H2 Clipper vil genoplive luftskibe i klimaets navn

Flydende hydrogen ser ud til at blive centralt i overgangen fra fossile til grønne brændstoffer. Men logistikken bag spænder ben for udrulningen. Det kan en genintroduktion af luftskibe være nøglen til at løse, mener folkene bag virksomheden H2 Clipper.

H2 Clipper vil bruge hydrogen som sin løftegas, og flydende hydrogen som brændstof til luftskibets motorer. Foto: H2 Clipper .

31.01.2022

SCM.dk

Luftskibe kender vi fra gamle dage, et sort/hvis fotografi. Men hvis det står til amerikanske H2 Clipper skal luftskibe også være en del af vores fremtid. En grønnere fremtid nærmere bestemt.

Ifølge virksomheden kan teknologien nemlig være nøglen til, at grønne brændstoffer bliver let tilgængelige, der hvor der er brug for dem.

”Under de rigtige forhold kan et luftskib transportere gods fra en fabrik direkte til et distributionscenter uden yderligere transportstadier på jorden, som eksempelvis kørsel til og fra en lufthavn. Det er takket være luftskibets vertikale lette- og landingsegenskaber”, forklarer virksomheden i en pressemeddelelse.  

Samtidig vil et fragtluftskib kunne transportere 8 til 10 gange så stor en nyttelast som et fragtfly. På den måde vil store mængder flydende grønt brændstof som hydrogen hurtigt og nemt kunne komme ud til de aktører, der har brug for dem. Det kunne være vognmænd.

Læs også: Green Logistics vil styrke virksomheders grønne omstilling af transport

Samtidig vil luftskibene selv være CO2-neutrale og dermed indgå i den grønne omstilling på endnu et punkt: grøn transport. H2 Clipper ønsker at bruge hydrogen som luftskibenes løftegas og flydende hydrogen som brændstof til skibets motorer.  

”De udgør en praktisk mellemgrund i det logistiske puslespil: Billigere end fly, hurtigere end skibe, operationel fleksibilitet – og det eneste nuværende alternativ, der dækker store distancer uden at udlede CO2”, uddyber H2 Clipper.

I sin spæde fase

Der mangler dog at falde en række ting på plads, før de grønne fragtluftskibe kan tages i brug.

Først og fremmest skal lovgivning i både USA og Europa laves om, så den tillader brugen af hydrogen som løftegas. Gamle ulykker med luftskibe på hydrogen har forårsaget dette benspænd. Men sikkerhedsrisikoen er mindre i dag, mener Eli Dourado, der er Senior Research Fellow hos Center for Growth and Opportunity på Utah State University:

”Med moderne ingeniørstandarder er der ingen tvivl om, at hydrogen kan blive en sikker løftegas”, siger han.

Og det er nødvendigt, hvis H2 Clipper skal holde sig foran på et af sine vigtigste konkurrenceparametre: pris. Hydrogen løfter nemlig otte procent mere per volume end det traditionelle helium, ligesom det går til 1/67 af prisen.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online