Amazon vokser på B2B i Storbritannien

90.000 små og store virksomheder og organisationer er nu en del af Amazons kun otte måneder gamle B2B-indkøbsplatform i Storbritannien. Planerne for 2018 er ”forholdsvis aggressive”, lyder det.

Amazon har god succes med sin britiske B2B-indkøbsplatform, der på otte måneder har tiltrukket 90.000 medlemmer. Kontorartikler og IT-udstyr er blandt de vigtigste varer..

06.12.2017

SCM.dk

Trods sin relativt korte levetid – den amerikanske pendant har to år på bagen – så har den britiske platform ifølge Amazon tiltrukket 90.000 medlemmer indtil videre. Det tæller alt lige fra enkelthandlere over SMV’er til multinationale børsnoterede virksomheder i FTSE 100-ligaen, og organisationer som universiteter, hospitaler og non-profits.

Ifølge Bill Burkland, der er chef for Amazon Business i UK, har man udviklet B2B-platformen på baggrund af det erhvervsmæssige behov, man identificerede.

”Vi lagde mærke til at mange virksomheder købte ind hos os. Til en hvis grad fik de opfyldt deres behov. Spørgsmålet vi stiller er, hvordan kan vi gøre livet radikalt bedre for disse virksomheder? Vi har taget grundlaget for Amazons shoppingoplevelse og bygget specielle business features oven på”, forklarer han.

Flere specifikke tilbud i fremtiden
Et estimat fra det britiske Office for National Statistics vurderer B2B-ehandelsmarkedet i UK til en samlet værdi på 100 mia. pund (knap 845 mia. kr.). Et centralt element i både den vurdering og det at købe ind som virksomhed, er den britiske moms (VAT, value added tax, som er på 20 procent). Her mener Bill Burkland at man hos Amazon med B2B-platformens indbyggede værktøjer har ramt rigtigt.

”Den største forskel er formentlig hvordan vi håndterer VAT. Virksomhederne vil gerne forstå priser både med og uden moms, og de vil også have deres momsbilag, så de kan få refunderet og holde styr på deres udgifter”, siger han.

Når det gælder fremtiden er vækst selvsagt en del af agendaen for Amazon, og i den forbindelse beskriver Bill Burkland 2018-planerne for B2B-platformen som ”forholdsvis aggressive”.

Læs også: Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det

”Kernen i vores planer er at fortsætte med at føje virksomhedsrelevante sektioner til vores detailorganisation, etablere direkte forbindelse med producenterne og udvide vores sælgerbase, og generelt at fortsætte vores roadmap med tilbud, der er specifikt designet til virksomheder”, siger han.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

14.10.2025SCM.dk

8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe grønt – men tre benspænd står i vejen

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense