Endelig vender trenden: Forsinkelser i skibsfragt bliver mindre

I takt med coronapandemiens indtog faldt pålideligheden af fragtskibenes tidsplaner, og forsinkelser blev oftere og længere. Denne udvikling ser nu endelig ud til at være ved at vende, viser en opgørelse fra Sea-Intelligence.

I marts 2021 var Mærsk det mest pålidelige rederi at sende sin fragt med. Arkivfoto..

10.05.2021

SCM.dk

Fra 70,3 til 40,4 procent. Så stort et fald er der sket i rettidigheden af de globale rederier fra marts 2020 til marts i år. Skibene sejler og ankommer ikke efter planen, og forsyningskæderne bliver mere usikre og upålidelige.

Det skriver analysevirksomheden Sea-Intelligence på baggrund af en ny opgørelse.

Men en tidsplanspålidelighed på 40,4 procent i marts 2021 er faktisk en fremgang fra de godt 35 procent, som tidsplanspålideligheden var nede og skrabe i februar. Og det fortæller noget om, at udviklingen som halverede fragtskibes rettidighed nu endelig er ved at vende.

Det er dog stadig et godt stykke igen, før tallene når op på det høje niveau, de havde før coronakrisen. Fra 2018 til midten af 2020 svingede de imellem 65 og 85 procent.

I dag er Mærsk det mest rettidige af de store rederier med en pålidelighedsgrad på 48,7 procent. Det danske rederi tilsluttes af rederierne Hamburg Süd og Wan Hai som de eneste med en pålidelighedsgrad på over 40 procent. Dog er det værd at notere at samtlige rederiers pålidelighed forbedrede sig fra februar til marts.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle