Japanske bilfabrikker stopper produktionen

Den japanske bilindustri er ifølge IHS Global Insight Perspective gået helt i stå.

29.03.2011

SCM.dk

Stagnationen i den japanske bilindustri er ifølge IHS Global Insight Perspective en følge af de fysiske skader, der er sket på fabrikker, infrastruktur og energiforsyning fra jordskælv og tsunami. ”De menneskelige omkostninger ved katastrofen er voldsomme, og katastrofen får nu også konsekvenser for den japanske industri samt mange virksomheder i Kina, USA og Europa, som anvender underleverancer fra japanske producenter”, lyder det i rapporten IHS Global Insight Perspective. Analytikerne siger, at situationen stadig er umulig at vurdere 100 %, og at situationen vil blive mere tydelig efterhånden som skader på landets infrastruktur, fabrikker og ikke mindst de samfund og medarbejdere, som produktionen er afhængig af bliver kortlagt. Rapporten melder, at adskillige bilfabrikker i Miyagi-distriktet er blevet lukket ned, det berører bilmærker som Honda, Nissan og Toyota. Mange andre bilfabrikker andre steder i landet er truet på grund af rationeringer af strømforsyninger som følge af problemerne på flere af de japanske atomkraftværker. Rapporten melder, at flere fabrikker forsøger at sætte fly ind for at sikre forsyninger til internationale kunder, eftersom flere japanske havne er stærkt berørte af katastrofen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle