Den digitale forsyningskæde er stadig i startblokken

13 procent af europæiske virksomheders forsyningskæder scorer 3 på en skala fra 1 til 4, som måler digital modenhed. En ny undersøgelse viser, at digitale forsyningskæder kun er i sin spæde vorden. Der er udfordringer med at integrere og analysere data, mens brugen af kunstig intelligens ser ud til at blive fordoblet de næste fem år.

Adopteringen af kunstig intelligens forventes at vokse tre gange hurtigere end investeringer som for eksempel sensornetværk, Internet of Things (IoT) og robotteknik. Trods det har mere end 70 procent endnu ikke implementeret nogen kunstig intelligens i deres forretning..

02.05.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Flertallet af europæiske producerende virksomheder er nået til et beskedent niveau, hvad angår digitalisering af deres forsyningskæde. Det viser en ny undersøgelse fra Warwick University og JDA Software.

Rapporten ”Delivering the Digital Dividend” har sammenlignet digitale forsyningskæder fra 179 europæiske producenter, hvilket har vist, at kun 13 procent har en såkaldt ”præskriptiv” forsyningskæde. Det er en forsyningskæde, som angiver retningslinjer for regler og adfærd, der vil gavne forsyningskædens mål, og det svarer til niveau 3 på en skala fra 1 til 4, se figur 1.

Rapporten viser dog også, at producenterne er interesseret i at digitalisere deres forsyningskæder, og næsten en tredjedel – helt præcis 31 procent - anslår, at de vil have en præskriptiv forsyningskæde på plads i 2023.

Det med data er ikke så let
Rapporten viser, at størstedelen af producenterne endnu ikke fuldt ud udnytter det digitale potentiale til succesfuldt at konkurrere gennem større kundeintimitet.

Til trods for at producenterne bevæger sig mod en større segmentering og differentiering i forsyningskæden, er det primære strategiske fokus på operationel excellence (39 procent) mere end på produktledelse (31 procent) og kundeintimitet (30 procent).

Data er fortsat hovedingrediensen, når det kommer til at levere både operationel excellence og større kundeintimitet, men producenterne kæmper ifølge undersøgelsen stadig for at integrere og syntetisere det effektivt. Det vidner om, at producenterne kun lige er begyndt på at indsamle data fra nye kilder.

AI har foden på speederen
I betragtning af de dataudfordringer, som producenterne står overfor, fremhæver Warwick University og JDA Software, at det ikke er overraskende, at de undersøger nye måder, hvormed de kan imødekomme og tage vare på den eksponentielle vækst af data, som de oplever.

Indsigter fra rapporten:

  • En femtedel (20 procent) af producenterne mener, at deres fabriksplanlægning og skemalægning inden 2023 vil kunne reagere i realtid.
  • Næsten to tredjedele (61 procent) af producenterne vil have end-to-end netværksdesign inden 2023, hvilket afspejler det faktum, at kompleksiteten er steget hurtigt i den digitale æra. Men i en digital verden kan netværksdesign ikke løses isoleret: en end-to-end tilgang er påkrævet.

Hent rapporten her.

Adopteringen af kunstig intelligens forventes at vokse tre gange hurtigere end investeringer som for eksempel sensornetværk, Internet of Things (IoT) og robotteknik. Trods det har mere end 70 procent endnu ikke implementeret nogen kunstig intelligens i deres forretning.

S&OP – der et stykke vej endnu
Rapporten viser, at når det kommer til sales & operations planning (S&OP) har producenterne underliggende problemer at tage fat på. Undersøgelsen fra Warwick University og JDA Software vurderer, at S&OP har den laveste grad af modenhed (34 procent) ud af de 11 forsyningskædeprocesser, producenterne blev spurgt ind til i undersøgelsen.

Kun 21 procent af producenterne tilkendegiver, at de har ambitioner om at bruge S&OP til at understøtte forretningsoptimering inden 2023, og 22 procent tilkendegiver det samme for optimering af forsyningskæden. Det indikerer, at producenterne fortsat fokuserer på at udvikle sig fra S&OP til Integrated Business Planning (IBP).

Fra one-size-fits-all til segmentering
"Undersøgelsen afslører et grundlæggende problem: Mange producenter er ikke der, hvor de burde eller kunne være, når det kommer til den digitale forsyningskæde. Det betyder, at producenterne stadig ikke fuldt ud er i stand til at udnytte det digitale potentiale, hvormed de kan skabe større kundeintimitet", siger Johan Reventberg, præsident EMEA, JDA Software. 

Om undersøgelsens metode

For at gennemføre undersøgelsen blev forsyningskæden opdelt i 11 kerneprocesser, hvorfra der blev udviklet en missionsspecifik modenhed for hver. Deltagerne blev bedt om at identificere deres nuværende modenhedsniveau og deres ambitioner fem år frem, og ud fra de parametre blev der beregnet en samlet score.

Denne metode gjorde det muligt at identificere mønstre i digital modenhed i overensstemmelse med ambition og strategisk ’gap-analyse’.

"Men hvis producenterne bliver i stand til at udnytte deres data bedre, vil de kunne udvikle deres forsyningskæder fra et one-size-fits-all til mere præcist tilpasset markedssegmentering. Virksomheder, der formår at udnytte kunstig intelligens og machine learning for at optimere hele forsyningskæden, vil naturligt blive mere konkurrencedygtige”, tilføjer han.

Han fremhæver desuden, at digital optimering betyder overgang fra en ”node” til en ”netværkstilgang”, periodisk til realtid beslutningsfrekvens og udvikling af forsyningskæder, der går fra one-size-fits-all til et enkelt markedssegment.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om SCM 4.0 og data i forsyningskæden

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

03.05.2024SCM.dk

Cybersikkerhed er en klar konkurrencefordel

02.05.2024Axacon A/S

Sponseret

10 grunde til at du bør overveje et dedikeret WMS

30.04.2024SCM.dk

SAP-værktøjer skal accelerere bæredygtig cloud-udvikling

30.04.2024SCM.dk

COO vil industrialisere COOP’s processer

29.04.2024SCM.dk

Virksomheder får hjælp til at navigere i AI-landskabet

26.04.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Zebra MC9400 & MC9450 håndterminaler

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle