Ikea-chauffører bor månedsvis i deres lastbiler

Østeuropæiske lastbilchauffører, der kører for bl.a. Ikea i Europa, bor i kabinerne i deres vogne i flere måneder ad gangen. ”Uacceptabelt” siger Ikea, der ”sympatiserer med chaufførernes kamp”, men erkender, at det er svært at rette op på situationen.

Flere østeuropæiske Ikea-chauffører arbejder under det en hollandsk dommer har kaldt "inhumane forhold". Den svenske gigant prøver at ændre situationen, men er udfordret..

20.03.2017

SCM.dk

De fleste af chaufførerne er fra Østeuropa og kører på kontinentet for bl.a. den svenske møbelgigant Ikea, og herunder i Danmark, som oftest hyret ind af underleverandører og speditørfirmaer baseret østpå, nogle gange som datterselskaber under vestlige virksomheder.

Netop den konstruktion gør, at virksomheder kan udnyttet diverse smuthuller i den EU-lovgivning, der ellers skal sikre, at chauffører, der midlertidigt er stationeret væk fra deres bopæl, er garanteret arbejdslandets minimumsløn og arbejdsbetingelser.

Ikea bør ændre på inhumane forhold
På den baggrund er der nu juridisk aktion sat i værk mod nogle af Ikeas kontraktpartnere. I Holland fastslog en domstol i sidste måned, at distributionsselskabet Brinkman, der leverer blomster for Ikea i Storbritannien og Skandinavien, brød loven ved at udbetale en løn, der ikke var ”i overensstemmelse” med hollandsk lovgivning på området.

I forbindelse med afsigelsen beskrev dommeren de ”inhumane forhold”, chaufførerne lever under. Det medfører kritik fra en lokal fagforening, der peger på, at Ikea må have vidst, hvilke betingelser, der gjorde sig gældende for deres chauffører. Derfor bød de handle.

”Ikea er den økonomiske arbejdsgiver til alle disse ansatte. De har så mange kræfter. Ikea har værktøjet i hænderne til at ændre den forretningsmodel med et blink med øjet”, siger Edwin Atema fra FNV.

Ikea: VI gør hvad vi kan, men det er svært
Fra Ikeas side skriver man i en erklæring, at man ”… sympatiserer med chaufførernes kamp for gode arbejdsforhold”, og at man føler med de chauffører, som har udtalt sig til BBC. ”Vilkårene som de beskriver er uacceptable”, lyder det.

Ikea Transports målsætning er, at man selv vil være ”en del af løsningen”, og her er selskabets leverandør-Code of Conduct, IWAY, et centralt redskab, som også underleverandører i forsyningskæden skal underskrive. Alligevel erkender Ikea alligevel, at man er udfordret når det kommer til sikringen af acceptable løn- og arbejdsforhold.

”Trods vores anstrengelser er det tydeligt, at der er udfordringer inden for transportbranchen, som skal løses. Selvom Ikea er en stor international virksomhed, så er vores andel af det totale europæiske vejtransportmarked marginal (ca. to procent). Der er det nødvendigt med et samarbejde mellem flere forskellige parter – fagforbund, erhvervsliv og politik – for at komme disse udfordringer til livs”, skriver koncernen.

Læs også: Tak, chauffør!

Ifølge BBC har Ikea holdt en stribe møder med en enkelt fagforening, International Transport Workers' Federation, for at diskutere situationen, men snakken sluttede i november.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

16.04.2024SCM.dk

Sjælland får nyt sorteringsanlæg til plastaffald

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle