Transportbranchen tynget af bureaukrati og bøder

Den kommende regering bør have som mål at fjerne bureaukrati og lette byrder for transportbranchen. ITD forslår i et valgoplæg, at der ryddes op i branchens enorme bødekatalog, og at der sættes mål for at nedbringe sagsbehandling, gebyrer og indberetninger. Målet er, at det skal være lettere at være vognmand i Danmark.

ITD forslår i et valgoplæg, at der ryddes op i branchens enorme bødekatalog, og at der sættes mål for at nedbringe sagsbehandling, gebyrer og indberetninger. Målet er, at det skal være lettere at være vognmand i Danmark. Foto: Adobe Stock..

10.11.2022

SCM.dk

Der findes intet andet erhverv med så mange regler og potentielle bøder, som i vejtransporterhvervet. Og de seneste år er antallet af regler, bøder og gebyrer kun vokset. Og det har gjort det sværere at være vognmand i Danmark.

Men det bør slet ikke være en regerings opgave at opfinde den ene barriere efter den anden for et erhverv, der bidrager til samfundsøkonomien og er afgørende for sammenhængskraften i Danmark. Tværtimod, mener ITD - Brancheforening for den danske vejgodstransport.

”Det bør være en regerings fornemmeste opgave at fjerne barrierer for erhvervslivet, ikke opfinde dem. Men det er desværre det, der er sket de seneste år. Bødekataloget er vokset, der er kommet mere kontrol, flere bøder og flere gebyrer. Det er den helt forkerte vej at gå”, siger Stefan K. Schou, administrerende direktør i ITD.

Derfor foreslår ITD, at den kommende regering sætter et nyt mål om at gøre det lettere at være vognmand i Danmark.
Og det første regeringen bør gøre er at gennemgå det 42 sider lange bødekatalog, som det tog transportministeren et halvt år at udarbejde, efter transportordfører Niels Flemming Hansen (K) i efteråret 2021 bad om en oversigt.

”Vi opfordrer den kommende regering til at lave en grundig gennemgang af bødekataloget og bødeniveauerne for at se, om det kan lettes. For proportionerne skal være rimelige, når der sanktioneres for en overtrædelse. Ellers får vi meget svært ved at rekruttere chauffører i fremtiden. For der er ingen erhverv, hvor der er så mange muligheder for at få en bøde i løbet af din arbejdsdag. Det får rigtig mange chauffører til at forlade branchen, og det er ikke i nogens interesse”, siger Stefan K. Schou.

Læs også: 3F og ITD: Stop russiske lastbiler i Danmark

Ud over bøderne, bør regeringen se på den voksende regel- og gebyrjungle, som erhvervet hver dag skal finde rundt i. For ventetider og bureaukrati er en kæmpe udfordring for branchen, som bruger kostbare resurser på unødigt papirarbejde. 

”Bureaukrati og ventetid koster branchen tid og penge, og det presser vognmænd og chauffører. For eksempel hvis de skal vente måneder på at få en godskørselstilladelse, som de ovenikøbet skal til at betale for. Og vi kan konstatere, at det er ikke lykkes for regeringen at få styr på problemet med Færdselsstyrelsen, som stadig har store udfordringer med ventetider”, siger Stefan K. Schou og tilføjer.

”Tværtimod, så har den nuværende regering forsøgt at løse problemet med flere gebyrer og mere kontrol. Det giver ikke mening. Derfor er der brug for en helt ny tilgang til vejtransportområdet. Der skal være fokus på vækst, fastholdelse af danske arbejdspladser og bedre rammevilkår.
Og hvis man fjerner barrierer og giver bedre forudsætninger for at drive vognmandsforretning, så går det også hurtigere med den grønne omstilling”.

”Hvis vognmændene skal blive grønne, skal de først have sorte tal på bundlinjen. Det kræver ubureaukratiske støtteordninger, som for eksempel en fradragsordning for grønne køretøjer. De færreste vognmænd har en afdeling for grøn transport, som har tid til bureaukrati. Derfor skal det være nemt for, at det virker. Det er et vores hovedbudskaber til politikerne”, afslutter Stefan K. Schou.

- PiB

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.11.2025

Sted

Online