Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det

Selvom de e-handlende i højere grad efterspørger hurtig levering, er prisen på den imidlertid ikke én, de har tænkt sig at betale, viser ny undersøgelse.

Selvom flere efterspørger hurtig levering, er det ikke nødvendigvis detailhandlens endeligt, vurderer managing director hos PwC. Arkivfoto..

01.11.2017

SCM.dk

Det viser undersøgelsen ”Holiday Outlook”, af PriceWaterhouseCoopers, hvori 39 procent af de adspurgte forbrugere har svaret, at de vil have deres varer leveret inden for to dage. Samtidig svarer halvdelen af de adspurgte, at en leveringstid på mellem tre og fem dage anses som "acceptabel".

Og det er noget, man har bemærket hos internetgiganten Amazon, hvor man, ved at købe et Prime-medlemskab, kan modtage størstedelen af sine ordrer inden for to dage.

Høje omkostninger ved hurtig levering
Også hos Walmart og Target Store har man forsøgt at gøre Amazon kunsten efter – men der er høje omkostninger ved tjenesten, skriver Supplychainbrain.com.

Alligevel gider kunderne ikke betale regningen. Faktisk mener de som hovedregel ikke, at de skal betale noget som helst ekstra for hurtigere levering.

"De fleste vil have den billigste mulighed, og de forstår ikke, hvor store omkostningsforskelle der er, og hvor dyrt det er for forhandlere uden det nødvendige netværk", siger managing director for PwC, Tim Laseter.

Ifølge hjemmesiden kæmper forhandlerne samtidig med en masse returnerede varer, der bevidst bestilles i flere størrelser eller farver, end dem, kunderne rent faktisk har brug for.

Derfor eksperimenterer flere detailhandlere for tiden med at tilbyde kunderne rabatter, hvis de undlader at returnere deres varer, siger Tim Laseter. På den måde bliver det også økonomisk fordelagtigt for begge parter, oplyser han.

Forbrugerne skal blive bekendte med afhentningsmuligheder
En anden omkostningsbesparende mulighed kan være at installere opbevaringsbokse i de fysiske butikker, så kunderne selv kan hente deres pakker.

Denne idé er imidlertid mere populær i Europa end i USA, da mange forbrugere stadig ikke er bekendte med afhentningsmulighederne, mener Tim Laseter.

Han ser dog muligheder i, at kunderne får kendskab til denne metode, da den også kan få kunderne ind i de fysiske butikker. På den måde kan man lokke kunderne ind i butikkerne, så de måske køber ekstra varer med hjem.

Læs også: Walmart skruer op for returneringstempoet

Hvad angår PwC's rapport nævner Tim Laseter imidlertid, at selvom der er et stigende potentiale inden for hurtig levering, betyder det ikke nødvendigvis at være detailhandlens endeligt;

"Forbrugerne kan godt være ganske tilfredse med online-handel, men der er stadig mange, der gerne vil gå ned i en fysisk butik og prøve tøj i prøverummet eller gå ned og købe bananer", siger han.

- EL

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Forbedret EDI-partnerprogram løfter forsyningskædesamarbejdet

14.05.2025SCM.dk

Fuld gennemsigtighed om CO2-aftryk hos Brødrene Dahl

07.05.2025SCM.dk

Grønne brændstoffer skal styrke Europas forsyningssikkerhed – Danmark kan tage teten

06.05.2025SCM.dk

Dansk erhvervsliv i samlet opråb: Sæt det grønne øverst i offentlige udbud

28.04.2025SCM.dk

Offentlige grønne indkøb med Svanemærket reducerer klimaaftryk og miljøbelastning

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online