Banker skruer klimaambitioner op: ”Poseidon Principles var kun startstedet”

I 2019 oprettede 11 banker Poseidon Principles, som et redskab til at sikre bæredygtighed i shippingbranchen. Nu – to år senere – får rederier og forskeres opfordringer om højere ambitioner bankerne til at genoverveje målene selv samt deres egen rolle i den grønne omstilling.

Indtil videre er Poseidon-principperne sat ud fra IMO’s klimamål, som netop er blevet beskyldt for at sigte for lavt. Arkivfoto..

28.06.2021

SCM.dk

"Som jeg ser det, er det ikke nok, at Poseidon Principles følger IMO-målet, da organisationens mål ikke passer med Paris-aftalens ambition om at holde temperaturstigningen under 1,5 grader”.

Sådan skrev klimaforsker ved fra University of Manchester og Tyndall Centre of Climate Change Research, Simon Bullock, i en kommentar til ShippingWatch tidligere på måneden, hvor han erklærer sig enig med rederierne BW LPG og Klaveness, som op til da havde kritiseret ambitionsniveauet for grøn omstilling i shippingbranchen.  

Læs også: Dansk projekt kan bane vej for markant CO2-reduktion i den globale søfart

Rækken af kritiske kommentar har ikke været uden effekt. I de store banker bag Poseidon-principperne vågner man op og ser, at forventningerne til bankers rolle i den grønne omstilling har rykket sig.

"Vi er under et stort pres fra alle sider for at forblive relevante, omstille os og indgå større forpligtelser såsom bankalliancer og Paris-aftalen. Vi kan ikke bare låne penge ud. Hvis man er en seriøs spiller på markedet, er man nødt til at have en mere seriøs strategi", siger Paul Taylor, der viceformand for komiteen bag principperme, ifølge ShippingWatch.

De 27 finansielle institutter, som i dag bakker op om Poseidon-principperne, tæller blandt andet Citi, ABN Amro Bank, Kfw Ipex-Bank og DNB, samt danske Nordea, Danske Bank og Danish Ship Finance. De har tilsammen ydet lån for over 185 mia. dollar til international shipping.

Refleksion året ud
Indtil videre er Poseidon-principperne sat ud fra IMO’s klimamål, som efter et nyligt afholdt topmøde kritiseres fra mange sider for at sigte ikke bare lavt, men skuffende lavt. De holder stadig fast i CO2-reduktioner inden 2030 og en halvering i shippingbranchens CO2-udledning inden 2050.

I november afholdes COP26 i Glasgow og et par uger senere fremlægger bankerne deres årlige rapport om deres shippingporteføljer. De to forhold er de perfekte omstændigheder til at tage et nyt kig på klimaambitionerne for shippingbranchen, mener Michael Parker, der er chef for shipping og logistik hos banken Citi og formand for Poseidon Principles.

"Vi forventer at bruge den anden Annual Disclosure Report i december 2021 til at reflektere et ambitionsniveau, der passer med beslutningerne fra COP26, som ventes at guide og opdatere IMO's mål," udtaler han til ShippingWatch og fortsætter: "Underskriverne af Poseidon Principles vil blive ved med at reflektere over den kollektive fremgang og tillade principperne at udvikle og udvide sig over tid”.

Den første rapport fra Poseidon Principles, som gennemgik 15 bankers udlån til shippingindustrien og sammelignede dem med IMO's klimamål, viste, at kun tre af bankerne – nærmere bestemt BPI France, Eksportkreditt fra Norge og hollanske ING – har shippingporteføljer, der er på linje med IMO's mål - og langt fra Paris-aftalens mål. 

Læs også: Brændstof – ikke skibsbyggeri – er den største hæmsko for Mærsks grønne eventyr

Han bliver suppleret af sin kollega Shreyas Chipalkatty, som er global industry head, shipping & logistics hos Citi. Det er vigtigt at huske på, at det hele tiden har været tiltænkt, principperne var et startsted, som man nu kan udvide på for at stille højere krav til branchen, argumenterer han.

Og spørger man Paul Taylor kan det ligefrem ses som et positivt tegn, at de nuværende målsætninger allerede kaldes for uambitiøse.

"Det er ikke perfekt, men vi skal ikke lade det stå i vejen for udvikling. Da vi begyndte for to år siden, mente folk, at det var ret ambitiøst, og nu hører vi, at folk kritiserer det for ikke at være ambitiøst nok – det siger lidt om, hvor langt branchen har rykket sig," forklarer han.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense