Speed reducerer sårbarhed

Inditex, som står bag tøjkæden Zara, har i snit leveret to-cifrede vækstrater i mere end ti år. Opskriften er speed, produktion tæt på markederne, tunge investeringer i forsyningskæden og en kultur, hvor det er godt at begå fejl.

Zara lancerer mere end 25.000 nye produkter hvert år. Går ti eller 1.000 produktlanceringer galt, er tabene relativt minimale. Foto: Inditex..

19.04.2013

SCM.dk

Tøjkæden Zara, der er ejet af Inditex, skal lave mindst 30 procent fejl i forsyningskæden, ellers bruger de for lang tid på at jagte perfektion. Sådan lød det fra professor Carlos Cordon fra IMD ved lanceringen af visionsrapport fra tænketanken FORSYN2021 i efteråret 2012.

Inditex investerede i 2012 mere end 1.4 milliarder euro i logistikken. Virksomhedens time-to-market er to uger, de producerer alt selv og er p.t. tilstede med 6009 butikker i 86 lande. For 15 år siden var Benneton benchmark, de havde en time-to-market på to måneder.

”Alle vidste, det var umuligt – lige indtil en eller anden, der ikke var klar over, det var umuligt, rent faktisk gjorde det”, citerer Carlos Cordon fra IMD Albert Einstein for at sige. Og det er lige præcis, hvad Zara har gjort.

Gør det umulige
Carlos Cordon har i mange år fulgt og forsket i, hvordan Zaras strategi og forsyningskæde er skruet sammen, og hvordan forsyningskæden hænger sammen med forretningen. Det gør han, fordi han mener, Zaras eksempel er så enestående, at alle virksomheder kan lære af eksemplet.

Zaras leveringstid i Europa er på 48 timer, og uden for Europa bliver det meste distribueret med fly. Foto: Inditex..

Hvad gør Zara forskelligt fra konkurrenter?

  • De reklamerer ikke.
  • De har ingen godkendelsesprocedurer for design.
  • De genopfylder ikke hylderne for udsolgte modevarer.
  • De producerer meget i Europa.
  • De håndterer selv produktionen.
  • De har for mange designere.
  • De kopierer alt og hele tiden.
  • De lancerer nye kollektioner hver 2. uge.

Tempo gør robust
Volkswagen brugte i 00’erne 3,5 år på at udvikle en ny udgave af Golf, som blev modtaget så dårligt af markedet, at den næsten var ved at få hele Volkswagen-koncernen i knæ. Den form for sårbarhed er Zara fuldstændig ude over i kraft af 25.000 nye produktlanceringer hvert år. Går 10 eller 1000 produktlanceringer galt, er tabene relativt minimale.

Zaras leveringstid i Europa er på 48 timer, og uden for Europa bliver det meste distribueret med fly. En t-shirt, som bliver produceret i Indien og solgt i Singapore, har været en tur omkring Zaras distributionscenter i Spanien. Zaras forsyningskædestrategi handler nemlig om at gøre det så ukompliceret som muligt. Virksomheden har valgt at investere kompleksiteten i kundeoplevelsen og prispolitikken, og det betyder, at Zara bliver nødt til lade resten af værdikæden være hurtig, simpel og nogle gange måske dyr.

I sidste ende skal den samlede strategi nemlig understøtte kundeoplevelsen i butikken samt prispolitikken og ikke andet. Zara har altså valgt præcis, hvordan de skal adskille sig fra konkurrenter og skabe kundeværdi, og her satser de konsekvent og 100 procent. Det er det, der gør dem så enestående succesfulde.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

05.02.2025SCM.dk

Erhvervsledere: Sværere at nå klimamål, behov for mindre bureaukrati

05.02.2025SCM.dk

Trecifret millionbeløb skal gøre Danmark til epicenter for cirkulær produktion

05.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Hvorfor Risk Management?

31.01.2025TECSYS A/S

Sponseret

Produkttest: VMT9000 - en robust terminal

29.01.2025SCM.dk

Indspark: Allier dig til mere grøn ansvarlighed i 2025

28.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Skab en stærk brandidentitet med din Agilox AMR

28.01.2025SCM.dk

Geopolitisk elastiske forsyningskæder er supply chain lederens nye topprioritet

22.01.2025SCM.dk

Geopolitik til trods: Virksomhedsledere tror på klima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

29.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forandringsledelse

Vil du lære at lede alle involverede sikkert og reflekteret gennem forandringer? Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede forandringer i din organisation.

Dato

06.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Delfi Technologies A/S
Messe
Besøg Delfi Technologies på EuroCIS 2025

Delfi Technologies er klar til at byde dig velkommen endnu engang på EuroCIS – verdens førende detailhandelsmesse, som finder sted i Düsseldorf, Tyskland. Ingen anden messe giver dig det samme øjebliksbillede af, hvad der sker i den hurtigt voksende verden inden for butiksteknologi.

Dato

18.02.2025

Tid

10:00

Sted

Messe Düsseldorf

Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup