DI og Dansk Erhverv: Fjern afgiften på grønne brændstoffer

Politikerne bør straks fjerne afgifterne på de CO2-neutrale brændstoffer. Det vil i højere grad gøre det muligt for transportvirksomhederne at tilbyde klimavenlig transport og vise, at Folketinget mener den grønne omstilling alvorligt, mener DI og Dansk Erhverv.

Ved at fritage de CO2-neutrale brændstoffer for afgifter, bliver det muligt for transportvirksomhederne at tilbyde klimavenlig transport til en pris, der er mere attraktiv”, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport. Foto: Dansk Industri.

05.04.2022

SCM.dk

Biobrændstoffer bliver blandet i de fossile brændstoffer. Derfor vil det få en umiddelbar effekt på benzin- og dieselprisen, hvis man fjerner afgiften på biobrændstoffer. Det vil sænke afgiften på diesel (B7) med cirka 25 øre per liter inklusiv moms og prisen på benzin (E10) med cirka 35 øre per liter inklusiv moms.

”Vi er nødt til at se på, hvad vi kan gøre i Danmark for at hjælpe de private bilister og transportvirksomhederne med den grønne omstilling. Det vil ikke løse alle udfordringer, men det vil give en tiltrængt håndsrækning og sikre, at vi frem mod 2030 kan begynde at reducere mere CO2”, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport.

Den største besparelse vil tilfalde de vognmænd, som har valgt at køre på 100 procent biodiesel – for eksempel HVO. For dem vil prisen falde med 267,2 øre per liter eksklusiv moms, hvis biodiesel bliver helt afgiftsfrit. Det vil fortsat ikke gøre biodiesel konkurrencedygtig med fossil diesel, men det vil skære en stor del af den merpris, som vognmændene i dag betaler for at køre grønt.

”Biodiesel er dyrere end fossil diesel, og vognmændene og deres kunder, der aktivt vælger at køre grønt, står derfor med en ekstraregning. Det giver ikke mening, at det er afgifter til statskassen på grønne brændstoffer, som er en barriere på vejen til at køre mere grønt. Sverige har for længst vist vejen ved at fritage biobrændstoffer for afgifter. Nu må Danmark følge trop, så transportbranchen kan se, at Folketinget mener den grønne omstilling af transportbranchen alvorligt”, siger Jesper Kronborg, som er branchedirektør i Dansk Erhverv transport.

Læs også: Bred milliardaftale sætter turbo på nye grønne brændstoffer

DI og Dansk Erhverv foreslår en midlertidig ordning. Når brændstofpriserne igen er faldet, kan man hæve afgiften på fossil diesel og benzin, så statskassen undgår et varigt tab. Biobrændstof bør også i fremtiden være fritaget for afgifter.

”Vores forslag vil gavne den grønne omstilling. Ved at fritage de CO2-neutrale brændstoffer for afgifter, bliver det muligt for transportvirksomhederne at tilbyde klimavenlig transport til en pris, der er mere attraktiv”, siger Karsten Lauritzen.

Organisationerne vil følge udviklingen og løbende byde ind med løsninger.

”Afgiftsfritagelsen af CO2-neutrale biobrændstoffer er et helt nødvendigt første skridt på vejen mod den grønne omstilling, og afgiftsfritagelsen bør selvfølgelig også gælde for kommende CO2-neutrale brændstoffer, som bliver produceret gennem Power-to-X. Vi holder øje med udviklingen og virksomhedernes konkurrencesituation og vil løbende byde ind med løsninger, der kan sætte fart på den grønne omstilling”, siger Jesper Kronborg.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding