Dårlig ledelse og håndtering af smerter, hvor ledelsen ikke spørger ind og lytter til medarbejdernes problemstillinger, er i høj grad medvirkende til en stigning i sygefraværet.

“Mange ledere forstår ikke, at de har et stort ansvar i at håndtere medarbejdernes smerter, og det er altså fejl nummer et”, siger direktør for Vicuras, Jakob Ørnskov. 

Forskning viser, at det første skridt på vejen i håndteringen af smerter og stigning i sygefraværet er at tale om smerter. Desværre er smerter for mange ledere et tys-tys emne, og ikke noget man blander sig i. Det er en problematik, der gør sig gældende på mange arbejdspladser. 

En måde, hvorpå arbejdspladser kan sætte smerter på dagsordenen, er ved at bruge deres eksisterende trivselsmålinger til at få gang i dialogen om smerter. Det giver medarbejderne en mulighed for at gøre arbejdspladsen bekendt med deres smerter og få den rette hjælp, samtidig med at det åbner op for, at arbejdspladsen rent faktisk kan håndtere problemstillingen.

”Der er brug for handling, og derfor mener vi, at alle virksomheder bør skrive smerter ind i deres trivselsmålinger og aktivt sætte ind for at sikre, at medarbejdernes smerter håndteres for alles skyld”, tilføjer Jakob Ørnskov.

Forskning fra NFA viser også, at mange arbejdspladser mangler nødvendig viden om smerter, samt de rette kommunikationsevner til at kommunikere om forebyggelse og muligheder for håndtering af smerter – hvilket kun gør problemet værre.

Læs også: Hårdt fysisk arbejdsmiljø koster lange sygemeldinger

Derfor må arbejdspladser sætte ind på alle fronter for at sikre sig, at de tilegner sig den fornødne viden om smerter og de rette værktøjer til at håndtere smerter, for eksempel med hjælp fra en ergonomisk vejledning, der har fokus på at identificere faldrubber på arbejdspladser og udpege risikofaktorer, der øger risikoen for smerter som resultat af nedslidning og overbelastning.

Kilde: Vicuras A/S.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle