Forandringer, følelser og forsvar

Vi overser følelsernes rolle og betydning, når vi forsøger at forandre. Følelser kan nemt skabe angst og derpå forsvar, der hæmmer forandringer. Læs her om hvordan du kan vende følelser til frigivet energi, der hjælper forandringerne på vej.

Vi er ikke trænet i at forholde os til de mere irrationelle dele af mennesket, og derfor er det ikke spor underligt, at vi overser den rolle, følelserne spiller, når der skal skabes forandringer, mener John Vellema. Foto: Flickr/Pablo Fernandez.

29.10.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der mangler ikke undersøgelser, som dokumenterer, at forandringsprojekter baseret på lean og andre metoder ikke formår at holde gejsten over en periode på to-tre år. Forandringerne taber momentum, og resultaterne falder, udebliver helt eller falder endda til et lavere niveau end før forandringsprojektet. Det anerkendte Shingo Institute vurderer, at årsagen er, at virksomheder og projektledere er dygtige til at implementere værktøjer, men at de ikke formår at ændre kultur og adfærd i organisationen.

Idealcombi: Hurtigere og mere smertefri forandringsproces

Den nordjyske vinduesproducent Idealcombi har arbejdet med bekymringstavler i forbindelse med lean-implementering. ”Vi ser bekymringstavlen som et vigtigt element i vores lean-arbejde. Den sætter ord på følelser og gør angst og bekymringer konkrete, og det gør, at de fylder mindre i vores hoveder. Der er ingen tvivl om, at bekymringstavlen bidrager til, at vores lean-rejse i sidste ende både går hurtigere og bliver mere effektfuld”, fortæller intern lean-konsulent Torben Rathmann fra Idealcombi.

”Mit postulat er, at vi alt for ofte overser betydningen af de følelser, der er på spil hos de medarbejdere og ledere, som er involveret i forandringen”, fortæller John Vellema, der er stifter og leder af Business Through People og har erfaringer fra et stort antal forandringsprojekter i danske og udenlandske virksomheder de seneste ti år.

Han tilføjer: ”Vi får ikke øje på følelserne, vi får ikke håndteret dem, og vi får derfor ikke følelserne med som en ”medspiller” i forandringen. Der sker det stik modsatte, følelserne bliver til en modspiller for forandringen, en skjult men meget stærk og magtfuld modspiller, der kan stå i vejen for stort set hvad som helst”.

Det irrationelle er også vigtigt
Der er ifølge John Vellema intet mærkeligt i, at vi ikke får taget hånd om følelser i forandringerne. Værktøjer i lean og andre metoder er rationelle størrelser, der appellerer til den rationelle side i os mennesker, og den slags er vi trænet i at forholde os til i uddannelsessystemet. Vi er derimod ikke trænet i at forholde os til de mere irrationelle dele af mennesker, og han mener derfor ikke, det er spor underligt, at vi overser den rolle, som følelserne spiller, når der skal skabes forandringer.

Amcor: Synliggør bekymringer

Hos Amcor Flexibles i Horsens har bekymringslisten haft den effekt, at uro, ængstelse og bekymringer hurtigt kom op til overfladen. ”Vi er en lille gruppe af involverede, og vi er alle meget engagerede. Bekymringslisten blev hurtigt halveret, og vi følger løbende op på den. Listen har bidraget til hurtigt at skabe tryghed ved forandringsarbejdet og den fremtid, vi går ind i”, fortæller Eva Lundberg, der er Continuous Improvement Manager, Amcor.

John Vellema har gode erfaringer med en enkel men effektiv metode til at få vendt følelserne fra at være en modspiller til at være en medspiller på forandringsrejsen.

”Der vil næsten altid være en masse følelser og bekymringer på spil, når en afdeling eller en hel virksomhed skal forandre den måde, de arbejder på. Der kan være forventningsglæde, begejstring og utålmodighed men også angst, forventningspres, utilstrækkelighed, jalousi, skyld, sorg o.s.v. Det er helt almindeligt og menneskeligt for eksempel at være nervøs for om, jeg nu kan slå til i en ny rolle, som jeg endnu ikke kender til og kan overskue. Rationelt vurderet har jeg klaret mig godt tidligere, men nu i den nye rolle, hvad siger mine tidligere ligemænd til det?. Den slags skaber utryghed”.

Få bekymringerne på bordet
Metoden går ud på at etablere en bekymringsliste eller –tavle, hvor alle involverede får mulighed for at få listet de bekymringer, der nu kan være på spil. Erfaringer viser, at det kan være svært for medarbejdere og ledere at komme i gang med at åbne op og sætte ord på bekymringerne, men at det som regel blot kræver lidt tid og tålmodighed, før der bliver lukket op for posen. Det kan være bekymringslisten skal på agendaen på to eller tre møder eller workshops, så der sker en gradvis tilvænning.

PostNord: Operationaliserer arbejdet med følelser

Hvordan får vi kommunikeret effektivt om forandringerne hele vejen rundt? Bliver dette fulgt helt til dørs, eller bliver det blot endnu en boble, der brister? Vil de andre acceptere min nye rolle? Der har været mange bekymringer på tavlen hos Post Nord Pakkeproduktion. ”Jeg er sikker på, at den måde, vi har synliggjort og arbejdet med bekymringerne på, har fjernet en del sten på vores vej. Bekymringslisten har fået nervøsiteten op til overfladen frem for, at den har været luftet ved kaffemaskinen og i krogene”, fortæller Karen Stenholt, TWI-facilitator og lean-konsulent.

”Det er ikke en let øvelse, og det kan tage lidt tid at løsne op for dialogen. Det kræver stor tillid at arbejde med dette, men det er netop en pointe, at den tillid er en nødvendig platform for forandringsprocessen, hvis den skal virke på lang sigt. Listen giver som regel anledning til en række opgaver, som ledelsen og/eller interne konsulenter skal adressere, inden forandringsarbejdet kan få fart. Det er vigtigt, at medarbejdere og mellemledere får en oplevelse af, at deres bekymringer bliver taget alvorligt og bliver håndteret. Det er min erfaring, at denne proces fjerner en hel del angst og forsvar, og at det frigiver energien til at gennemføre forandringen, der ellers ville have fungeret som skjult modstand mod forandringsrejsen”, fortæller han.

God forberedelse betaler sig
Konsekvensen er, at forandringsprocessen som regel vil tage lidt længere tid i startfasen. Men det er en investering, som kommer mangefold igen på længere sigt, fordi der er tale om at håndtere barriererne i opløbet, inden de vokser sig store og uoverskuelige. Effekten i sidste ende er en hurtigere forandring og en mere varig forbedring.

”Der er meget snak om ”respect for people” i lean-ledelse, men som jeg ser det, er det ofte mere snak end reel handling. For mig ligger respekten også i at lytte til sine medarbejdere og handle på deres bekymringer, når vi gennemfører forandringer”, fortæller John Vellema.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup