H2 Clipper vil genoplive luftskibe i klimaets navn

Flydende hydrogen ser ud til at blive centralt i overgangen fra fossile til grønne brændstoffer. Men logistikken bag spænder ben for udrulningen. Det kan en genintroduktion af luftskibe være nøglen til at løse, mener folkene bag virksomheden H2 Clipper.

H2 Clipper vil bruge hydrogen som sin løftegas, og flydende hydrogen som brændstof til luftskibets motorer. Foto: H2 Clipper .

31.01.2022

SCM.dk

Luftskibe kender vi fra gamle dage, et sort/hvis fotografi. Men hvis det står til amerikanske H2 Clipper skal luftskibe også være en del af vores fremtid. En grønnere fremtid nærmere bestemt.

Ifølge virksomheden kan teknologien nemlig være nøglen til, at grønne brændstoffer bliver let tilgængelige, der hvor der er brug for dem.

”Under de rigtige forhold kan et luftskib transportere gods fra en fabrik direkte til et distributionscenter uden yderligere transportstadier på jorden, som eksempelvis kørsel til og fra en lufthavn. Det er takket være luftskibets vertikale lette- og landingsegenskaber”, forklarer virksomheden i en pressemeddelelse.  

Samtidig vil et fragtluftskib kunne transportere 8 til 10 gange så stor en nyttelast som et fragtfly. På den måde vil store mængder flydende grønt brændstof som hydrogen hurtigt og nemt kunne komme ud til de aktører, der har brug for dem. Det kunne være vognmænd.

Læs også: Green Logistics vil styrke virksomheders grønne omstilling af transport

Samtidig vil luftskibene selv være CO2-neutrale og dermed indgå i den grønne omstilling på endnu et punkt: grøn transport. H2 Clipper ønsker at bruge hydrogen som luftskibenes løftegas og flydende hydrogen som brændstof til skibets motorer.  

”De udgør en praktisk mellemgrund i det logistiske puslespil: Billigere end fly, hurtigere end skibe, operationel fleksibilitet – og det eneste nuværende alternativ, der dækker store distancer uden at udlede CO2”, uddyber H2 Clipper.

I sin spæde fase

Der mangler dog at falde en række ting på plads, før de grønne fragtluftskibe kan tages i brug.

Først og fremmest skal lovgivning i både USA og Europa laves om, så den tillader brugen af hydrogen som løftegas. Gamle ulykker med luftskibe på hydrogen har forårsaget dette benspænd. Men sikkerhedsrisikoen er mindre i dag, mener Eli Dourado, der er Senior Research Fellow hos Center for Growth and Opportunity på Utah State University:

”Med moderne ingeniørstandarder er der ingen tvivl om, at hydrogen kan blive en sikker løftegas”, siger han.

Og det er nødvendigt, hvis H2 Clipper skal holde sig foran på et af sine vigtigste konkurrenceparametre: pris. Hydrogen løfter nemlig otte procent mere per volume end det traditionelle helium, ligesom det går til 1/67 af prisen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle