The North Face-projekt holder forsyningskæden lokal

The North Face har produceret en hættetrøje, hvor næsten alle led i forsyningskæden befinder sig inden for en radius af 150 miles.

19.12.2014

SCM.dk

Det amerikanske tøjmærke The North Face har lanceret en hættetrøje, hvor man har bestræbt sig på, at alt lige fra råvareudvinding til syning sker inden for en kort afstand af hinanden. Projektet, med navnet Backyard Project, går ud på at skabe en lokal, bæredygtig produktion nær The North Face-hovedkvarteret i Californien. Det skriver fashion-forum.dk.

Læs også: GPS til forsyningskæden

”Vi har været interesserede i lokal produktion igennem et stykke tid, og målet med projektet var, at alle led skulle foregå inden for en radius af 150 miles (svarende til cirka 241 kilometer, red.) fra vores hovedkvarter”, siger Adam Mott, der er direktør for bæredygtighed hos The North Face. 

Han mener, at de personlige relationer til de forskellige led i forsyningskæden let går tabt, sådan som tøjbranchen hænger sammen i dag. Men det er anderledes i det nye projekt, fastslår direktøren. 

”Projektet er egentlig en gammeldags tilgang, som handler om at knytte sig tættere til farmerne og de lokale syersker. Det giver et unikt indblik i, hvordan forsyningskæden fungerede førhen”, siger Adam Mott.

Læs også: Adfærd skal designe forsyningskæden

Hættetrøjen er produceret i økologisk bomuld, der kommer fra en lokal californisk farmer. The North Face levede dog ikke helt op til sin målsætning om at holde alle led i forsyningskæden inden for en radius af 150 miles, da garnet blev spundet på den amerikanske østkyst. Alle andre led i forsyningskæden lever dog op til målsætningen.

-SSM

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle