Større fleksibilitet for chauffører
En ny aftale mellem DI/ATL og 3F Transport giver godschauffører, der kører i natperioden, mulighed for at arbejde i op til 15 timer til gengæld for en ekstra, arbejdsgiverbetalt pause. ATL’s branchedirektør ser aftalen, der er frivillig for både vognmand og godschauffør, som en stor sejr for branchen.
I dag må godschauffører, som kører i natperioden, højst have en daglig arbejdstid på ti timer inden for en 24 timers periode. Men en ny bekendtgørelse fra Beskæftigelsesministeriet har åbnet for, at den daglige arbejdstid ved arbejde ind i natperioden nu kan forlænges til maksimalt 15 timer.
Den mulighed har DI/ATL og 3F Transport valgt at udnytte. Parterne har skrevet ind i ATL-overenskomsten, at chauffør og vognmand kan indgå en frivillig, individuel aftale, der giver chaufføren mulighed for at arbejde i op til 15 timer til gengæld for en ekstra, arbejdsgiverbetalt pause, der kan afholdes eller spares op.
Branchedirektør i ATL, Lars William Wesch, er glad for aftalen med 3F Transport og ser især fordele for virksomheder og chauffører, der kører eksport eller distribution på tværs af landet.
”Vi kender historierne om chauffører med natarbejde, der kan blive tvunget ud i længere ophold, hvis de bliver forsinkede undervejs med de udfordringer, det giver for dem selv og virksomheden. Med aftalen med 3F Transport, der nu er føjet til ATL-overenskomsten, giver vi vognmand og chauffør mulighed for langt mere fleksibilitet i arbejdsdagen”, siger Lars William Wesch.
Læs også: Pakkelevering i Sydjylland stiger markant
Lars William Wesch fortæller, at ATL gennem lang tid har arbejdet for den nye ordning, der først er blevet praktisk mulig med Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse.
Samtidig understreger han, at muligheden for at lempe på loftet for den maksimale arbejdstid, der udspringer af EU’s arbejdstidsdirektiv for mobile lønmodtagere, hverken berører køre-hviletidsbestemmelserne eller de øvrige arbejdstidsregler.
”Køre-hviletidsbestemmelserne og de øvrige arbejdstidsregler, herunder reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid, gælder naturligvis fortsat, selvom en chauffør og en arbejdsgiver aftaler at bruge ordningen”, siger Lars William Wesch.
Aftalen mellem DI/ATL og 3F Transport er trådt i kraft den 1. december 2023.
Fakta:
For at udvide den maksimale arbejdstid ved arbejde ind i natperioden fra ti til 15 timer i en periode på 24 timer er det en forudsætning, at virksomheden og medarbejderen indgår en frivillig aftale, der tilføjes som en allonge til ansættelseskontrakten (i ATL-overenskomsten er natperioden aftalt som tidsrummet kl. 00-04 med mindre andet er aftalt i en lokalaftale).
Chaufføren har efterfølgende krav på følgende:
1. Ved national kørsel får medarbejderen en betalt pause på 30 minutter per arbejdsdag, udover den selvbetalte pause.
2. Ved internationale transporter afholdes en times ekstra dagligt hvil udover det daglige hvil, der i forvejen følger af køre- og hviletidsbestemmelserne.
Pausen eller det ekstra hvil kan på anmodning fra medarbejderen akkumuleres til hele betalte fridage.
For hver dag en medarbejder er omfattet af bestemmelsen, akkumuleres en halv time per arbejdsdag til frihed betalt efter sygelønsbestemmelsen.
/ PiB