Dansk netbutik dømt for manglende oplysning om fragt

En virksomhed er blevet idømt en bøde på 150.000 kroner for at ikke have oplyst om fragt, første gang en reol blev vist med pris. Virksomheden blev også dømt for ikke at have indregnet obligatoriske omkostninger i prisen for trailere, men blev frifundet i de tilfælde, hvor prisen for trailere var angivet næsten lige tydeligt både med og uden obligatoriske omkostninger.

Kan fragten ikke indregnes i prisen, fordi den afhænger af den totale bestilling, skal det i umiddelbar tilknytning til prisoplysningen oplyses, at der tillægges omkostninger til fragt, ifølge Markedsføringslovgivningen. Foto: 123RF.

14.01.2022

SCM.dk

Husker du at oplyse om fragt og alle obligatoriske omkostninger, første gang du viser prisen på en vare?

Hvis ikke, så er du ikke alene.

For selvom markedsføringsloven kræver, at første gang en vare eller en ydelse vises med en pris, skal alle obligatoriske omkostninger som for eksempel fragt, moms, gebyr og lignende være indregnet i prisen, så undlader mange netbutikker det.

Kan fragten ikke indregnes i prisen, fordi den afhænger af den totale bestilling, skal det i umiddelbar tilknytning til prisoplysningen oplyses, at der tillægges omkostninger til fragt, forklarer Tina Morell, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

”De fleste tror, at det er nok at oplyse fragten på varekortet eller eventuelt i kurven. Det er jo en udgift, som er forventelig, og som forbrugeren får oplyst, inden købet afsluttes. En ny dom viser dog, at det ikke er godt nok.”

Læs også: Luftfragt: Kapaciteten forsvinder hurtigere end efterspørgslen

Dommen giver Forbrugerombudsmanden medhold i, at der skulle være givet oplysninger om fragt, første gang varen blev vist med en pris.

”Dommen viser også, at det ikke er lovligt at splitte grundpris og omkostninger op, selvom omkostningerne fremgår tydeligt på samme side som grundprisen, men at man godt kan oplyse to priser: En pris med og en pris uden alle omkostninger indregnet, forudsat at de to priser er lige tydelige. Der er altså god grund til at tjekke efter, om man følger reglerne”, siger Tina Morell.

Dommen

Sagen drejede sig dels om en reol, der blev udbudt på virksomhedens hjemmeside, uden at fragt var oplyst i vareoversigten, og dels om nogle trailere, der blev udbudt på hjemmesiden og i tilbudsaviser, uden at uundgåelige udgifter til blandt andet indregistrering, fragt med videre var indregnet i prisen.

Fragt skulle oplyses, første gang varen blev vist med en pris

Reolen kunne ikke købes eller hentes i en af byggemarkedets forretninger, og det var derfor uundgåeligt, at kunden skulle betale fragt.

Fragten var oplyst på varekortet, men ikke i vareoversigten, hvor reolen og dens pris blev vist første gang. Retten gav Forbrugerombudsmanden medhold i, at det var vildledende ikke i umiddelbar forbindelse med prisoplysningen i vareoversigten at oplyse, at der ville blive tillagt omkostninger til fragt. Det kunne nemlig få forbrugere til at klikke sig videre til varekortet i den tro, at der ikke skulle betales mere end den oplyste pris.

Det forhold, at man nederst på samme side kunne klikke på ”fragtpris og leveringsomkostninger” var ikke godt nok til at opfylde markedsføringslovens krav om, at det i umiddelbar tilknytning til prisoplysningen, skal oplyses, at der tillægges omkostninger til fragt, hvis fragten ikke kan beregnes på forhånd.

Uundgåelige omkostninger skulle indregnes i prisen

Trailernes ”grundpris” var oplyst med store røde bogstaver på hjemmesiden og i tilbudsaviser. Uundgåelige omkostninger til indregistrering, gebyr og fragt var oplyst i samme annonce og på samme internetside, som oplysning om grundprisen, og i umiddelbar forbindelse med denne.

Den samlede pris inklusive alle omkostninger var i de fleste annoncer også oplyst med fed, sort skrift, men selvom oplysningen var tydelig, var den langt mindre iøjnefaldende end ”grundprisen”.

Retten gav Forbrugerombudsmanden medhold i, at uundgåelige omkostninger skal indregnes i prisen, og at oplysning om den samlede pris blev præsenteret på en uhensigtsmæssig måde. Det var derfor en overtrædelse at markedsføringslovens vildledningsforbud.

Frifundet for vildledning

Virksomheden var også tiltalt for at vildlede kunderne ved i flere tilbudsannoncer, at have oplyst ”grundprisen” med stor, rød skrift til venstre for trailerne, mens totalpriserne var angivet med en lidt mindre, men fremhævet, sort tekst i tekstbokse placeret oveni billederne af de respektive trailere.

Retten frifandt virksomheden, da prisoplysningerne ikke var egnet til at vildlede forbrugerne.

Bøden

Forbrugerombudsmanden havde nedlagt påstand om en bøde på ikke under 400.000 kroner. Retten udmålte bøden til 150.000 kroner. Retten lagde blandt andet. vægt på antallet af besøgende på hjemmesiden, fortjenesten ved salg af reoler og trailere samt udgifterne til tilbudsaviser. Retten anså det for en skærpende omstændighed, at virksomheden tidligere havde overtrådt markedsføringsloven, men som en formildende omstændighed, at virksomheden havde medvirket til at oplyse om sagen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.06.2025SCM.dk

Iran gør klar til at lukke Hormuz-strædet

19.06.2025SCM.dk

Flaskehalse i globale fragtkæder flytter fra sø til havneterminaler

19.06.2025SCM.dk

Dagligvarelogistik øger Frode Laursens omsætning med 5 procent

17.06.2025SCM.dk

Tre skibe angiveligt i brand i Omanbugten

17.06.2025SCM.dk

Verdens største eldrevne containerskibe på vej

17.06.2025SCM.dk

Søfragts-markedet byder på piskesmældseffekt

16.06.2025SCM.dk

Trods fortsatte angreb holder olieprisen niveauet

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online