Minister: Grøn transport kan blive et erhvervseventyr

Erhvervsminister Simon Kollerup ser et stort potentiale for danske virksomheder, når det gælder eksport af grønne løsninger til transportbranchen. Og så er han klar til at hjælpe dem på hjemmefronten med at optimere deres egne forretninger, bl.a. gennem data. Hos Dansk Industri er man glade for planen.

Ved lanceringen af vækstplanen fremhævede erhvervsminister Simon Kollerup bl.a. de mange muligheder, grøn transport byder på for de danske virksomheder. Foto: Anders Kampmann.

10.01.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Ved den lejlighed fik vi mulighed for at spørge ministeren om, hvordan han mere specifikt ser transport- og logistikbranchens rolle i den sammenhæng, og hvilke forventninger han og regeringen har til sektoren.

”Vores logistik- og transporterhverv i Danmark kan bidrage rigtig meget til en grønnere fremtid, hvis vi formår at komprimere vores forsendelser og gods bedre, så vi får fyldt lastbilerne bedre op og undgår at flytte rundt på så meget luft, som det er tilfældet i dag”, sagde han og fortsatte:

”Det kan vi bl.a. gøre ved at få et ordentligt overblik over vores emballageflow, hvilket vi ikke har i dag, ligesom vi kan lade os inspirere af udlandet og de innovative løsninger til optimering af disse transporter, som man har der. Her i landet har vi mulighed for at bruge vores trafikdata bedre, så erhvervslivet kan få mest muligt ud af deres distribution”, forklarede Simon Kollerup.

Der er store penge på spil, og dem, der griber de muligheder først og bedst, de får også det største udbytte

Erhvervsminister Simon Kollerup

Intet øget besvær
Den øgede brug af data og den mere grundige kontrol med eksempelvis farlige varer og cabotagekørsel, som vækstplanen også lægger op til, er man fra ministerens side meget opmærksom på, ikke må føre til mere besvær og bureaukrati for de danske virksomheder.

”Jeg er meget optaget af, at vi skal gøre det her så smidigt som muligt, hvilket også vil give den størst mulige effekt for både klimaet og indtjeningen i virksomhederne. Det er klart, at der er nogle lovmæssige og etiske krav omkring brugen af data, som vi skal forholde os til, og nogle hensyn i forhold til kontrolindsatsen, men vi lover at lytte til virksomhederne, så det kommer til at fungere”, understregede han.

Regeringen har sat et ambitiøst mål om, at Danmark skal reducere sin CO2-udledning med 70 procent i 2030, og for at det skal være realistisk, skal erhvervslivet løfte sin del af byrden, lød det fra ministeren til præsentationen.

Men det skal ikke kun være et åg på nakken af virksomhederne, der er også enorme muligheder, pointerede han over for SCM.dk.

”Dansk erhvervsliv er i den grad stemplet ind på den grønne dagsorden og ser det samme potentiale, som jeg ser i form af et muligt erhvervseventyr for os, hvor danske virksomheder kan sende deres løsninger ud i verden. Der er store penge på spil, og dem, der griber de muligheder først og bedst, de får også det største udbytte”, sagde han.

Ros fra DI
Dansk Industri repræsenterer en stor portion af de virksomheder, der skal være med til at levere på regeringens grønne målsætning, og fra de i denne sammenhæng direkte berørte brancheforbund er der pæne ord til vækstplanen.

”Danske handelsvirksomheder vil gerne udnytte de store muligheder med e-handel på en mere grøn og bæredygtig måde. Så regeringens vækstplan er et kærkomment initiativ, som trækker i den helt rigtige retning”, siger branchedirektør for DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst, der kalder emballage ”et oplagt sted at starte” bæredygtighedsindsatsen.

Hos DI Transport mener man, at regeringen peger på både nødvendige initiativer og vigtige analyser, som skal sættes i gang for at fremme et stærkt og grønt logistikerhverv.

”Danmark har en række styrkepositioner inden for transport og logistik, som bidrager til vækst og velstand i Danmark. Velfungerende logistik er samtidig med til at styrke konkurrenceevnen for det øvrige erhvervsliv. Derfor er vi meget tilfredse med, at regeringen sætter fokus på logistikbranchen”, siger branchedirektør Michael Svane, der roser planens indsatsområder.

Læs også: Bring klar med elektrisk pakkelevering i 2020

”Vækst i e-handel og trængsel i forbindelse med bl.a. varelevering i byer er en væsentlig udfordring. Derfor er det også positivt, at regeringen vil sætte fokus på transport og logistik i forbindelse med e-handel og last-mile-levering i byerne”, siger han og fortsætter:

”Vækstplanen understreger, at velfungerende logistik er med til at reducere transportens klimapåvirkning. Samtidig skal vi se på, hvordan vi kan skabe bedre rammer for logistik og varelevering. Det kan vi gøre ved at fokusere på levering uden for myldretiden, varelevering med cykler og øget brug af modulvogntog.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding