Ingen tegn på hurtig returnering til Suezkanalen
Selvom der med amerikansk mellemkomst er indgået en våbenhvileaftale mellem Israel og Hamas, der ser mere solid ud end tidligere forsøg på at skabe fred i Mellemøsten, så er der ingen tegn at den internationale skibstrafik hurtig vender tilbage til Suezkanalen.
Houthi-oprørerne har ikke angrebet mål i Det Røde Hav siden våbenhvileaftalen mellem Israel og Hamas blev indgået – men har på den anden side heller ikke erklæret, at den nu indstiller sine angreb.
Det er heller ikke givet, at den indgåede våbenhvile opfylder houthiernes krav, der måske først er indfriet når og hvis palæstinenserne får deres egen stat.
Sikkerhedssituationen kan derfor lynhurtigt ændre sig, hvis der opstår sprækker i våbenhvilen og den fortsatte fredsproces. Og indtil situationen er stabil, er der ikke udsigt til at den internationale skibstrafik vender tilbage til Suezkanalen i større omfang.
Danske Lars Jensen fra Vespucci Maritime slog for nyligt på LinkedIn fast, at ”selvom våbenhvileaftalen skulle vise sig holdbar, så kræver det lang tids stabilitet, før vi ser en større tilbagevending af store containerskibe til Suezkanalen”.
Når og hvis de store containerskibe vender tilbage til Suezkanalen, vil det alt andet lige føre til overkapacitet på markedet, da sejladsen mellem Asien og Europa så kan gøres hurtigere end i dag. Samtidig peger analytikere på, at der er risiko for at der opstår propper i de globale distributionskanaler, hvis de store containerrederier omlægger deres ruter på samme tid.
-mauh