Større fleksibilitet for chauffører

En ny aftale mellem DI/ATL og 3F Transport giver godschauffører, der kører i natperioden, mulighed for at arbejde i op til 15 timer til gengæld for en ekstra, arbejdsgiverbetalt pause. ATL’s branchedirektør ser aftalen, der er frivillig for både vognmand og godschauffør, som en stor sejr for branchen.

Lars William Wesch, branchedirektør i ATL.. Foto: Büreau Jantzen

06.12.2023

SCM.dk

I dag må godschauffører, som kører i natperioden, højst have en daglig arbejdstid på ti timer inden for en 24 timers periode. Men en ny bekendtgørelse fra Beskæftigelsesministeriet har åbnet for, at den daglige arbejdstid ved arbejde ind i natperioden nu kan forlænges til maksimalt 15 timer.

Den mulighed har DI/ATL og 3F Transport valgt at udnytte. Parterne har skrevet ind i ATL-overenskomsten, at chauffør og vognmand kan indgå en frivillig, individuel aftale, der giver chaufføren mulighed for at arbejde i op til 15 timer til gengæld for en ekstra, arbejdsgiverbetalt pause, der kan afholdes eller spares op.

Branchedirektør i ATL, Lars William Wesch, er glad for aftalen med 3F Transport og ser især fordele for virksomheder og chauffører, der kører eksport eller distribution på tværs af landet.

”Vi kender historierne om chauffører med natarbejde, der kan blive tvunget ud i længere ophold, hvis de bliver forsinkede undervejs med de udfordringer, det giver for dem selv og virksomheden. Med aftalen med 3F Transport, der nu er føjet til ATL-overenskomsten, giver vi vognmand og chauffør mulighed for langt mere fleksibilitet i arbejdsdagen”, siger Lars William Wesch.

Læs også: Pakkelevering i Sydjylland stiger markant

Lars William Wesch fortæller, at ATL gennem lang tid har arbejdet for den nye ordning, der først er blevet praktisk mulig med Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse.

Samtidig understreger han, at muligheden for at lempe på loftet for den maksimale arbejdstid, der udspringer af EU’s arbejdstidsdirektiv for mobile lønmodtagere, hverken berører køre-hviletidsbestemmelserne eller de øvrige arbejdstidsregler.

”Køre-hviletidsbestemmelserne og de øvrige arbejdstidsregler, herunder reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid, gælder naturligvis fortsat, selvom en chauffør og en arbejdsgiver aftaler at bruge ordningen”, siger Lars William Wesch.

Aftalen mellem DI/ATL og 3F Transport er trådt i kraft den 1. december 2023. 

Fakta:

For at udvide den maksimale arbejdstid ved arbejde ind i natperioden fra ti til 15 timer i en periode på 24 timer er det en forudsætning, at virksomheden og medarbejderen indgår en frivillig aftale, der tilføjes som en allonge til ansættelseskontrakten (i ATL-overenskomsten er natperioden aftalt som tidsrummet kl. 00-04 med mindre andet er aftalt i en lokalaftale).

Chaufføren har efterfølgende krav på følgende:

1. Ved national kørsel får medarbejderen en betalt pause på 30 minutter per arbejdsdag, udover den selvbetalte pause.

2. Ved internationale transporter afholdes en times ekstra dagligt hvil udover det daglige hvil, der i forvejen følger af køre- og hviletidsbestemmelserne.

Pausen eller det ekstra hvil kan på anmodning fra medarbejderen akkumuleres til hele betalte fridage.

For hver dag en medarbejder er omfattet af bestemmelsen, akkumuleres en halv time per arbejdsdag til frihed betalt efter sygelønsbestemmelsen.

/ PiB

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

06.05.2025SCM.dk

Ny OK-ladestation gør det lettere for tung transport at køre grønt

06.05.2025SCM.dk

Fremtidens grønne transport er på vej ud af garagen. I laveste gear

05.05.2025SCM.dk

Efter 50 år ændres farven fra grå til blå

02.05.2025SCM.dk

Mellemklasselastbil styrer uden om vejafgift

02.05.2025SCM.dk

Maersk topper på rettidighed i marts

01.05.2025SCM.dk

Begyndende kaos hos de kinesiske eksportører

30.04.2025SCM.dk

Skibe ankrer op ud for Kina

30.04.2025SCM.dk

Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

07.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

08.05.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

SCANLOX ApS
Messe
Oplev intelligente logistikløsninger fra SCANLOX på Robotbrag

Vi fremviser vores AGILOX ONE og sikkerhedslyskoncept.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Forskerparken 10, Odense M, 5230 Denmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

08.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online