Bring sætter fart på innovationen

Pandemien har både rystet forsyningskæder og skabt innovation. Det nordiske logistikselskab Bring udviklede for eksempel en smart applikation, der gør det muligt for modtager af en pakke at kvittere for modtagelsen på egen enhed. Det mest bemærkelsesværdige er nok hastigheden: Udvikling og implementering tog under ét døgn.

Bring har – på et døgn - udviklet en applikation, der sender en sms til forbrugeren på leveringstidspunktet, så forbrugeren kan bruge deres egen telefon eller tablet til at underskrive bekræftelse på modtagelse. Løsningen mindsker smittespredning. Foto: Bring..

15.06.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Orange Business Services offentliggjorte for nylig en ny undersøgelse af, hvordan den globale forsyningskædemodel skiftede i 2020, og hvordan pandemien medførte nye risici og ændrede tilgangen til digital modstandsdygtighed, omkostningskontrol og bæredygtighed.

Et godt eksempel på dette er det nordiske post- og logistikfirma Bring. De indså hurtigt, at de var nødt til at fjerne enhver form for potentiel virusspredning mellem chauffører og forbrugere, når chauffører leverer forsendelser. De udviklede derfor en applikation, der sender en sms til forbrugeren på leveringstidspunktet, så forbrugeren kan bruge deres egen telefon eller tablet til at underskrive bekræftelse på modtagelse.


En smart løsning. Men det mest bemærkelsesværdige er nok hvor hurtigt, det blev implementeret. Bring fik ideen om morgenen, ved midnat var den i produktion på Brings "GLOW" e-logistikplatform, og den næste dag var den i brug. Det fortæller Jerker Dammbro, GLOWs Senior Vice President.

Hvis pandemien har vist os noget, så er det, at hurtig innovation og forandring kan være nøglen til overlevelse, når omstændighederne ændrer sig dramatisk. Orange Business Services undersøgelse viser, at 74 procent af lederne i forsyningskæden har fortsat med at innovere igennem krisen, og 44 procent siger, at krisen har haft en positiv indflydelse på deres innovationsindsats.

Som logistikselskab oplever vi mange behov for hurtige forandringer og hastig udvikling af nye løsninger

Jerker Dammbro

Pandemien kræver innovation
Konklusionen om at innovationshastighed er vital, er Jerker Dammbro helt enig i. ”Det har været en stor omstilling for os at fortsætte vores logistikdrift med de nye forhold og de mange restriktioner, som pandemien desværre byder på. Men vi kan konkludere, at det trods alt er lykkedes os at fastholde leveringskvaliteten på trods af de vanskelige forhold”, fortæller han og supplerer: ”Årsagen til det er blandt andet, at vi har haft succes med at udvikle og implementere løsninger meget hurtigt”.

Den nye applikation, hvor modtageren kan kvittere for modtagelsen på egen enhed, er et godt eksempel på den nye innovationshastighed. Applikationen er en gevinst for modtageren, chaufføren og afsenderen. Modtageren og chaufføren reducerer en smittekilde, og afsenderen oplever en barriere mindre for salg og levering i en pandemitid.

”Pandemien har budt på store markedsændringer i Norden og i mange andre lande, hvor e-handel naturligt nok på kort tid har oplevet kraftig vækst. Leveringen af e-handelspakker skaber et mix af tjenester hos os, hvor nogle pakker er klik-og-hent, og andre er hjemmeleveringer. Som logistikselskab oplever vi mange behov for hurtige forandringer og hastig udvikling af nye løsninger”, fortæller Jerker Dammbro.

Bring har – på et døgn - udviklet en applikation, der sender en sms til forbrugeren på leveringstidspunktet, så forbrugeren kan bruge deres egen telefon eller tablet til at underskrive bekræftelse på modtagelse. Løsningen mindsker smittespredning. Foto: Bring..

Model skaber rammerne
Han betragter evnen til hurtig digital innovation som afgørende for en moderne logistikvirksomheds overlevelse og succes, og han fremhæver, at Bring har taget en model, der hedder Helix-modellen i brug for præcis at gennemføre nye innovationsprocesser hurtigt.

Modellen faciliterer en tilgang til innovation, der er præget af:

• Færre innovationsforløb der ikke skaber høj værdi,
• højere sandsynlighed for løsninger, der skaber konkurrencekraft,
• hjælper Bring til at blive mere agil.

”Det har taget tid at udvikle og indføre Helix-modellen som rygraden for den innovation, der er så livsvigtig for os i en tid, hvor den digitale udvikling og kundernes krav ændrer sig i et meget højt tempo. Udviklingen og implementeringen af Helix-modellen er faktisk en afgørende innovation i sig selv, fordi modellen har ændret den måde, vi arbejder på”, fortæller han og tilføjer: ”Tværfunktionelt samarbejde er en hjørnesten i Helix-modellen”.

Bliv klogere på Helix-modellen

Læs en detaljeret introduktion til modellen i en artikel fra MIT Sloan Center for Informations Systems Research på https://cisr.mit.edu/publication/MIT_CISRwp440_InnovationPostenNorge_Fonstad (kræver abonnement)

Hastighed og relevans
Det tværfunktionelle samarbejde skal undersøge behov, teste idéer, realisere løsninger og skabe værdi. Det skal ske på basis af fem principper:

1. En klar strategisk retning;
2. fokus på kunder og mennesker;
3. aktiv involvering, deling og forankring;
4. ledelse gennem tydelighed og autonomi samt
5. samarbejde i tværfunktionelle teams.

Jerker Dammbro fortæller, at den nye model byder på to fundamentale forandringer af den gamle måde at arbejde på. Den første fundamentale forandring var, at beslutninger skifter fra top-down til beslutninger blev forankret i tværfunktionelle teams med mandat.

Den anden fundamentale forandring var indførelse af en test-og-lær fremgangsmåde, der er struktureret omkring en serie af indsigter, som bygger ovenpå hinanden. Strukturen af indsigter består grundlæggende af tre faser, som alle innovationsidéer skal gennemgå, nemlig: 1) ’Desirable’ eller hvad kunder og slutbrugere ønsker, 2) ’Feasible’ eller hvad Bring er i stand til at levere, og 3) ’Viable’ eller hvad der giver forretningsmæssig mening.

”Begge disse forandringer giver langt højere hastighed og forretningsmæssig relevans i innovationsprocessen”, fortæller Jerker Dammbro.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om levering & transport 2021

Relateret indhold

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ATEX - diplomkursus - 2 dage

Dansk Standard har siden 2007 udbudt en ATEX-diplomuddannelse, som giver dig en omfattende viden om de grundlæggende principper indenfor eksplosive atmosfærer.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Privatlivsbeskyttelse - ISO/IEC 27701 Diplomkursus – 2 dage

På dette kursus får du hjælp til at opnå en passende beskyttelse af personoplysninger i din organisations informationssikkerhed med ISO 27701, og få hjælp til at løse de gældende databeskyttelseskrav.

Dato

11.11.2025

Sted

Kosmopol, København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

11.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden: ISO 22301 – Business continuity Management

På kurset får du en introduktion til ISO 22301 og overblik over, hvordan standarden kan understøtte robustheden i din organisation.

Dato

11.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn