Dansk teknologi skal hjælpe med at sænke containerskibes CO2-udledning

Teknologi fra Aalborg Universitet skal bruges på verdens største bølgeanlæg i Sydkorea, og dermed hjælpe til med at finde løsninger, der kan gøre skibsindustrien mere energieffektiv.

På Aalborg Universitet har de et bølgeanlæg, hvor man under kunstige forhold og i store bassiner kan udsætte skibsmodeller for de belastninger, som skibene vil møde på det åbne hav. Foto: AAU.

25.03.2019

SCM.dk

Sådan et bølgeanlæg finder man blandt andet på Aalborg Universitet, hvor man under kunstige forhold og i store bassiner kan udsætte skibsmodeller for de belastninger, som skibene vil møde på det åbne hav. På Aalborg Universitet udlejes anlægget blandt andet til at teste lokale haveanlæg.

Men forskerne har også lavet en forretning ud af de computerprogrammer, som bruges til at kontrollere bølgerne, og det skal nu også bruges på verdens største og mest avancerede bølgeanlæg i Sydkorea.

”Vi har noget meget, meget godt software, og vi er et af de mest kendte for det marked i verden”, fortæller bølgeforsker og lektor på Aalborg Universitet, Thomas Lykke Andersen, til DR.

For skibsindustrien er der også et stort incitament til at lave effektive tests, da det i sidste ende kan spare dem for store udgifter til brændstof og materiel, hvis skibene bliver smartere designet.

1,3 meter høje bølger
Anlægget i Sydkorea vil kunne lave bølger, der er cirka 1,3 meter høje, som kan testes på tre til fire meter lange skibsmodeller. Derudover kan anlægget lave strøm i vandet, så man kan udsætte skibene for både bølger og tidevand samtidig, mens en vindgenerator kan give skibene udfordringer fra luften.

Endelig er der i testcentret et dybhavshul, der er 50 meter dybt, og anlægget kan også slå bølger ned, så de ikke ligger og skvulper frem og tilbage mellem bassinkanterne og skaber urealistiske forhold.

”Det er vigtigt, fordi de ellers kan gå ud og forstyrre de rigtige bølger, som vi forsøger at lave. Bølgerne skal være så virkelighedstro som muligt”, siger Thomas Lykke Andersen til DR.

Han rejser selv til Sydkorea efter påske for at se, hvordan det går med at få softwaren fra Aalborg til at virke i det store nye anlæg.

”Der er lavet en masse nye ting i det her software til det her bassin, som vi har ikke kunnet teste herhjemme i Aalborg. Så det bliver spændende at komme derned og se, hvordan det virker i praksis”, siger Thomas Lykke Andersen til DR.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Efterhånden som computersoftwaren kommer op at køre, skal sydkoreanerne selv trænes i at bruge den.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle