H&M satser på grøn transport

H&M Group arbejder hen imod at blive klimaneutrale, og har derfor indgået nye samarbejder, der skal fremme grønne transportløsninger - blandt andet med Maersk og Scania.

H&M Group vil være CO2-neutrale i 2040. Foto: H&M..

04.03.2020

SCM.dk

H&M Group er opmærksomme på det presserende behov for at gøre noget ved det, og har sat sig som mål, at virksomheden skal være CO2-neutral i 2040.

Selvom CO2-aftrykket fra kædens transportløsninger udgør en relativ lille del af forsyningskæden – 2-3 procent af den samlede udledning – vil H&M Group gerne i kraft af sin størrelse inspirere resten af branchen til at tage grønnere løsninger i brug på dette område.

H&M Groups fokus er på at kunne stille deres transportbehov, samtidig med, at de påvirker miljøet mindst muligt.

I den forbindelse har virksomheden indgået flere samarbejder og koalitioner med forskellige interessenter med det formål at skubbe til grænserne for kommerciel transport og undersøge levedygtige alternativer.

Blandt de nyest indgåede samarbejder er både et samarbejde med Maersks innovative CO2-neutrale shippingprodukt og med The Pathways Coalition (herunder Scania, E.ON og Siemens).

Fra madolie til brændstof
Visionen for The Pathways Coalition er at opnå kommerciel transport uden brug af fossile brændstoffer – og det skal ske inden 2050.

Målet skal opnås via mere intelligent logistik, elektrificering af køretøjer og biobrændstof.

I juni 2019 offentliggjorde koalitionen deres seneste rapport, som undersøger de egentlige muligheder for svenske virksomheder for at gøre deres transportløsninger klimavenlige.

”H&M Groups har sat sig det ambitiøse mål at være klimapositive i 2040. Undersøgelsen viser, at for at kunne opnå vores klimamål, og for at være i stand til at implementere intelligente, effektive og bæredygtige transportløsninger, er samarbejde med vigtige spillere i værdikæden en absolut nødvendighed”, siger Anna Gedda, Head of Sustainability, H&M Group.

Læs også: Nyt bæredygtighedskodeks fra H&M

H&M Group støtter også Maersk, som i forvejen er en af virksomhedens strategiske samarbejdspartnere, i deres nyudviklede projekt Maersk ECO Delivery: En biobrændstofblanding, der blandt andet er lavet af overskydende madolie – og som viser lovende resultater, når det kommer til at reducere emissionerne fra søfarten.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle