Vi skal have et fælles sprog i hele værdikæden

Mac Baren vil i løbet af det næste års tid indføre en sales & operations planning-proces i virksomheden. Målet er at etablere et fælles ”sprog” på tværs af værdikæden og understøtte virksomhedens strategiske 2021-mål om kraftig vækst med samme kapacitet.

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”, fortæller Jarl Freiesleben og Simon Sophus Nielsen. Foto: Mac Baren.

31.07.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi skal vækste 30 procent på volumen de næste tre år, og derefter skal vi vækste 10 procent per år. Det skal som udgangspunkt ske uden, at vi øger kapaciteten i produktion eller leverancesystemet. Det betyder, at vores ”maskinrum” skal blive dygtigere og smartere til at få mere ud af mindre”, fortæller Jarl Freiesleben.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben, COO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

”Vi har allerede gennemført en del brown paper-øvelser og procesoptimeringer. Vi har nu besluttet os for at gå all-in på at implementere en stærk S&OP-proces, som vi forventer vil blive en hjørnesten i arbejdet for at nå vores ambitiøse 2021-mål”, supplerer Simon Sophus Nielsen. De to er sideordnede adm. direktører i selskabet hos Mac Baren Tobacco Company A/S.

Én af 10 virksomheder
Mac Baren havde allerede et tæt samarbejde med professor Jan Stentoft og Syddansk Universitet (SDU), og da de blev inviteret med i forskningsprojektet ”Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales and Operations Planning”, som SDU med støtte fra Industriens Fond gennemfører sammen med ti virksomheder og forskellige samarbejdspartnere, var de ikke sene til at slå til.

Læs også: Hvad er S&OP for en fætter?

”Det er en god chance for os for at få professionel støtte til vores implementering og samtidig udveksle erfaringer med de ni andre deltagende case-virksomheder”, fortæller Jarl Freiesleben.

Fælles forståelse på tværs
De to direktører peger på, at ambitionen med at indføre S&OP i Mac Baren er at etablere et fælles sprog, en fælles forståelse og et fælles reaktionsmønster på tværs af den interne værdikæde.

Det vil for eksempel indebære:

  • Oprydning i varesortimentet med særlig fokus på den ”lange hale” af produkter, der har lav omsætning og/eller indtjening.
  • Etablere det rette salgsmix, der både gavner kunderne og Mac Baren.
  • Endnu bedre udnyttelse af kapacitet.
  • Endnu skarpere forecast af salg på den mellemlange sigt på 3-6 måneder.
  • Udvikling af stærke salgskoncepter med inspiration fra andre brancher som fx automotive.

”De forskellige tiltag skal gennemføres i fællesskab mellem den kommercielle del, HR, it, økonomi og operations, så vi er enige om retningslinjer, standarder, målsætninger etc. Vi ser specielt frem til at arbejde sammen med Mercuri Urval om analyser af medarbejderprofiler, så den enkelte får en afgørende indsigt i, hvorfor kollegaer med meget forskellig personprofil ofte oplever vanskeligheder i samarbejdet. Vi er helt enige med SDU i, at S&OP er 90 procent mennesker og 10 procent teknik”, fortæller de to direktører og tilføjer:

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”.

”Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det skal S&OP hjælpe os med”, fortæller Simon Sophus Nielsen, CCO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

Vandstanden sænkes
Mac Baren Tobacco Company ser ind i en fremtid, hvor kompleksiteten i form af strengere nationale lovgivninger, flere nye lande og nye produkter kun vokser.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Det betyder, at vandstanden sænkes, og der kommer mere pres på vores kapacitet og indtjening. Vi kan ikke forvente at trække på skjulte reserver i kapaciteten i fremtiden, den vil simpelthen ikke være tilstede. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben.

Simon Sophus Nielsen supplerer: ”Det er i høj grad en balanceringsopgave mellem at tilbyde markederne de mest attraktive produkter og udnytte vores kapacitet bedst muligt. Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre det mindre i one-size-fits-all og gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det forudsætter, at vi har et oplyst grundlag, og det skal S&OP hjælpe os med at etablere”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby