Minister: Grøn transport kan blive et erhvervseventyr
Erhvervsminister Simon Kollerup ser et stort potentiale for danske virksomheder, når det gælder eksport af grønne løsninger til transportbranchen. Og så er han klar til at hjælpe dem på hjemmefronten med at optimere deres egne forretninger, bl.a. gennem data. Hos Dansk Industri er man glade for planen.
SCM.dk var med på Børsen i går, da regeringen ved erhvervsminister Simon Kollerup (S) præsenterede sin nye Vækstplan for handel og logistik, der på et grønt fundament skal gøre livet og vejen til vækst lettere for såvel den danske detail- og- e-handel som landets transportvirksomheder.
Læs også: Partnerskaber med transporten skal sætte gang i CO2-reduktioner
Ved den lejlighed fik vi mulighed for at spørge ministeren om, hvordan han mere specifikt ser transport- og logistikbranchens rolle i den sammenhæng, og hvilke forventninger han og regeringen har til sektoren.
”Vores logistik- og transporterhverv i Danmark kan bidrage rigtig meget til en grønnere fremtid, hvis vi formår at komprimere vores forsendelser og gods bedre, så vi får fyldt lastbilerne bedre op og undgår at flytte rundt på så meget luft, som det er tilfældet i dag”, sagde han og fortsatte:
”Det kan vi bl.a. gøre ved at få et ordentligt overblik over vores emballageflow, hvilket vi ikke har i dag, ligesom vi kan lade os inspirere af udlandet og de innovative løsninger til optimering af disse transporter, som man har der. Her i landet har vi mulighed for at bruge vores trafikdata bedre, så erhvervslivet kan få mest muligt ud af deres distribution”, forklarede Simon Kollerup.
Der er store penge på spil, og dem, der griber de muligheder først og bedst, de får også det største udbytte
Erhvervsminister Simon Kollerup
Intet øget besvær
Den øgede brug af data og den mere grundige kontrol med eksempelvis farlige varer og cabotagekørsel, som vækstplanen også lægger op til, er man fra ministerens side meget opmærksom på, ikke må føre til mere besvær og bureaukrati for de danske virksomheder.
”Jeg er meget optaget af, at vi skal gøre det her så smidigt som muligt, hvilket også vil give den størst mulige effekt for både klimaet og indtjeningen i virksomhederne. Det er klart, at der er nogle lovmæssige og etiske krav omkring brugen af data, som vi skal forholde os til, og nogle hensyn i forhold til kontrolindsatsen, men vi lover at lytte til virksomhederne, så det kommer til at fungere”, understregede han.
Regeringen har sat et ambitiøst mål om, at Danmark skal reducere sin CO2-udledning med 70 procent i 2030, og for at det skal være realistisk, skal erhvervslivet løfte sin del af byrden, lød det fra ministeren til præsentationen.
Men det skal ikke kun være et åg på nakken af virksomhederne, der er også enorme muligheder, pointerede han over for SCM.dk.
”Dansk erhvervsliv er i den grad stemplet ind på den grønne dagsorden og ser det samme potentiale, som jeg ser i form af et muligt erhvervseventyr for os, hvor danske virksomheder kan sende deres løsninger ud i verden. Der er store penge på spil, og dem, der griber de muligheder først og bedst, de får også det største udbytte”, sagde han.
Ros fra DI
Dansk Industri repræsenterer en stor portion af de virksomheder, der skal være med til at levere på regeringens grønne målsætning, og fra de i denne sammenhæng direkte berørte brancheforbund er der pæne ord til vækstplanen.
”Danske handelsvirksomheder vil gerne udnytte de store muligheder med e-handel på en mere grøn og bæredygtig måde. Så regeringens vækstplan er et kærkomment initiativ, som trækker i den helt rigtige retning”, siger branchedirektør for DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst, der kalder emballage ”et oplagt sted at starte” bæredygtighedsindsatsen.
Hos DI Transport mener man, at regeringen peger på både nødvendige initiativer og vigtige analyser, som skal sættes i gang for at fremme et stærkt og grønt logistikerhverv.
”Danmark har en række styrkepositioner inden for transport og logistik, som bidrager til vækst og velstand i Danmark. Velfungerende logistik er samtidig med til at styrke konkurrenceevnen for det øvrige erhvervsliv. Derfor er vi meget tilfredse med, at regeringen sætter fokus på logistikbranchen”, siger branchedirektør Michael Svane, der roser planens indsatsområder.
Læs også: Bring klar med elektrisk pakkelevering i 2020
”Vækst i e-handel og trængsel i forbindelse med bl.a. varelevering i byer er en væsentlig udfordring. Derfor er det også positivt, at regeringen vil sætte fokus på transport og logistik i forbindelse med e-handel og last-mile-levering i byerne”, siger han og fortsætter:
”Vækstplanen understreger, at velfungerende logistik er med til at reducere transportens klimapåvirkning. Samtidig skal vi se på, hvordan vi kan skabe bedre rammer for logistik og varelevering. Det kan vi gøre ved at fokusere på levering uden for myldretiden, varelevering med cykler og øget brug af modulvogntog.”