Styrk din SMV med AI-rådgivning fra Google

Et nyt initiativ fra Google, Dansk Industri og Alexandra Instituttet skal nu hjælpe danske SMV’ere med at udnytte det potentiale, der ligger i kunstig intelligens. Både i logistik- og transportbranchen samt detailhandlen er der meget at vinde ved at tage AI-teknologien til sig.

Danske SMV'ere skal være bedre til at bruge kunstig intelligens. Arkivfoto..

04.12.2020

SCM.dk

Danske store virksomheder er gode til at bruge AI, men lige så godt står det ikke til hos de små og mellemstore virksomheder. Men kunstig intelligens har potentiale til at styrke Danmarks BNP med 1.6 procent på sigt, viser en ny analyse fra konsulenthuset McKinsey. Derfor skal de nu have et skub på vej.

Det er Dansk Industri og Alexandra Instituttet med deres fælles projekt AI Garage samt Google, der med helt konkrete redskaber vil hjælpe SMV’erne i gang med brugen af AI, skriver de i en pressemeddelelse.

”Danmark er blandt de bedste i verden på det digitale område, men mange af vores virksomheder mangler stadig at komme med på vognen - især SMV’erne. Og det er en skam, for det koster vækst. Hvis AI kan klare trivielle rutineopgaver, kan medarbejdere bruge mere energi på det, danskerne er stærke til: kreativitet og innovation. Vi håber, at samarbejdet her kan hjælpe virksomhederne i gang med at høste frugterne af kunstig intelligens”, siger Christine Sørensen, politisk chef for Google i Danmark, om muligheden for at bruge for eksempel chatbots i kundeservice.

Læs også: Kunstig intelligens kan sætte skub i forretningsmuligheder

Google lancerer værktøjet "Kunstig intelligens til virksomheder", som kan give SMV’er specifikke anbefalinger til, hvordan kunstig intelligens kan hjælpe netop deres forretning. For at omsætte anbefalingerne til handling tilbydes der gratis 1:1 sparring med eksperter i kunstig intelligens fra Alexandra Instituttet og Dansk Industri i AI Garage.

I visse brancher er der ifølge McKinsey særligt lavthængende frugter at plukke: Transport og logistik, sundhedsvæsenet, detailhandlen, den offentlige/sociale sektor og rejsebranchen.

”Vi befinder os lige nu i det ”sweet spot”, hvor kunstig intelligens som teknologi er så fremskreden, at man har muligheden for at komme i gang i dag, samtidig med at man har muligheden for at være blandt de første på markedet og høste store gevinster med teknologien. Derfor er det vigtigt at hoppe på vognen nu”, siger Anders Kofod-Petersen, der er professor i kunstig Intelligens og direktør ved Alexandra Instituttet i København.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle