S&OP giver tættere styring af forretningen

Sport24 Team er meget decentralt organiseret, og virksomheden havde et behov for at ensarte ordre- og fulfilmentprocessen samt skabe større stabilitet. Målet var bedre kundeservice og højere værdikæde-effektivitet per omsætningskrone. Et S&OP-projekt med Syddansk Universitet har hjulpet Sport24 Team et godt stykke ad vejen mod målet.

”Jeg forventer, at vi vil høste endnu flere fordele i de kommende år, efterhånden som vi bliver mere rutinerede og modne i vores forståelse og udførelse af det tværgående værdikædesamarbejde”, fortæller Thomas B. Sørensen..

04.06.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Uanset om du er nybegynder eller øvet sportsudøver, så er det ambitionen hos Sport 24 at give dig en passende kanal, hvor du kan handle sportsudstyr og fritidstøj 24 timer i døgnet på webshoppen eller komme ned i en af butikkerne og gå på opdagelse blandt alle de kendte sportsbrands.

Sport 24 har igennem flere år opkøbt en række sportsudstyrsbutikker, og virksomheden er spredt ud på en række afdelinger over hele landet.

Det giver helt naturligt en masse forskellige måder at arbejde på, og virksomheden var da også tidligere plaget af mange forskellige processer og et uensartet ordreflow, der gav dønninger bagud gennem værdikæden i logistik, produktion (trykkeri) og indkøb. Uforudsigelige dønninger i værdikæden betyder dårligere kapacitetsudnyttelse, lavere effektivitet, flere kassationer, lavere OTIF (levering on time in full) og højere omkostninger.

1. Virksomheden Sport 24 har succes med at indføre sales & operations planning med støtte fra forskningsprojekt med Syddansk Universitet. Foto: Sport 24..

Mere stabilitet, tak
”Vi havde derfor i en af virksomhedens fire divisioner allerede i 2017 forsøgt os med et internt drevet projekt, der skulle ensarte ordre- og fulfilmentprocessen og skabe standard operating procedures (SOP), som alle afdelinger og medarbejdere kunne følge”, fortæller Thomas B. Sørensen, som er salgs- og sponsorchef i Sport 24 Team, som er Sport 24’s division for B2B salg til klubber, skoler og virksomheder, og tilføjer:

"Men vi måtte erkende at det var vanskeligt at implementere, sikkert fordi vores decentrale organisation er fuld af dygtige og handlekraftige hands-on medarbejdere, der er meget selvkørende og forståeligt nok mere fokuserede på at få en ordre i hus end lige, at ordren bliver håndteret på en bestemt måde efter bestemte spilleregler".

Men det uensartede proceslandkort gav høj uigennemsigtighed og mange negative bivirkninger gennem hele værdikædesystemet.

Thomas B. Sørensen påpeger, at det er vanskeligt at skabe forandringer samt ændre vaner og adfærd, og at den slags større forandringsprojekter kræver betydelige ressourcer og fokus. Det er helt enkelt vanskeligt at drive strategisk forretningsudvikling, når alle i organisationen har hele dagen fuldt mere end rigeligt op med drift.

Forskningsprojekt gav struktur
”Det kom derfor som sendt fra himlen, da vores relativt nyansatte logistikchef Jan Hansen kom til mig og fortalte, at vi kunne blive en del af et praktisk forskningsprojekt med Syddansk Universitet. Her skulle vi arbejde med at strømline samarbejdet mellem salg, markedsføring og logistik, produktion samt indkøb i Sport 24 Team”, fortæller han og supplerer:

”Vi kastede os begejstrede over deltagelsen i projektet, som gav os både teoretisk viden, struktur, ressourcer, gode værktøjer og endda to eksterne konsulenter, der kunne inspirere os i eksekveringen”.

Sport24 startede derfor ud i sommeren 2018 med at opbygge en formel sales & operations planning-proces (S&OP). Virksomheden har etableret en lille projektorganisation med en intern projektleder.

De startede ud med at samarbejde med fire ud af 16 salgskonsulenter, der skulle begynde at producere et regelmæssigt salgsforecast og dele det med operations. De fire salgskonsulenter var på plads med robuste processer for forecasting og deling af forecast med operations per 1. september 2018, og den 1. januar 2019 var endnu en gruppe salgskonsulenter også ført ind i processen.

Sport 24 afholder nu månedlige S&OP-møder med deltagelse fra salg, indkøb, operations, økonomi og it.

Mange gevinster på en bred front
”Vores nye S&OP-proces har bidraget med en masse gevinster mange steder i vores forretning, og jeg forventer, at vi vil høste endnu flere fordele i de kommende år, efterhånden som vi bliver mere rutinerede og modne i vores forståelse og udførelse af det tværgående værdikædesamarbejde”, fortæller Thomas B. Sørensen.

Som eksempler på gevinster nævner han:

  • Mere skarpe på salgsforventninger og prioriteringer i operations samt indkøb.
  • Meget højere forecast præcision.
  • Dataene er blevet mere valide.
  • Meget mere datadrevne i beslutninger og adfærd.
  • Højere stabilitet i ordre- og fulfilmentflowet.
  • Færre returløb.
  • Højere OTIF.
  • Højere kundetilfredshed
  • Produktion (tryk på tøj og udstyr), logistik og indkøb har fået et bedre grundlag for at udnytte kapacitet og løfte effektivitet.
  • Højere rentabilitet.
  • Tættere samarbejde og mere fælles planlægning med både kunder og leverandører – blandt andet fordi data nu er tilgængelige og valide.

Om Sport 24

Startskuddet til Sport 24 lød den 1. januar 2012, hvor 15 tidligere Intersport butikker, 16 Sport Outlets og 7 Sport Direct afdelinger trådte ud af samarbejdet, og alle blev en del af SPORT 24 koncernen. I dag er antallet oppe på 28 SPORT 24 butikker i Jylland og på Sjælland, 30 landsdækkende SPORT 24 OUTLET-butikker samt 8 SPORT 24 Team afdelinger, som specialiserer sig i B2B salg til klubber, skoler og virksomheder. Med hovedkontor i Silkeborg har SPORT 24 samlet administration, web, marketing, indkøb og centrallager på en placering. Virksomheden beskæftiger over 1000 medarbejdere på landsplan.

Virkemidler og udfordringer
Det er ikke svært for Thomas B. Sørensen at pege på, hvad de største udfordringer har været og er i arbejdet med at indføre S&OP: ”Det vanskeligste er at indføre forandringer af adfærd i vores mange decentrale enheder, som er vant til selv at styre hverdagen. Her har Mercuri Urvals bidrag i forskningsprojektet været en stor hjælp”.

Mercuri Urval har hjulpet de 10 deltagende virksomheder i forskningsprojektet til at gennemføre personlighedstypetests, som har skabt en øget bevidsthed om, hvordan forskellige personligheder tænker, kommunikerer, opfatter, handler og bliver motiveret.

Det er lige så nemt for Thomas B. Sørensen at pege på det mest effektfulde virkemiddel for at få fremdrift i projektet:

”Der er mange forudsætninger og virkemidler for dette projekt. Men noget af det, der har rykket mest for os, har været de første aha-oplevelser af, at ”det her virker jo”. Nogle medarbejdere fik relativt hurtigt en oplevelse af, at det her gør livet lettere for dem og Sport 24, og det har været stærkt motiverende både for dem og deres kollegaer. Derudover handler det om kommunikation, kommunikation og kommunikation. Vi er spredt ud på mange geografiske enheder, og vi skal derfor være rigtig dygtige til at kommunikere på kryds og tværs på en effektfuld måde”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Download gratis e-bog om BI-løsning udviklet specielt til Supply Chain Management

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Planlægning i 2019

Relateret indhold

29.02.2024SCM.dk

Medie: DSV kan være på vej med gigant-bud på DB Schenker

29.02.2024SCM.dk

CMA CGM genoptager Røde Havs-transit - i begrænset omfang

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Styrelsen for Forsyningssikkerhed

IT-konsulent til Styrelsen for Forsyningssikkerhed

Vil du være med til at gøre samfundet mere modstandsdygtigt over for fremtidens trusler? Er du ivrig efter, at blive en del af et fantastisk team, hvor du får ansvaret for at udvikle og understøtte styrelsens IT-løsninger? Så er stillingen som IT-konsulent i Styrelsen for Forsyningssikkerhed noget for dig.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

03.03.2024

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Er du vild med programmering - og stærk til D365FO?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på D365FO, OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Banker dit hjerte for programmering?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Aarhus eller Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Har du erfaring inden for intern logistik og/eller produktion?

Bredana Axcite søger en handlekraftig ERP-konsulent

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm.

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm. søges til international virksomhed

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Auditor til ISO 9001, ISO 14001 OG ISO 45001

Bureau Veritas Certification søger auditor til ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Administrative assistant for marine & offshore

Join Bureau Veritas Denmark in an exciting position as part-time administrative assistant in the Marine Department

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

IT-Sikkerhedskonsulent

Bureau Veritas søger IT-sikkerhedskonsulent

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

TrueCommerce
Webinar
Webinar: EDIFACT

Alt du skal vide om EDIFACT

Dato

05.03.2024

Tid

11:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

08.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup