Succes: 300 kilometer på el i polarkulde og med 14 tons jernmalm på ladet

En vigtig nøgle i klimaindsatsen er at opnå succes med elektrificering af den tunge transport, men er det overhovedet muligt i Norrbottens barske klima? Det satte blandt andet Vattenfall sig for at finde ud af – med stor succes.

Polarkulden modarbejder ellastbilerne, men på trods af det, kom chauffør Lino Martino stadig sikkert og hurtigt frem til Pitkäjärvi med sin last. Foto: yocamon / 123RF.

02.11.2021

SCM.dk

Kan dieseltransport af tung fintmalet jernmalm, såkaldt slig, udskiftes til eltransport? Og hvad når transporten finder sted under temperaturer helt ned til omkring 30 minusgrader?

Det er vigtigt at finde ud af, hvis en stor del af tunge transport skal elektrificeres, hvilket de fleste er enige om, er en nødvendighed, hvis målene i Paris-aftalen skal opnås.

Derfor satte Vattenfall sig for at finde ud af det sammen med Volvo Lastvagnar, ABB, Wist Last och Buss og mineselskabet Kaunis Iron. Resultatet blev et prøveforløb i februar måned, hvor opgaven bestod i at køre en fuldt batteridrevet Volvo FMX fra hjemmebasen i Junosuando til minen i Kaunisvaara og derefter videre til losning af lasten i Pitkäjärvi, hvor malmen lastes på togvogne til videre transport til Narvik.

Læs også: DI: Transportører kan ikke løfte klimainvesteringer alene

Hele turen er på 280 kilometer køres normalt med dieseldrevne køretøjer, men for en lastbilerchaufførerne i projektet, Lino Martino, er der ingen tvivl om at ellastbiler også kan klare ruten.

"Det er gået over al forventning, må jeg sige. Det fungerer jo med el, og selvom det var en ulempe med de ladestop, vi var nødt til at tage, så kunne vi køre hele strækningen, heraf 140 kilometer med 14 tons på ladet, fra minen til omlastningsstationen og derefter tilbage igen. Og det endda i den kulde, vi har heroppe om vinteren. Temperaturen lå for det meste på minus 32 grader. Det var godt nok koldt, på trods af termodragten", fortæller han.

Vibrationsfri og næsten lydløs kørsel

Specielt køreoplevelsen var overraskende god:

"Ellastbilen er på mange måder lige så god som den, jeg kører i til daglig, samme type førerhus og så videre, den er bare endnu nemmere at køre, der er kun en enkelt knap til at køre fremad og til at bakke. Og den her lastbil er jo næsten lydløs; man hører ikke motoren. Ikke engang når den bliver presset. Man kan kun høre dækkene. Og vibrationerne er også meget mindre end i en diesellastbil. På den måde er det helt klart en bedre arbejdsplads”, uddyber Lino Martino.

Læs også: DFDS indsætter 100 el-lastbiler i sit netværk

Der er dog tydeligvis stadigvæk udfordringer, der skal løses. En af dem er rækkevidden. Lastbilens batteriudstyr sætter grænsen, og i det her tilfælde var man nødt til at holde pause for at lade lastbilen op, både ved minen og ved omlastningsstationen, så man ikke risikerede, at lastbilen gik i stå ude på vejen.

Eltransport er kommet for at blive

Selvom testperioden nu er slut, er Lino Martino sikker på, at elektrificeret transport kommer til at overtage arbejdet, før eller senere.

"Allerede nu arbejder man på bedre batterier og hurtigere opladning. Heroppe bidrager kulden til problemet, men der findes jo også andre tekniske løsninger, hvor køreledninger måske kan være en af metoderne. Og eldrift ville fungere udmærket for anlægsbiler, for dem bruger man kun til at køre korte afstande i.  Hvis vi skal opnå et fossilfrit samfund, er elektrisk transport en nødvendighed. Jeg er overbevist om, at teknikken vil blive udviklet inden for nær fremtid. Det er rent faktisk sådan, det kommer til at blive", siger han.

Vattenfall bidrog med serviceløsningen Power-as-a-Service til projektet, hvilket inkluderede installation, drift og sikring af at ladestanderne fungerede. Vattenfall var også elleverandør på projektet.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

06.11.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Datadrevet lageroptimering i praksis: Sådan skaber softwareplatformen eLogiq værdi

06.11.2025Axacon A/S

Sponseret

Når lageroptælling stopper alt - og hvordan du slipper for det

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn