Verdens første elvej kommer godt fra start
På Gotland er den første test med kørsel af ellastbiler på verdens første vej med elektrisk opladning indbygget i vejbanen veloverstået. Testen viste, at systemet fungerer selv i svære betingelser med sne og frost. En vigtig milepæl, mener ejeren Electreon.
Israelske Electreon netop afsluttet en test af trådløs opladning af en 40 tons ellastbil på deres vej med indlagt elektricitet beliggende på øen Gotland i Sverige.
Det er verdens første kørsel med lastbil på en offentlig trådløs elvej, og forsøget er en vigtig milepæl for Smartroad Gotland-projektet og for elektrisk mobilitet, mener Electreon.
Testen fandt sted over halvanden uge i vinterforhold med regn og sne, og bekræfter derfor, at vejinfrastrukturen med succes fungerer under virkelige forhold, og at systemet ikke påvirkes af dårligt vejr.
Til at starte med blev styreenheden installeret i vejsiden, forbundet til elforsyningsnettet og spolerne under vejen. Dernæst blev forbindelsen til spolerne og den statiske opladning af lastbilen testen.
Endelig blev systemet testet til dynamisk opladning af lastbilen på en 50 meter lang strækning med en hastighed på op til 30 kilometer i timen. Systemet blev betjent automatisk og fjernovervåget.
Energi og hastighed skal øges
Resultaterne af testen er tilfredsstillende, mener Electreon. Systemet fungerede, mens lastbilen var på farten, og alle modtagere fungerede og overførte 45 kW til lastbilens batteri.
I de følgende måneder er planen, at den overførte energi og lastbilens hastighed skal øges, således at batteriet kan modtage 125 kW og at køretøjet kan opnå motorvejshastighed.
Oren Ezer, administrerende direktør hos Electreon Wireless, er begejstret for testresultaterne:
Læs også: Scania og Volvo vil have elveje i stor skala nu
”Resultaterne af testen er en vigtig milepæl for projektet, der er finansieret af den svenske transportadministration, og for muliggørelsen af elektrisk mobilitet, der er praktisk, omkostningseffektiv og bæredygtig”, siger han.
- SMF