Lægens fornemmelse for logistik

Mulighederne for via smartere logistik at forbedre kvalitet, patientsikkerhed, patientservice, effektivitet og omkostningsniveau på danske sygehuse er enorme. Ifølge ledende overlæge på Aalborg Universitetshospital. Hun har taget egen medicin, og det virker.

Robotløsningen til blodprøveautomation har været undervejs i ni år i et OPP (Offentligt Privat Projekt). Der har været mange barrierer. Men det lykkedes..

20.12.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Hvem kan sige nej tak til syv til ni procent højere produktivitet, 3,5 procent lavere omkostninger og markant højere patientsikkerhed samt arbejdsmiljø?

Det er ledende overlæge og ph.d. på Klinisk Biomedicinsk Afdeling (KBA) på Aalborg Universitetshospital Annebirthe Bo Hansen i hvert fald glad for, at hun og hendes kollegaer ikke gjorde, da de gik i gang med at forbedre blodprøvernes logistik for efterhånden en del år siden.

De nævnte resultater er de helt konkrete gevinster, som KBA har høstet ved at tænke automatisering og logistik. Resultater som også har givet KBA den faglige anerkendelse DIRA Automatiseringsprisen 2019 uddelt på hi-messen oktober 2019.

”Der er enorme muligheder for at skære spild væk i rigtig mange arbejdsgange i sundhedssektoren. Det er der ingen tvivl om. Vores lille projekt med at automatisere dele af blodprøveprocessen viser sort på hvidt, at gevinsterne er betydelige”, siger Annebirthe Bo Hansen.

Verdens længste rørpost

Et andet eksempel på forbedring af logistikken på KBA på Aalborg Universitetsafdeling er etablering af en rørpost-forbindelse mellem laboratorierne på Sygehus Nord og Sygehus Syd. De to dele af sygehuset har en afstand på 1,6 km. Transporten af blodprøver mellem Syd og Nord foregik tidligere med taxi, og det var både dyrt og langsomt. 

Den nye rørpost-forbindelse klarer transporten af blodprøver på 2,5 minut, og investeringen på cirka 1 million kroner har betalt sig selv hjem efter 1,5 år i form af sparede taxiregninger, og det er for øvrigt verdens længste af sin art.

”Det var en sej kamp at få rørpost-forbindelsen godkendt og anlagt. Mange sagde, at det slet ikke kunne lade sig gøre over den lange afstand, og der var modstand fra alle sider. Der var blandt andet seje forhandlinger med myndigheder som Banedanmark og Vej & Park, fordi forbindelsen går under både togskinner og offentligt vejområde. Men det lykkedes, og det er en stor gevinst. Ingen tvivl om det”, siger Annebirthe Bo Hansen.

Barrierer står i kø
Men der er også mange barrierer. Robotløsningen til blodprøveautomation har været undervejs i ni år. Projektet inkluderer også en intelligent forsendelseskasse, som kan overvåge de forhold, blodprøveforsendelsen bliver udsat for undervejs på rejsen fra for eksempel en praktiserende læge et sted i Region Nordjylland til laboratoriet på KBA.

”Det har været en hård fødsel. Det må vi sige. Jeg har selv været med i projektet siden 2014, hvor vi besluttede at etablere et Offentligt-Privat-Partnerskab (OPP), der består af KBA, TL Automation (robot hardware), Intelligent Systems (robot software) og en leverandør af kasser. De største barrierer har været finansiering, integration mellem robotløsningen og sygehusets it-systemer, kvaliteten af de fysiske kasser og skeptiske sygehuschauffører”, siger Annebirthe Bo Hansen.

KBAs budgetter følger kalenderåret, og det er ikke muligt at foretage investeringer, som bliver afskrevet henover flere år. Tilbagebetalingstiden på denne investering er 6-7 år, så det har betydet, at KBA har været nødsaget til at finansiere deres del af projektet med midler taget ud af den almindelige drift.

”Investeringen kræver, at vi sparer 4-5 procent af vores driftsbudget per år. Det kræver benhård prioritering, og det er hårdt for alle i afdelingen. Det kunne være befordrende for logistikinnovation på sygehuse, hvis der blev oprettet en innovationspulje, hvor afdelinger kunne søge om støtte til innovativ udvikling. Alle kan se nytteværdien af dette projekt og andre fra samme skuffe, men det økonomiske system på hospitalet modarbejder bare, at vi indfører forbedringer af hospitalslogistikken”, fortæller Annebirthe Bo Hansen.

En anden stor barriere i projektet har været at få robotløsningen til at tale sammen med hospitalets IT-system. Annebirthe Bo Hansen og robotprojektet har erfaret, at hospitalets it-system er tungt og vanskeligt at integrere med.

Tilbagebetalingstiden på automationsinvestering er seks-syv år, hvilket har betydet, at KBA har været nødsaget til at finansiere deres del af projektet med midler taget ud af den almindelige drift..

En tredje barriere har omfattet kvaliteten af de fysiske kasser, der mod forventning viste sig at være et stort problem. Håndtagene på kasserne var ikke solide nok, og det tog lang tid at få udviklet en passende kasse. Men det lykkedes.

En fjerde barriere har været skepsis fra de chauffører, der som ansatte ved hospitalets logistikafdeling hver dag afhenter blodprøverne hos de praktiserende læger i området. Den Intelligente Forsendelseskasse indebar en ny arbejdsgang for dem, der går ud på, at de skal skanne kassen. Det har involveret en del dialog og træning, før chaufførerne kunne acceptere den nye arbejdsgang.

”Jeg kan i tilbageblik registrere, at det ville have været klogt fra starten af at involvere alle parter, der er involveret i processen på ligeværdig vis. Vi fik ikke inddraget hospitalets logistikafdeling fra dag 1, og det var en fejl. En kæde er ikke stærkere end det svageste led, og alle led skal derfor 100 procent med på vognen”, forklarer Annebirthe Bo Hansen.

750 patienter om dagen
KBAs ambulatorium servicerer i gennemsnit 750 borgere om dagen, hvilket selvsagt stiller store krav til driften.

”Bare det at få alle disse mennesker ind og ud på en ordentlig og effektiv måde er en gigantisk logistikopgave, og her kan vi blive meget bedre. Der er tusinder af lignende eksempler overalt i sundhedssektoren, så jeg mener, potentialet er enormt”, siger Annebirthe Bo Hansen og supplerer:

”Vi har indført en prøverørskiosk, som er en automat, hvor borgerne selv kan trække deres blodprøverør med de korrekte stregkodemærkater på. De skal blot skanne deres sundhedskort i automaten, og så får de det korrekte rør udleveret, som de selv tager med ind til blodprøvetagningen. Det er en stor gevinst, at vi kan spare personale til udlevering af rør, ligesom vi også undgår fejl med forkerte stregkodemærkater – fejl som altid vil ske, når menneskehænder er indblandet. Der er altså gevinster på både økonomi, kvalitet og arbejdsmiljø”.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg