Bedre processer kan give dig 25 procent højere effektivitet

De fleste virksomheder kan høste mere end 25 procent højere effektivitet, hvis de arbejder seriøst med at forbedre processerne, lyder det fra professor Jan Stentoft, SDU.

Bedre procesoptimering kan give dig 25 procent højere effektivitet, konkluderer ny bog..

30.08.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Processer er det, der helt konkret skaber forretning og værdi i virksomheder. Det er det, der foregår på gulvet uanset om, virksomheden producerer, forhandler eller servicerer.

”Alle virksomheder består af noget strategi og forretningsmodel på toppen og noget teknologi i form af it, maskiner, stregkoder og skannere, kunstig intelligens, internet of things etc., der skal hjælpe strategi og forretningsmodel på vej. Men det, der forbinder forretningsmodellaget med teknologilaget er processerne. Det er på mange måder virkeligheden i en virksomhed - der hvor tingenere reelt sker”, fortæller Jan Stentoft.

”Processer og it er som yin og yang for forretningsudvikling. Begge dele er helt nødvendige og spiller forskellige roller”, fortæller Jan Stentoft. Foto: SDU.

Først styr på processerne
Jan Stentoft har sammen med Anders Haug netop udgivet en opdateret udgave af deres lærebog ”Business Process Optimization” på Hans Reitzel Forlag.

”Bogen er målrettet studerende, men den kan også fint læses af praktikere i virksomheder, der arbejder med processer, it og/eller forretningsudvikling på alle niveauer”, siger han og tilføjer:

”Processer og it er som yin og yang for forretningsudvikling. Begge dele er helt nødvendige og spiller forskellige roller. Det er vores erfaring, at it og teknologi dog har en tilbøjelighed til at komme til at spille en for stor rolle, hvor en ny teknologi eller køb af et nyt it-system får lov til at styre agendaen i virksomheden. Vi argumenterer i bogen for, at virksomhedsledere skal starte med at kortlægge processerne og få en dyb forståelse for, hvordan de fungerer, før man kaster sig over valg af teknologi. Vi præsenterer også fremgangsmåder og metoder til, hvordan man kortlægger, analyserer, implementerer og evaluere på processerne”.

25 procent uindfriet potentiale
Jan Stentoft understreger, at det naturligvis varierer meget i forskellige virksomheder, hvor stort det uindfriede potentiale for forbedrede processer er. Men han er ikke bleg for at sige, at i de fleste virksomheder er potentialet for højere effektivitet 25 procent eller mere.

Det vil sige, at virksomheder ved at arbejde systematisk og bevidst med at forbedre processer kan løfte en vækst på 25 procent uden at ansætte flere medarbejdere, eller de kan reducere omkostningerne med 25 procent.

Processers vigtighed stiger
Jan Stentoft fremhæver, at den kraftigt voksende digitale udvikling kun øger vigtigheden af, at virksomheder har bedre styr på deres processer, og at de hele tiden kan optimere på proceslandkortet.

Business Process Optimization

Bogen ”Business Process Optimization” er en revideret lærebog for både studerende og praktikere. Den er udgivet på Hans Reitzels Forlag i august 2019 og er skrevet af professor Jan Stentoft samt lektor Anders Haug, som begge er tilknyttet Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse ved Syddansk Universitet i Kolding.

”ERP-systemerne kan ikke længere rumme alle it-opgaver. En virksomheds it-arkitektur bliver mere og mere differentieret og komplekst med flere og flere applikationer i skyen. Mængden af procesmæssige faldgruber stiger derfor også, og det bliver derfor endnu vigtigere at have en stærk procesforbedringskompetence i virksomheden”, forklarer han og tilføjer:

”Tingenes internet er et godt eksempel. Her ejer kunden ofte de data, som virksomheden er afhængig af for at kunne drive IoT-netværket eller -applikationen. Hvem skal vedligeholde dataene på hvilken måde, hvor hyppigt etc.? Der er mange faldgruber, hvis man ikke er meget skarp på processerne”.

Han mener, det er meningsløst at kaste sig ud i Industri 4.0-tiltag, hvis man ikke først får godt styr på egen butik, og det vil i høj grad sige styr på egne processer samt processer i forsyningskæder med leverandører og kunder.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

29.04.2024SCM.dk

Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle