Ladcykler er ikke bare grønnere, de er også hurtigere end varevogne

Et studie foretaget i London viser, at elektriske ladcykler leverer 10 pakker i timen, hvor varevogne leverer seks. Samtidig sparer distributøren 90 procent af CO2-udledningen, der ville være fundet sted med en dieselvarevogn.

Hvor varevogne kunne levere seks pakker i timen, kunne elladcykler levere 10, viser nyt stude fra London. Foto: piksel/123RF.

16.08.2021

SCM.dk

60 procent hurtigere. 90 procent grønnere. De tal beskriver fordelene ved at bruge elektriske ladcykler i stedet for dieseldrevne varevogne til pakkelevering, ifølge et nyt studie foretaget i London. Det skriver the Guardian.

I kraft af e-handels stigende popularitet, er hjemmeleveringer også et voksende fænomen. Det får flere varevogne på vejene, hvoraf 96 procent kørte på diesel i 2019. Derfor er det en fordel for distributører at tænke innovativt, hvis de vil, ikke blot undgå et øgede CO2-udslip, men også sikre sig et mindre klimaaftryk.

Læs også: DHL starter endnu et elektrisk ladcykelprojekt

Og her kommer den elektriske ladcykel ind i billedet, argumenterer Ersilia Verlinghieri, der er hovedforfatter på rapporten: ”De seneste estimater fra Europa antyder, at op imod 51 procent af alle fragtkøreture i byer kan erstattes af ladcykler”.

”Selvom forretninger er drevet på baggrund af økonomi, bliver de også i stigende grad holdt ansvarlige for både deres miljømæssige og sikkerhedsmæssige præstation. Ladcykler opfylder en række krav for virksomheder, der vil levere deres varer gennem Londons tætpakkede gader”, fortsætter Steve Gooding, direktør for RAC Foundation, en britisk forskningsorganisation med fokus på transport politik.

London – New York, tur-retur

Det er ikke kun i London at ladcyklerne har et stort potentiale, fastslår rapporten: “I Europa er der introduceret 100.000 ladcykler mellem 2018 og 2020, hvilket estimeret har sparet den samme mængde CO2, der skal til for at flyve 24.000 mennesker tur-retur fra London til New York – hver måned”.

Dertil hjælper cykellevering også med at begrænse partikeludledninger i byen, som fortsat er et voksende problem i verdens storbyer. Dog er distributører langsomt begyndt at erstatte deres dieselvarevogne med elektrificerede lastbiler og varevogne, hvilket har den samme positive effekt for luftforeningen.

Læs også: Gennem TV-projekt deler DHL sin ekspertise om eldreven logistik

Men studiet fastholder, at en elektrisk ladcykel stadig er det klimamæssigt bedste valg i forhold til sin varevognspendant. Faktisk hele 33 procent bedre, når det kommer til CO2-udledninger, ifølge rapporten.

Så hvad nu? Spørger man forfatterne bag studiet bør man fra politisk side opmuntre virksomhederne at tilvælge de elektriske ladcykler. Konkret forslår de at man først reducerer momsen på cyklerne og dermed gør prisen overkommelig. Samtidig opfordrer de politikerne til at tillade endnu kraftigere elcykler i bybilledet – i sidste ende vil varevognene ikke kunne følge med.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

01.11.2024SCM.dk

Investering i robotvirksomhed skal styrke den menneskelige arbejdsstyrke

01.11.2024SCM.dk

Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist

31.10.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan kan AI/automatisering optimere dit lager og logistikcenter

29.10.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Espegard ønskede et enkelt og effektivt WMS

29.10.2024Mitsubishi Forklift Trucks - Logisnext Denmark A/S

Sponseret

Gør dine løfteopgaver nemmere med Mitsubishi Forklift Trucks

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

06.11.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Roskilde Park Ved Ringen 2, 4000, Roskilde