Kan I skaffe de kompetencer I har brug for?

Der er meget snak og skriverier om mangel på kompetencer og kvalificeret arbejdskraft i supply chain funktioner. Men hvor meget er der reelt om snakken i danske supply chain afdelinger? Det vil vi gerne undersøge i SCM Panelet, og vi inviterer dig derfor til at dele jeres erfaringer.

Automatisering bliver endnu vigtigere, fordi det kan gøre logistikterminaler endnu mere uafhængig af manglen på arbejdskraft. Gælder det også alle andre supply chain funktioner? Deltag i undersøgelse, der vil kortlægge status på det danske marked. Foto: 123rf.com.

30.11.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Deltag i undersøgelsen.

Et logistikcenter beskæftiger 47 medarbejdere plus vikarer, og en af logistikterminalens største udfordringer er at skaffe kvalificerede medarbejdere. ”Vi er IFS-certificerede, og det handler om fødevaresikkerhed og -kvalitet. Det betyder, at vi skal være omhyggelige med alt, hvad vi foretager os i det daglige arbejde, og det er vores medarbejdere dygtige til. Men vi har problemer med at rekruttere nye medarbejdere. Vi gør derfor brug af en del vikarer, og så snart vi kan se, at en vikar har potentiale, tilbyder vi vedkommende en fastansættelse”, fortæller den ansvarlige leder.

Det er vanskeligt for terminaler at rekruttere arbejdskraft i hele Europa, og mange terminaler lider også af meget hyppige skift i medarbejderstaben. Det er simpelthen ikke attraktivt at arbejde på et lager.

”Automatisering bliver derfor endnu vigtigere, fordi det kan gøre logistikterminalen endnu mere uafhængig af nye og mange medarbejdere. Der foregår en massiv udvikling af ny og meget fleksibel automatiseringsteknologi, som gør det muligt for logistikterminaler at gå planken helt ud, når de automatiserer. Det er i dag muligt at opføre såkaldte ’light out’ lagre, som er 100 procent automatiserede, og hvor medarbejdere kun bevæger sig ind, når der sker nedbrud eller er behov for vedligeholdelse. Nettos lager i Køge er måske det fremmeste aktuelle eksempel på det i Danmark”, fortæller Lars Bek Jensen fra Langebæk A/S.

Den slags udtalelser støder vi her på redaktionen hele tiden på. Men gælder det kun for lagermedarbejdere og chauffører? Gælder det også for de forskellige kategorier af funktionærer som planlæggere, indkøbere, logistikchefer, produktionschefer, koordinatorer, mellemledere, topledere og så videre?

En international undersøgelse peger på, at organisationer investerer i lagerrobotter af flere årsager, hvor de tre vigtigste er:

  • at forbedre arbejdsproduktiviteten,
  • reducere arbejdsomkostningerne og
  • hjælpe med at imødegå manglen på arbejdskraft.

Deltag i undersøgelsen her og bidrag til at gøre dig selv og dine kollegaer klogere på, hvad status er på det danske marked.

SCM Panelet er et samarbejde mellem forskere fra Syddansk Universitet og scm.dk.

Deltag i undersøgelsen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle