Store logistikfordele ved at bygge med træ

Træ vejer markant mindre end andre byggematerialer, og det giver nogle klare fordele både i forhold til transport, løft og montage, når større byggerier skal opføres. Det vil foreningen Træ i Byggeriet fremadrettet øge opmærksomheden omkring.

Træ vejer markant mindre end andre byggematerialer, og det giver nogle klare fordele både i forhold til transport, løft og montage, når større byggerier skal opføres. Det vil foreningen Træ i Byggeriet fremadrettet øge opmærksomheden omkring. Foto: Træ i Byggeriet..

23.01.2023

SCM.dk

Byggematerialers vægt spiller en stor rolle, når større byggerier skal opføres. Det gælder ikke mindst i forhold til transport, løft og montage, hvor mindre vægt er lig med mindre transport på vejene, mens det også i montagen muliggør brugen af kraner på strøm fremfor diesel, som alt sammen bidrager til et mindre CO2-udslip. Her har træ dermed nogle markante fordele i forhold til eksempelvis beton, da træ har en densitet på blot 0,4-0,5 tons per kubikmeter, mens beton ligger på 2,4.

De fordele har man blandt andet oplevet ved projekter som Dalston Lane i London og Kajstaden i Sverige, hvor man eksempelvis ved CLT-byggeriet Dalston Lane formåede at reducere antallet af leverancer til byggepladsen med 80 procent og dermed CO2-udledningen markant. Men ifølge Træ i Byggeriet er det fordele, der ikke er særlig stor opmærksomhed omkring i dag, og derfor vil foreningen blandt andet med et nyt samarbejde arbejde målrettet på at skærpe det fokus. 

”Fra 2023 skal der som noget nyt til alle byggerier omfattet af energirammen udføres en livcyklusanalyse, og for byggerier over 1.000 kvadratmeter må CO2-udledningen maksimalt udgøre 12 kilo CO2-ækvivalenter per kvadratmeter per år. De faser i byggeriet, som LCA-beregningen omhandler, udgør indtil videre kun produktfasen, driftsfasen, udskiftning, energiforbrug samt bortskaffelse ved endt levetid. Det vil med andre ord sige, at CO2-udslippet forbundet med transport og opførelse, desværre endnu ikke indgår, selvom det spiller en kæmpe rolle”, fortæller sekretariatsleder i Træ i Byggeriet, Lauritz Rasmussen, og fortsætter.

”Det skyldes blandt andet, at der forsat mangler tilstrækkeligt datagrundlag for, at transport, kraning og opførelse kan indregnes, hvilket forventes at komme i 2025. Men det ændrer ikke på, at det har betydning allerede i dag, og derfor vil vi nu med hjælp fra en af landets store transportvirksomheder bidrage til et skærpet fokus omkring det, så vi kan skabe et endnu større incitament for at bygge i træ og dermed hurtigere få nedbragt byggeriets samlede CO2-udslip”. 

Transportvirksomhed træder ind i forening 
Træ i Byggeriet har netop indledt et samarbejde med kran- og transportvirksomheden BMS, som har stort fokus på at nedbringe CO2-udledningen i forbindelse med transport og kranopgaver – blandt andet ved løbende at udskifte deres kraner – i takt med, at leverandører af kraner og lastbiler bliver klar til det – så de fremadrettet kører på strøm frem for diesel.

Læs også: Ny topmoderne logistikbygning i Vejle

BMS er for nyligt blevet medlem af Træ i Byggeriet for netop at bidrage med sin store viden på kran- og transportområdet og dermed sætte endnu mere fokus på transporten af træ.

”Noget af det, vi lige nu fokuserer på, er, at så mange af vores kraner og lastbiler som muligt skal kunne drives med strøm. Det giver nemlig nogle markante besparelser i CO2-udledningen. Og for at det kan lade sig gøre, spiller vægten af det, vi transporterer og hejser, naturligvis en stor rolle – jo tungere byggematerialerne er, jo mere energitunge er de nemlig også at transportere og hejse på plads. Derfor vil vi gerne fokusere mere på træbyggeri fremadrettet, og hvordan vi kan skabe de bedste rammer i forbindelse med kraning og transporten af det”, lyder det fra projektsalgsdirektør hos BMS, Kim Hvolbøl, og fortsætter:

”Vi er derfor blevet medlem af Træ i Byggeriet, så vi med vores mange års erfaring på området kan bidrage til at nedbringe CO2-udslippet i forbindelse med transporten og hejsning af træ yderligere. Samtidig kan vi bidrage til at rådgive og udvikle montagemetoder sammen med producenterne og ikke mindst hjælpe til med udvikling af løfteudstyr, så vi sikrer os et endnu grønnere byggeri i fremtiden”.

- PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025WITRON Group

Sponseret

50 percent less workforce - 50 percent fewer truck trips

06.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V