Verdens største luftfartøj letter snart

Verdens største luftfartøj er snart i luften, og det kan gavne logistikken på svært tilgængelige steder, lyder det fra virksomheden bag.

Airlander 10 i aktion. Foto: Hybrid Air Vehicles.

31.03.2016

SCM.dk

Den engelske virksomhed Hybrid Air Vehicles (HAV) gør klar til at lancere det civile testprogram for sit kæmpe luftkøretøj Airlander 10 inden for de næste to måneder. Det skriver Supply Management.

Læs også: Luftskib skal revolutionere 3PL

Luftkøretøjet bruger - i modsætning til andre konventionelle luftskibe - flere heliumfyldte skrog, hvilket giver en langt større løftekapacitet samtidig med, at luftfartøjet kan læsses og aflæsses som et konventionelt fly.

Airlander 10 i sin midtengelske hangar. Foto: HAV.

Luftskibet, der er 92 meter langt, kan løfte op til ti tons last med en maksimal fart på 90 km/t, og det er i stand til at være i luften i op til tre uger med ét ton nyttelast. 

Ifølge HAV er Airlander 10 ideel til at fragte store elementer, så som vindmøllevinger, til steder som f.eks. Nordsverige, hvor der er få asfalterede veje. 

Airlander 10’s storebror
Om cirka tre år forventes Airlander 10’s storebror, der får navnet Airlander 50, at være klar til flyvning. Og det luftfartøj vil ligefrem revolutionere logistikken på svært tilgængelig steder, lyder det fra HAV. 

Airlander 50 kommer til at kunne have en last på 60 ton ved flyvninger på under 500 km og 50 tons på længere flyvninger. Ligesom Airlander 10 kan dens motorer dirigeres i flere retninger. Det gør det muligt at lette og lande lodret, og dermed kræver det kun et stykke fladt jord. Det betyder eksempelvis, at fartøjet kan forsyne svært tilgængelige miner. 

”I øjeblikket er mange miner i områder som det nordlige Canada afhænge af isveje, som kun er åbne i omkring seks uger om året for at modtage omkring 100.000 tons forsyninger", siger Andy Barton, der er business development director for HAV’s kommercielle markeder. 

Den nye og større Airlander 50 kan bære op til 60 ton, når den er færdig, formentlig i 2019. Illustration: HAV.

Han mener, at lanceringen af Airlander 50 vil betyde, at der ikke længere er brug for isveje.

Andy Barton mener desuden, at virksomhedens kommende luftskib vil revolutionere logistikken i blandt andet det nordlige USA og Siberien, hvor der mange steder heller ikke er asfalterede veje. Luftkøretøjet gør det nemlig muligt at transportere varer med både lavere økonomiske og miljømæssige omkostninger end ved vejtransport. 

Tirsdag lancerede HAV en crowdfunding-kampagne, hvor virksomheden efterspurgte 500.000 pund – svarende til godt 4,7 millioner. Allerede efter en halv dag var målet nået, skriver virksomheden på sin hjemmeside

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle