Hvad der bliver købt på nettet, bliver hos forbrugere

Trods det digitale mellemlægspapir så beholder forbrugerne 9 ud af 10 produkter, som de køber på nettet. Tallene punkterer myten om skyhøje returrater og er godt nyt for netbutikkerne og miljøet – også selvom nogle forbrugere beholder varer, de egentlig ikke vil bruge.

De unge er med afstand den gruppe, som sender mest retur. Det hænger formentlig sammen med, at de unge ofte køber tøj, sko og accessories, som er varegruppen med suverænt højest returrate. Foto: Tommaso Altamura / 123RF.

12.04.2022

SCM.dk

De danske forbrugere er gode til at vælge de rigtige varer online, og de danske netbutikker er gode til at give kunderne det, de efterspørger. Det er i hvert fald konklusionen, hvis man ser på, hvor mange eller rettere sagt få varer, forbrugerne sender retur til netbutikkerne. Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at 9 ud 10 forbrugere beholder de varer, de køber.  

Den lave returrate er godt nyt for netbutikkerne, lyder det fra Jens Wedenborg, som er chefkonsulent og logistikekspert i Dansk Erhverv:

”Det er både besværligt og omkostningstungt for netbutikkerne, når varerne sendes retur, så det er glædeligt, at returraten er så lav. Samtidig tager det luften ud af myten om skyhøje returrater i e-handlen”.

Læs også: Indkøberne foretrækker stadig nettet trods genåbning

Tager vi de grønne briller på, bliver det kun mere positivt, fordi man ikke ”spilder” en tur frem og tilbage, pointerer Jens Wedenborg. Der dog et men i den forbindelse: 

”Hver femte kunde har beholdt en vare, som de egentlig ville have returneret. Nogle bliver selvfølgelig brugt, men det kan ikke afvises, at nogle produkter bliver smidt ud eller gemt væk, hvilket hverken er godt for netbutikkens NPS eller miljøet. Det er også derfor, at mange netbutikker og leverandører arbejder hårdt på at gøre returnering så gnidningsløst som muligt”, forklarer han.  

De unge sender tøj retur 

De unge er med afstand den gruppe, som sender mest retur. Faktisk er det hver femte ordre, som sendes helt eller delvist tilbage. Det hænger formentlig sammen med, at de unge ofte køber tøj, sko og accessories, som er varegruppen med suverænt højest returrate. 

”Det er udtryk for, at disse varer er sværest at bedømme på størrelse og fit, og så at prøverummet er rykket hjem i stuen. Det kan vi også se ved, at flere virksomheder kører med ”prøv nu, betal senere.” Det er aldrig godt med en returnering, men det også bare en del forretningen for tøjbutikkerne”, siger Jens Wedenborg. 

Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

Han mener dog, at der er gode muligheder for at mindske returraten i fremtiden 

”Der bliver investeret meget i størrelsesguides og teknologi, der hjælper forbrugerne med at finde de rette størrelser, så det er bestemt muligt”, siger han.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

12.04.2024SCM.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

11.04.2024SCM.dk

Kødhuset reducerer klimaaftrykket for levering med 75 procent

10.04.2024SCM.dk

Bookninger af transportløsninger samlet ét sted

10.04.2024SCM.dk

DFDS på milliard-indkøb i Tyrkiet

10.04.2024SCM.dk

Aarhus Havn tilbyder nu opladning til lastbiler

09.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner® anerkender igen og for 17. gang Oracle som en leder i den seneste Magic Quadrant™ for TMS

08.04.2024SCM.dk

Maersk vender tilbage til Panamakanalen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle