Lastbilssektoren: Ud med diesel – ind med brint!

Det nye samarbejde H2Accelerate vil gøre lastbilssektoren CO2 fri. I stedet skal lastbilerne køre på brint. Det kommer til at kræve store investeringer i produktion, distribution og infrastruktur – både fra sektoren og det offentlige.

Igennem synkroniserede investeringer i sektoren skal betingelser for en stor udrulning af brintlastbiler skabes. Arkivfoto..

25.12.2020

SCM.dk

IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell og Volvo-koncernen vil arbejde sammen om at skabe betingelserne for at indføre brintlastbiler i stor skala i Europa. Samarbejdet vil gå under navnet H2Accelerate, skriver IVECO i en pressemeddelelse. Målet er en sektor med nulemissioner af CO2:

“Målet er tydeligt. Ved at opskalere stort bliver brintdrevne lastbiler tilgængelige for kunderne til samme eller en lavere omkostning som at eje og køre i en dieselbil i dag. Det betyder, at lastbilkunderne vil have adgang til helt emissionsfri køretøjer med lignende tankningstid, rækkevidde og omkostningsinterval sammenlignet med de køretøjer, der benyttes i dag”, siger Elisabeth Brinton, Executive Vice President for New Energies i Shell.

Læs også: Postnord bruger fossilfri biodisel og reducerer CO2 med 90 procent

H2Accelerate-deltagerne mener, at synkroniserede investeringer i hele sektoren i 2020'erne vil skabe betingelserne for en storstilet udbredelse af den brintdrevne tunge transport, der skal opfylde den europæiske ambition om nul nettoemissioner i 2050.

Først vil man starte ved kunder, der er villige til at foretage det tidlige skift til brintbaserede lastbiler. Disse flåder forventes at operere i regionale klynger langs europæiske højkapacitetskorridorer med god infrastruktur til tankning. I løbet af opbygningsårtiet kan disse klynger gradvist sammenkobles for at opbygge et paneuropæisk netværk.

Bæredygtigt over hele linjen 

”For at opnå denne ambition er der behov for klare lovgivningsmæssige rammer herunder politikker som inkluderer levering af brint, brintdrevne lastbiler, tankningsinfrastruktur og forbrugerincitamenter på en koordineret måde”, uddyber Elisabeth Brinton.

Derfor vil deltagerne samarbejde med beslutningstagere og tilsynsmyndigheder for at bidrage til en miljølovgivning, som hjælper med at støtte den efterfølgende opskalering af mængdeproduktion af brintlastbiler og et europæisk netværk for tankning af brint helt uden CO2.

Parallelt vil de søge finansiering fra det offentlige til tidlige prækommercielle projekter i første fase, fordi udrulningen er så investeringstungt.

Læs også: Ligestilling af biogas med diesel kan mindske den tunge transports klimaaftryk

Dog ser deltagerne i H2Accelerate fordele udover de miljømæssige. Investeringerne kan bidrage med nye arbejdspladser og endda helt nye industrier i kraft af; brintproduktionsanlæg, store brintdistributionssystemer, et netværk af tankstationer med høj kapacitet til flydende og gasformig brint og produktion af brintdrevne lastbiler. 

Gerrit Marx, President Commercial & Specialty Vehicles i CNH Industrial, siger: “En udbredt indførelse af brintbrændselscelleteknologi i tunge transporter vil afhænge af, at den nødvendige infrastruktur kommer på plads. Vi har også brug for meget konkrete projekter sammen med transportvirksomheder og andre interessenter for at vise, at denne løsning er økonomisk og operativt bæredygtig. Det banebrydende H2Accelerate-samarbejde vil skabe forudsætninger for dette og fremskynde overgangen til transporter uden CO2-emissioner.”

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

12.04.2024SCM.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle