Mængden af tung trafik vil stige i nær fremtid

Regeringens nye aftale, der frigør de første 75 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport, er godt nyt for den grønne omstilling. Det er budskabet fra De Danske Bilimportører. De mange millioner vil betyde, at antallet af ellastbiler og andre grønne tunge køretøjer vil stige markant på de danske veje.

Danske lastbiler står for 12 procent af Danmarks samlede CO2-udledning fra vejtransporten. Hvis man tæller udenlandske lastbiler med, er det knap 19 procent af udledningen fra brændstoffer, der sælges i Danmark. Det er store tal, og derfor er der også et meget stort potentiale i at gøre transporten med lastbiler mere grøn. Foto: De Danske Bilimportører

31.05.2024

SCM.dk

Transportminister Thomas Danielsen og aftalepartierne bag Grøn Fond har præsenteret en aftale, der frigør de første 75 millioner kroner til grøn omstilling af den tunge vejtransport til ansøgning fra august.

”Det er et vigtigt første skridt på vejen, der er taget af et bredt flertal i Folketinget, og vi vil gerne takke transportminister Thomas Danielsen for hans personlige engagement i sagen. Nu kan de første 75 millioner kroner af en samlet pulje på over 750 millioner kroner snart komme ud og virke, og vi vil derfor se flere ellastbiler og andre grønne tunge køretøjer på de danske veje i en nær fremtid. Samtidig vil infrastrukturen til de grønne køretøjer få et markant løft, hvilket samlet løfter den omstilling, der skal til af transporterhvervet”, siger Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører.

Danske lastbiler står for 12 procent af Danmarks samlede CO2-udledning fra vejtransporten. Hvis man tæller udenlandske lastbiler med, er det knap 19 procent af udledningen fra brændstoffer, der sælges i Danmark. Det er store tal, og derfor er der også et meget stort potentiale i at gøre transporten med lastbiler mere grøn.

Læs også: Lige om lidt skal erhvervskøretøjer have TPMS på alle dæk

”Det er godt, at der bliver handlet nu. Dog er omstillingen af lastbiler langt mere kompleks end omstillingen af personbiler. Det skyldes blandt andet kørselsmønstrene, som er meget forskellige fra personbilerne, ligesom der er store forskelle mellem de forskellige typer af tung transport. Samtidig er der forskelle i de teknologier, der er til rådighed for henholdsvis personbiler og lastbiler. Men branchen er godt på vej, og udviklingen vil tage fart over de kommende år. Derfor glæder vi os også til at bakke op om arbejdet med videre virkeliggørelse af den fulde pulje, der er afsat til området”, siger Mads Rørvig.

Kilde: De Danske Bilimportører

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025SCM.dk

Cybertruslen mod transportsektoren er meget høj

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle