Storstrejke rykker nærmere: Nu annoncerer også Maersk tillæg

Som den seneste i rækken af store containerrederier har Maersk annonceret et tillæg for fragt til og fra de amerikanske østkyst- og golfhavne forud for den havnearbejderstrejke, der ser ud til at blive en realitet fra 1. oktober. Og Det Hvide Hus afviser, at præsidenten vil gribe ind.

Foto: Reddit

25.09.2024

SCM.dk

Maersk skriver i en meddelelse, at selskabet “på grund af potentielle arbejdsnedlæggelser implementerer et lokalt havneforstyrrelsesgebyr for alt gods til og fra terminalerne på den amerikanske østkyst og Golf-kysten med virkning fra 21. oktober”.

Tillægget bliver på 1.500 dollar pr. teu og 3.000 dollar for en 40-fodscontainer, oplyser Maersk. Også MSC, Hapag-Lloyd og CMA CGM har annonceret tillæg, hvis havnene lukker ned.

Udsigten til en omfattende havnearbejderstrejke på den amerikanske østkyst har allerede betydet, at mange laster er dirigeret til den amerikanske vestkyst, hvor havnearbejderne er organiseret i en anden fagforening, der indgik en ny overenskomst sidste år.

Her melder havnene i Long Beach og Los Angeles, at de allerede håndterer mindst lige så mange container, som de gjorde under pandemien i 2021-2022, skriver New York Times.

En transportanalytiker fra JP Morgan estimerer ifølge avisen, at en strejke kan koste den amerikanske økonomi helt op til svimlende 5 mia. dollar dagligt. Og for hver dag havnene er lukket ned vil det tage et grove træk seks dage at indhente efterslæbet.

Havnearbejdernes fagforening International Longshoremen Association (ILA) har forlængst bebudet, at de vil 85.000 medlemmer vil nedlægge arbejdet den 1. oktober, hvis en ny aftale ikke er indgået inden da.

En gruppe af store handelsselskaber har i et brev sidste uge opfordret præsident Joe Biden til at gribe ind. Men embedsmænd i Det Hvide Hus sagt, at præsidenten ikke planlægger at tvinge havnearbejderne tilbage på arbejde, skriver New York Times.

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

03.06.2025SCM.dk

EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle