Speed reducerer sårbarhed

Inditex, som står bag tøjkæden Zara, har i snit leveret to-cifrede vækstrater i mere end ti år. Opskriften er speed, produktion tæt på markederne, tunge investeringer i forsyningskæden og en kultur, hvor det er godt at begå fejl.

Zara lancerer mere end 25.000 nye produkter hvert år. Går ti eller 1.000 produktlanceringer galt, er tabene relativt minimale. Foto: Inditex..

19.04.2013

SCM.dk

Tøjkæden Zara, der er ejet af Inditex, skal lave mindst 30 procent fejl i forsyningskæden, ellers bruger de for lang tid på at jagte perfektion. Sådan lød det fra professor Carlos Cordon fra IMD ved lanceringen af visionsrapport fra tænketanken FORSYN2021 i efteråret 2012.

Inditex investerede i 2012 mere end 1.4 milliarder euro i logistikken. Virksomhedens time-to-market er to uger, de producerer alt selv og er p.t. tilstede med 6009 butikker i 86 lande. For 15 år siden var Benneton benchmark, de havde en time-to-market på to måneder.

”Alle vidste, det var umuligt – lige indtil en eller anden, der ikke var klar over, det var umuligt, rent faktisk gjorde det”, citerer Carlos Cordon fra IMD Albert Einstein for at sige. Og det er lige præcis, hvad Zara har gjort.

Gør det umulige
Carlos Cordon har i mange år fulgt og forsket i, hvordan Zaras strategi og forsyningskæde er skruet sammen, og hvordan forsyningskæden hænger sammen med forretningen. Det gør han, fordi han mener, Zaras eksempel er så enestående, at alle virksomheder kan lære af eksemplet.

Zaras leveringstid i Europa er på 48 timer, og uden for Europa bliver det meste distribueret med fly. Foto: Inditex..

Hvad gør Zara forskelligt fra konkurrenter?

  • De reklamerer ikke.
  • De har ingen godkendelsesprocedurer for design.
  • De genopfylder ikke hylderne for udsolgte modevarer.
  • De producerer meget i Europa.
  • De håndterer selv produktionen.
  • De har for mange designere.
  • De kopierer alt og hele tiden.
  • De lancerer nye kollektioner hver 2. uge.

Tempo gør robust
Volkswagen brugte i 00’erne 3,5 år på at udvikle en ny udgave af Golf, som blev modtaget så dårligt af markedet, at den næsten var ved at få hele Volkswagen-koncernen i knæ. Den form for sårbarhed er Zara fuldstændig ude over i kraft af 25.000 nye produktlanceringer hvert år. Går 10 eller 1000 produktlanceringer galt, er tabene relativt minimale.

Zaras leveringstid i Europa er på 48 timer, og uden for Europa bliver det meste distribueret med fly. En t-shirt, som bliver produceret i Indien og solgt i Singapore, har været en tur omkring Zaras distributionscenter i Spanien. Zaras forsyningskædestrategi handler nemlig om at gøre det så ukompliceret som muligt. Virksomheden har valgt at investere kompleksiteten i kundeoplevelsen og prispolitikken, og det betyder, at Zara bliver nødt til lade resten af værdikæden være hurtig, simpel og nogle gange måske dyr.

I sidste ende skal den samlede strategi nemlig understøtte kundeoplevelsen i butikken samt prispolitikken og ikke andet. Zara har altså valgt præcis, hvordan de skal adskille sig fra konkurrenter og skabe kundeværdi, og her satser de konsekvent og 100 procent. Det er det, der gør dem så enestående succesfulde.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense