Det amerikanske postvæsen skal teste selvkørende lastbiler

Transportvirksomheden TuSimple bringe post ud for det amerikanske postvæsen med autonome lastbiler i et to uger langt testforløb i tre forskellige stater.

TuSimple skal transportere post ud mellem Texas og Arizona ad ruter, der står for 60 procent af fragtomsætningen på det amerikanske marked. Foto: TuSimple.

23.05.2019

SCM.dk

I en to-ugers prøveperiode skal amerikanernes post transporteres over lange distancer mellem Phoenix i Arizona og Dallas i Texas med selvkørende lastbiler. Det skyldes, at den kinesisk-amerikanske transportvirksomhed, TuSimple, der er specialiseret i autonome lastbiler, har indgået en aftale med det amerikanske postvæsen (USPS).

Læs også: Selskab bag autonome lastbiler kører tre til fem ture om dagen

”Arbejdet med TuSimple er vores første initiativ i autonom transport til lange ruter. Vi gennemfører forskning og testning som led i vores bestræbelser på at drive en fremtidig klasse af køretøjer, som vil inkorporere ny teknologi”, siger USPS' talskvinde, Kim Frum, til Reuters.

USPS udforsker de autonome muligheder for at opnå besparelser på benzin, øge sikkerheden og udvide sin transportflåde for længere kørsel.

Der er tale om fem ture frem og tilbage mellem delstaternes postcentraler, hvor autonome lastbiler skal køre over 1.600 km med en sikkerhedsingeniør og en chauffør, der skal overvåge køretøjets effektivitet og tilse sikkerheden. En enkelt tur vil tage omkring 22 timer inklusiv natkørsel.

De mest benyttede ruter
Det er TuSimples første operationelle tilladelse i Texas og forventningen er, at det på sigt bliver en central rute for selskabet, da der allerede er stor efterspørgsel for transport mellem Arizona og Texas. 

”Det er spændende at tænke, at før mange mennesker vil køre i en robot-taxi, kan deres post og pakker være transporteret i en selvkørende lastbil”, siger grundlægger, formand og Chief Technology Officer hos TuSimple, Xiaodi Hou. Han uddyber:

”At levere for USPS på denne pilot i denne særlige kommercielle korridor giver os specifikke case-data til at hjælpe os med at validere vores system og fremskynde den teknologiske udvikling og de kommercielle fremskridt”.

Læs også: Rapport: Digital lastbilkørsel er på vej

De lange ruter passer godt til autonom kørsel, da der ellers ville blive sat to chauffører på for at overholde reglerne om køre-hviletid. Det er desuden svært at rekruttere chauffører, dels på grund af arbejdsforholdene, og ikke mindst den voksende mangel på chauffører generelt.

- SDN

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

12.04.2024SCM.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle