El-lastbilens udbredelse stiller store krav til leverandøren
Interessen for eldrevne lastbiler er større end nogensinde, men omstillingen stiller store krav til lastbilsleverandørerne, for den nye teknologi kræver rådgivning. Derfor har Scania satset på at blive partner hele vejen rundt - fra rådgivning af lastbilmodel til service og finansiering af både bil og ladestruktur.
Efter at have fået succes i en række udbud er Scania nu det mærke, der har solgt flest el-lastbiler i Danmark. Allerede nu kan man møde producentens bæredygtige lastbiler på de danske veje, hvor de blandt andet kører renovations- og distributionskørsel.
Men den nye type af biler stiller store krav til Scania som leverandør, for kunderne har brug for mere rådgivning og hjælp, når de møder op med ønsket om en grønnere fremtid for transportsektoren.
“Der er en enorm forskel på at sælge en el-lastbil og en dieselmodel. Kompleksiteten er langt større”, forklarer Michael Rasmussen, der er salgschef i Scania Danmark. Han fortsætter:
Læs også: Elektriske motorveje kan være på vej til Danmark
“Vi oplever uden tvivl, at vores kunder - forståeligt nok - har langt flere spørgsmål, og derfor har brug for en mere involveret leverandør, når de skifter til el. Den leverandør er vi selvfølgelig klar til at være”.
Spørger man salgschefen er kundernes spørgsmål i den grad relevante, da der skal udføres en rutesimulering for at tjekke for eksemepel rækkevidde og batterilevetid. Det har blandt andet betydning for behovet for såkaldt batteridrevet opbygningsudrustning.
Desuden skal det vurderes, hvorvidt der er behov for lynledning, finansieringsaftaler og ladestanderhardware.
Går forrest med kunderne
Hos Scania er de i gang med en decideret transformation af forretningen, eftersom flere og flere kommuner og vognmænd satser på el som fremtidens transportform. Det betyder blandt andet nye forretningsområder og særligt uddannet personale, der kan håndtere de nye batteri- og motortyper.
Ifølge Michael Rasmussen, så ønsker lastbilsproducenten at gå forrest sammen med kunderne, og derfor tilbyder virksomheden at holde kunderne i hånden i hele processen, så de sammen finder de helt rigtige løsninger. Det gælder også efter, at el-lastbilen glider lydløst ud af Scania lokaler.
“Kunder kræver, at vi kan rådgive i et større omfang og også om ladestruktur, kørsel, og opladning. Vi har specialuddannet personale til at stå for el-forretningen, så vi har hele eftermarkedet på plads. På den måde kan vi holde kunden i hånden hele vejen, så de får en god oplevelse”, fortæller salgschefen, der tilføjer, at Scania desuden arbejder på også at kunne finansiere hele ladeløsningen, som der er en række andre krav til i forhold til finansiering af bilen.
Læs også: Succes: 300 kilometer på el i polarkulde og med 14 tons jernmalm på ladet
Udover at kunne være partner med kunden hele vejen igennem, så er der også en anden grund til, at Scania har succes på det danske marked, hvis man spørger salgschefen:
“Vi kan levere bilen nu og her. Det gør selvfølgelig, at Scania har et forspring på el-lastbilmarkedet. Vi har allerede nu den praktiske erfaring, fordi vores kunder kører i bilerne ude på vejene”.
I øjeblikket er det både private og offentlige aktører, der har købt ind på Scanias ellastbiler, og bestillinger på hundredvis af de elektriske lastbiler ligger klar i ordrebunken. I 2023 udvider lastbilsproducenten deres fuldelektriske portefølje med 2-akslede biler til regional distribution.
- KCP