Logistikrobot kan overtage truckførerens arbejde

Med den nye robot GoPal kan truckførerens dage være talte. Virksomheden Robotize står nemlig klar med den første testkørsel af robotten, der selv kan navigere rundt på fabrikken.

GoPal opsamler data om sit arbejdsområde ved hjælp af lidarteknologi og omdanner de store mængder data til et 2D-kort, som den navigerer efter, hvilket betyder, at robotten kan vælge en alternativ rute, hvis den skulle støde på forhindringer. Illustration: Robotize.

09.11.2017

SCM.dk

Flere robotter overtager arbejdspladser rundt om i de danske produktionsvirksomheder, men når det gælder intern logistik, er det stadig chauffører, der sidder i den truck, der flytter paller rundt.

Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland

Men det skal pallerobotten GoPal nu ændre på, hvis det står til virksomheden Robotize. For cirka to år siden fik de tre stiftere af GoPal nemlig øje på et hul i robotmarkedet.

Og da kundebehovs- og konkurrentanalyser kunne bekræfte deres mistanke, så vejen ud til at være banet, fortæller Torben M. Hansen, der er medstifter og bestyrelsesmedlem i Robotize, til Ingeniøren.

Derfor vurderede de tre stiftere, efter et par måneders sparring med blandt andet DTU og Teknologisk Institut, at teknologier og softwareløsninger til selvkørende biler var på et niveau, så de turde bygge videre på dem til en egenudviklet, kollaborativ logistikrobot med kunstig intelligens.

Klar med første testkørsel
I dag har virksomheden 20 medarbejdere, hovedsageligt ingeniører, og de er nu klar med den første testkørsel af GoPal, som på egen hånd henter og bringer europaller.

GoPal opsamler data om sit arbejdsområde ved hjælp af lidarteknologi og omdanner de store mængder data til et 2D-kort, som den autonomt navigerer efter.

På den måde kan den vælge en alternativ rute, hvis noget står i vejen, forklarer Torben M. Hansen til Ingeniøren.dk:

”Man behøver ikke at have erfaring med robotter eller andre særlige kompetencer for at anskaffe sig en GoPal. I praksis kan vores mest simple løsning, hvor man anskaffer en enkelt pallerobot, sættes op på ganske få timer”.

Sikkerhed det største problem
Den selvkørende palleflytter består af eksternt producerede hovedkomponenter og tilgængelige teknologier. Selv står Robotize for programmering af styresystem samt software til GoPal og til GoControl, der sikrer, at flere pallerobotter kan køre rundt imellem mennesker og andre GoPal’er.

Læs også: Analyse: Bliver dit job optaget af robotter?

Derfor var sikkerhed også et af de største problemer i forbindelse med udviklingsarbejdet:

”Det var helt klart det mest komplekse og sammensatte problem, vi stødte på. Vi hverken kan eller vil tillade et eneste uheld med en kollaborativ robot, der er lastet med op til 400 kilo. Den skal være sikker at omgås. På et tidspunkt havde vi 400 spørgsmål til sikkerheden”, siger Torben M. Hansen til ing.dk.

I den forbindelse fortæller Torben M. Hansen endvidere, at man hos Robotize har haft kontakt med flere sikkerhedseksperter og efterfølgende testet robotten for ikke blot at minimere, men helt udelukke fremtidige uheld.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle