Succes: 300 kilometer på el i polarkulde og med 14 tons jernmalm på ladet

En vigtig nøgle i klimaindsatsen er at opnå succes med elektrificering af den tunge transport, men er det overhovedet muligt i Norrbottens barske klima? Det satte blandt andet Vattenfall sig for at finde ud af – med stor succes.

Polarkulden modarbejder ellastbilerne, men på trods af det, kom chauffør Lino Martino stadig sikkert og hurtigt frem til Pitkäjärvi med sin last. Foto: yocamon / 123RF.

02.11.2021

SCM.dk

Kan dieseltransport af tung fintmalet jernmalm, såkaldt slig, udskiftes til eltransport? Og hvad når transporten finder sted under temperaturer helt ned til omkring 30 minusgrader?

Det er vigtigt at finde ud af, hvis en stor del af tunge transport skal elektrificeres, hvilket de fleste er enige om, er en nødvendighed, hvis målene i Paris-aftalen skal opnås.

Derfor satte Vattenfall sig for at finde ud af det sammen med Volvo Lastvagnar, ABB, Wist Last och Buss og mineselskabet Kaunis Iron. Resultatet blev et prøveforløb i februar måned, hvor opgaven bestod i at køre en fuldt batteridrevet Volvo FMX fra hjemmebasen i Junosuando til minen i Kaunisvaara og derefter videre til losning af lasten i Pitkäjärvi, hvor malmen lastes på togvogne til videre transport til Narvik.

Læs også: DI: Transportører kan ikke løfte klimainvesteringer alene

Hele turen er på 280 kilometer køres normalt med dieseldrevne køretøjer, men for en lastbilerchaufførerne i projektet, Lino Martino, er der ingen tvivl om at ellastbiler også kan klare ruten.

"Det er gået over al forventning, må jeg sige. Det fungerer jo med el, og selvom det var en ulempe med de ladestop, vi var nødt til at tage, så kunne vi køre hele strækningen, heraf 140 kilometer med 14 tons på ladet, fra minen til omlastningsstationen og derefter tilbage igen. Og det endda i den kulde, vi har heroppe om vinteren. Temperaturen lå for det meste på minus 32 grader. Det var godt nok koldt, på trods af termodragten", fortæller han.

Vibrationsfri og næsten lydløs kørsel

Specielt køreoplevelsen var overraskende god:

"Ellastbilen er på mange måder lige så god som den, jeg kører i til daglig, samme type førerhus og så videre, den er bare endnu nemmere at køre, der er kun en enkelt knap til at køre fremad og til at bakke. Og den her lastbil er jo næsten lydløs; man hører ikke motoren. Ikke engang når den bliver presset. Man kan kun høre dækkene. Og vibrationerne er også meget mindre end i en diesellastbil. På den måde er det helt klart en bedre arbejdsplads”, uddyber Lino Martino.

Læs også: DFDS indsætter 100 el-lastbiler i sit netværk

Der er dog tydeligvis stadigvæk udfordringer, der skal løses. En af dem er rækkevidden. Lastbilens batteriudstyr sætter grænsen, og i det her tilfælde var man nødt til at holde pause for at lade lastbilen op, både ved minen og ved omlastningsstationen, så man ikke risikerede, at lastbilen gik i stå ude på vejen.

Eltransport er kommet for at blive

Selvom testperioden nu er slut, er Lino Martino sikker på, at elektrificeret transport kommer til at overtage arbejdet, før eller senere.

"Allerede nu arbejder man på bedre batterier og hurtigere opladning. Heroppe bidrager kulden til problemet, men der findes jo også andre tekniske løsninger, hvor køreledninger måske kan være en af metoderne. Og eldrift ville fungere udmærket for anlægsbiler, for dem bruger man kun til at køre korte afstande i.  Hvis vi skal opnå et fossilfrit samfund, er elektrisk transport en nødvendighed. Jeg er overbevist om, at teknikken vil blive udviklet inden for nær fremtid. Det er rent faktisk sådan, det kommer til at blive", siger han.

Vattenfall bidrog med serviceløsningen Power-as-a-Service til projektet, hvilket inkluderede installation, drift og sikring af at ladestanderne fungerede. Vattenfall var også elleverandør på projektet.

- KCP

Roima Denmark A/S

Sponseret

European House of Beds har fokus på logistikoptimering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Mere fra...

08.12.2023SCM.dk

Dansk produceret løfteudstyr flyttes til lagerbygning i USA

08.12.2023SCM.dk

Konkurrenceevnen styrkes med cybersikkerhed

08.12.2023SCM.dk

GLS opfører nyt højteknologisk distributionscenter

07.12.2023SCM.dk

Indsamling af bæredygtighedsdata volder problemer

07.12.2023SCM.dk

Tredje kvartal viste lille nedgang i It-branchen

06.12.2023SCM.dk

Rederier har betalt under 1 procent i skat af 472 milliarder

06.12.2023SCM.dk

Digitalisering booster virksomheder

06.12.2023SCM.dk

Større fleksibilitet for chauffører

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Er din virksomhed eller ønsker den at blive leverandør til Forsvaret?

Bliv klogere på AQAP-standarderne og deres krav

Dato

13.12.2023

Tid

13:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Konference
Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Jeppe Teglskov Jacobsen, Adjunkt ved Institut for Militær Teknologi hos Forsvarsakademiet, som vil tale om "Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside".

Dato

04.01.2024

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Fra Kassø til hele verden med Power-to-X | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Alexander Reumert, Project Associate hos European Energy A/S, som vil tale om "Fra Kassø til hele verden med Power-to-X".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Accelereret klimatilpasning nu! | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Sebastian Mernild, Professor og leder af SDU Climate Cluster fra Syddansk Universitet, som vil tale om "Accelereret klimatilpasning nu!".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
CO2-fangst og lagring i praksis - kan vi indfange problemet? | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Kathrine Høeg Johansen, Program Director Ørsted Kalundborg CO2 Hub fra Ørsted, som vil tale om "CO2-fangst og lagring i praksis - kan vi indfange problemet?".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Christian Sauvr, Administrerende Sygehusdirektør hos Sygehus Lillebælt, som vil tale om "Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia