Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

Næsten halvdelen af globale virksomheder er klar til at betale mere og ser ingen vej uden om omstilling til materialer med mindre aftryk.

Foto: Ramboll

25.09.2024

SCM.dk

En netop offentliggjort rapport af Climate Group og Rambøll på Climate Week i New York viser, at næsten 50 procent af globale virksomheder er parate til at betale mere for stål og beton med et lavere CO2-aftryk. Produktion af stål og beton står for 15 procent af verdens samlede CO2-udledning.

Rapporten, The Steel and Concrete Transformation: 2024 market outlook on lower emission steel and concrete undersøger virksomheders parathed til at bruge og betale for stål og beton med et lavere CO2-aftryk samt de væsentligste barrierer, der i dag forhindrer en bredere anvendelse. Over 250 virksomheder fra 42 lande og 21 brancher medvirker i undersøgelsen, heraf 31 virksomheder i Danmark.

 

Positive markedsudsigter

Undersøgelsen viser et voksende momentum i form af øget betalingsvillighed, og en voksende erkendelse af, at materialer med lavere aftryk er uomgængelige i fremtiden.  

Betalingsvillighed for mere klimavenligt stål:

  • 45 procent af respondenterne på tværs af alle lande er villige til at betale mere for stål, der udleder 25 procent mindre CO2 ved produktionen. Blandt danske virksomheder er tallet 48 procent.
  • 57 procent af respondenterne på tværs af alle lande er villige til at betale mere for stål, der udleder 50 procent mindre CO2 ved produktionen.
  • En ud af fire af de danske virksomheder i undersøgelsen (23 procent) er villig til at betale op til 25 procent mere for stål, der udleder 50 procent mindre CO2 ved produktionen.


Betalingsvillighed for mere klimavenlig beton:

  • For beton er 40 procent af respondenterne på tværs af alle lande villige til at betale mere, hvis produktet udleder 25 procent mindre CO2 ved produktionen.
  • 49 procent af respondenterne på tværs af alle lande er villige til at betale mere for beton, der udleder 50 procent mindre CO2 ved produktionen.
  • 16 procent af de danske virksomheder i undersøgelsen er villig til at betale op til 25 procent mere for beton, der udleder 50 procent mindre CO2 ved produktionen.


Større betalingsvillighed i dag end for et år siden:

  • 52 procent af respondenterne er i dag i højere grad villige til at betale mere for CO2-reduceret stål og beton sammenlignet med for et år siden. 34 procent af respondenterne rapporterede ingen ændring i deres holdning gennem det sidste år.

Rapporten viser også opmuntrende tegn på, at virksomhederne forventer, at overgangen til materialer med lavere CO2-belastning er uundgåelig: 78 procent af de adspurgte virksomheder forventer, at stål og beton med et lavere CO2-aftryk vil være standardmaterialer i nye produkter og projekter inden for det næste årti.

Politikere skal fjerne barriererne

Overgangen til mere klimavenlig beton og stål rummer barrierer. Virksomhederne peger på omkostninger (84 procent), konservatisme i branchen (37 procent) og mangel på viden (33 procent) som de primære forhindringer for at øge tempoet i omstillingen.

Virksomhederne mener, at regeringer spiller en væsentlig rolle i at støtte dem i en øget udbredelse og anvendelse og peger på, at de vigtigste politiske initiativer, der skal prioriteres er  
finansielle løftestænger som skattefordele og subsidier (69 procent), carbon pricing, hvor der pålægges betaling for forureningen (50 procent) og minimum produktstandarder eller grænseværdier for byggematerialernes indlejrede CO2 (43 procent). Uden dem er det usandsynligt, at verden vil opleve en hurtig udbredelse og skalering af CO2-reduceret stål og beton i tide.

"Det faktum, at flere virksomheder nu er villige til at betale mere for CO2-reduceret stål og beton, sender et stærkt signal til markedet. For at fremskynde udviklingen er alle aktører nu nødt til at gå sammen - fra politiske beslutningstagere og investorer til aftagere af stål og beton samt slutbrugerne, der skal acceptere en øget pris indtil markedet modnes. Lad os bygge videre på det momentum, vi har for at drive en hurtig og varig dekarbonisering af de tunge industrier på vejen mod en CO2-neutral verden," siger Michael Simmelsgaard, koncerndirektør i Rambøll.   

- EHS
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle