Det bliver fit in or fuck off, når Gen Z kommer ind på arbejdsmarkedet
En ny generation bevæger sig i disse år ind på det danske arbejdsmarked. Generation Z kommer med andre normer og værdier end tidligere generationer, og de kommer til at kræve meget af deres arbejdsplads, fortæller Karen Christina Spuur i podcasten Kapitlet.
Hver generation har sine egne kendetegn og sin egen betegnelse. I disse år hører vi meget om de såkaldte babyboomere, der er født mellem 1946 og 1966, og som blev fulgt af Generation X, der er født mellem 1967 og 1979. Efter dem kom Generation Y, og så kommer Generation Z, der i disse år bevæger sig fra skolesystemet og ind på arbejdspladserne.
"Z'erne er opvokset med forældre, der har spurgt ind til dem om deres følelser og tanker. De har haft en større form for indflydelse på familiens beslutninger, og er generelt blevet taget med på råd. De har nogle klare og anderledes forventninger til det arbejdsliv og den ledelse, de selv mener, de har brug for".
Læs også: Kunstig intelligens kan blive det nye supervåben i værdikæden
Sådan siger Karen Christina Spuur, der er ledelseskonsulent og forfatter til bogen Ledelse på Tværs, der ser nærmere på samspillet mellem forskellige generationer.
En dybere mening
Generation Z er født mellem 1996 og 2010, og deres opvækst har været præget af helt andre ting end generationer før dem. De har eksempelvis været vant til altid at få megen feedback, at have meget dialog om opgaver samt følelsesliv og har meget ofte et ønske om, at det, de laver, skal 'give mening'.
"Z'erne kan godt sætte grå hår i hovedet på mange almindelige ledere, der deler opgaver ud på arbejdspladsen. For mange Z'ere vil ikke bare gå i gang med arbejdet, men bede om forklaring på opgavens formål. De vil også tit tænke meget over, om den her opgave giver mening for dem og deres udvikling, og hvordan de har det med opgaven. Den slags fylder meget for dem", siger Karen Christina Spuur.
Læs også: Stort tema om AI i værdikæden
Samtidig mener hun, at Gen Z's tilgang til job, karriere og arbejdsopgaver er noget, som man ude i de danske virksomheder må vænne sig til, hvis man vil kunne tiltrække medarbejdere fremover.
"Man kan sige, at der er fit in or fuck off, og Z'erne er rimelig hurtige til at vælge det sidste, hvis de ikke kan se mening med arbejdet, så er de hurtige til at afsøge andre muligheder".
Mindre interesse for ledelse
Også på et andet punkt skiller Generation Z sig ud fra tidligere generationer, og det er omkring netop ledelse. For mange Z'ere ønsker ikke at blive ledere i nær så høj grad som generationerne før dem.
"Det, der især skræmmer dem væk fra ledelse og selvopofrelse på arbejdspladsen, det er, når de ser på deres forældre. Disse er typisk X'ere, der er kendt for at være meget resultatorienterede, og som i dag sidder i karriereræset, arbejder når de har fri, altid er lidt på mailen på telefonen. Det vil de unge simpelthen ikke ende i", siger Karen Christina Spuur.
Podcasten Kapitlet findes på MarketConnect, i Apple Podcast og på Spotify.
/Pbh