5 ting du som supply chain professionel bør vide om salg & marketing

Forskning og praktisk erfaring viser, at der er behov for både brede relationskompetencer og smalle dybdegående kompetencer i moderne virksomheder. Der er for eksempel stort behov for bredere forståelse og samspil mellem salg og operations. Her fremhæver en professor fem tendenser for moderne salg & markedsføring, som du som supply chain medarbejder eller leder med fordel kan få indsigt i.

”Supply chain ledere og medarbejdere skal i højere grad forstå salget, ligesom medarbejdere fra salg i højere grad skal forstå, hvad der sker i supply chain”, fortæller Per Vagn Freytag. Foto: SDU..

27.01.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Der er behov for, at medarbejdere fra supply chain og salg & markedsføring taler mere sammen. Supply chain ledere og medarbejdere skal i højere grad forstå salget, ligesom medarbejdere fra salg i højere grad skal forstå, hvad der sker i supply chain”, fortæller Per Vagn Freytag. Han er professor i business-to-business marketing ved Syddansk Universitet og arbejder blandt andet tæt sammen med sin kollega Jan Stentoft, der er professor i supply chain management ved samme universitet og samme institut.

Han fremhæver, at supply chain medarbejdere med fordel kan dykke lidt ned i de tendenser, der præger udviklingen inden for salg og markedsføring, og han peger på følgende fem overordnede tendenser for fagområdet.

1. Big data
”Virksomheder og salgs- & marketing afdelinger får adgang til meget store og voksende mængder data. Det er en stor udfordring at sortere og analysere i disse data for at konvertere dem til noget, der er brugbart”, fortæller Per Vagn Freytag og supplerer: ”Salgs- & marketing taler om marketing insights, som er vigtige indsigter, der danner grundlag for forretningsmæssige beslutninger og handlinger”.

Han understreger, at salg & marketing, fordi de sidder ”forrest i bussen” og er tættest på markedet og kunderne, har en vigtig opgave i at formidle disse marketing insights videre til operations, it, finans og andre dele af virksomheden.

”Den videreformidling kan for eksempel ske på de regelmæssige sales & operations planning-møder (S&OP) eller tilsvarende fora. Det er oplagt, at S&OP ikke kun indeholder hårde forecast-data men også mere strategiske udviklingstendenser”, fortæller han.

2. Salg & innovation
Salg handler ifølge Per Vagn Freytag ikke længere udelukkende om at sælge. Udvikling sammen med kunder i koncepter som co-creation og samskabelse spiller en større rolle, og det kræver helt nye kompetencer og skaber helt nye præmisser for salgsmedarbejdere.

Der er behov for, at medarbejdere fra supply chain og salg & markedsføring taler mere sammen.

Per Vagn Freytag

3. Mere tværfaglighed
”Samskabelse og innovation med kunder kræver, at sælgere skal tænke på en ny måde. Det kræver også mere tværfagligt samspil med udviklings- og supply chain folk i egen organisation. Salgsfolk er helt afhængige af tæt vidensudveksling med supply chain etc. og vice versa, hvis virksomheden skal have succes med for eksempel at udvikle nyt sammen med kunder”, fortæller han.

4. KPI’er skal afstemmes i den samlede værdikæde
Det er i dag ikke nok for salgs- & marketingmedarbejdere udelukkende at arbejde efter egne KPI’er. ”Salgsfolk har og skal selvfølgelig have en masse KPI’er på omsætning, nye kunder, fastholdelse af kunder etc., men det nytter ikke udelukkende at arbejde efter egne smalle KPI’er, hvis de salgsordrer, salg har indgået, ikke er mulige at opfylde i virkeligheden- eller viser at skabe negativ indtjening. Det er bydende nødvendigt at afstemme salgs-KPI’er med operations-KPI’er og andre KPI’er. Det kræver helhedsforståelse og bevidsthed om mere end egen dagsorden”, fortæller Per Vagn Freytag.

5. Digitalisering
Der sker i disse år en omfattende digitalisering af salgsarbejdet. ”Det personlige salg og fysiske messer spiller stadig en vigtig rolle, men sociale medier og smartphone-baserede interaktionsformer spiller en stadig stigende rolle. Det ændrer hele kunderejsen, som med de digitale kanaler bliver anderledes og kræver en anden tilgang til salgsarbejdet”, fortæller han og tilføjer: ”Alt i alt går sælgeren fra at være en lonely rider til i højere grad at være en del af et team, der også omfatter supply chain. Det kræver nye forståelser, og her kan efter- og videreuddannelser være en oplagt vej til at opnå en bredere tværfaglig indsigt”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (English)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

23.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online