Partnerskaber med transporten skal sætte gang i CO2-reduktioner

Gennem 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet vil Regeringen have de danske virksomheder i gang med at bidrage til at sænke landets drivhusgasudslip. På transporten gælder det bl.a. luftfarten og vejgodset. DSV’s topchef Jens Bjørn Andersen bliver tovholder på sidstnævnte, hvilket DTL - Danske Vognmænd imidlertid kalder betænkeligt.

Transporten skal gøres grønnere. Det skal ske gennem partnerskaber med erhvervslivet, mener regeringen..

08.11.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Hvis Danmark skal nå det mål om en reduktion af landets samlede drivhusgasudslip på 70 procent i 2030, som S-regeringen satte for nylig, så skal alle bidrage. Det påpegede statsminister Mette Frederiksen i onsdag, da hun præsenterede de 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet, som man netop har indgået.

Læs også: ”Der skal sættes pris på de grønne værdier”

”Jeg er glad for, at dansk erhvervsliv har taget så konstruktivt imod regeringens klimapartnerskaber. Med samarbejdet inviterer vi erhvervslivet med helt ind til bordet. Hver sektor skal formulere køreplaner for, hvordan de kan reducere deres klimaaftryk og foretage konkrete reduktioner”, sagde hun.

På transportområdet, hvorfra 29 procent af de danske udledninger af drivhusgasser i dag stammer, er det blevet til tre partnerskaber, nemlig omkring landtransport, shipping og luftfart. Transportminister Benny Engelbrecht mener dog, at der er store potentialer for grøn omstilling i sektoren.

Til at sætte sig for bordenden for landtransportpartnerskabet har man valgt DSV Panalpinas topchef Jens Bjørn Andersen.

”Tænk over, hvor meget vi transporterer os selv hver eneste dag. Og hvor mange varer, der skal fragtes på tværs af lande og landegrænser. Det skal vi kunne gøre mere klimavenligt i fremtiden. Med ny teknologi. Med nye løsninger. På smartere måder. Det skal vi samarbejde om. Derfor er jeg meget glad for, at Jens Bjørn Andersen, som står i spidsen for Danmarks største transport- og logistikvirksomhed, har sagt ja til at være formand for vores nye klimapartnerskab”, siger Benny Engelbrecht.

Efter sammenlægningen med Panalpina er det nye selskab blevet ikke bare Danmarks største transport- og logistikvirksomhed, men også en global aktør, der både kan gøre en klimamæssig forskel såvel herhjemme som internationalt, hvilket man da også ser frem til fra Hedehusene.

”Det er et meget positivt træk, at dialogen mellem erhvervslivet og regeringen sættes på dagsordenen på denne måde. Det er vigtigt, at vi skruer op for dialogen og sammen finder bæredygtige løsninger, der sikrer en reel grøn omstilling og en fortsat konkurrencedygtig branche – nationalt og internationalt. Det er et emne, der ligger mig meget på sinde, og jeg ser frem til at tage hul på opgaven”, lyder det fra Jens Bjørn Andersen.

DTL: Meningsløs udpegning
Det er dog ikke alle parter i transportindustrien, der er lige glade for den konstellation, der blev lanceret onsdag. Hos brancheforeningen DTL - Danske Vognmænd mener man på den ene side, at partnerskabet er en ’fremragende’ idé, men på den anden side kalder man det ’betænkeligt’ og et ’selvmål’ at sætte Jens Bjørn Andersen i spidsen.

Organisationen påpeger således en undren over, at DSV kun tegner sig for ca. 1 procent af de knap 40.000 godskørselstilladelser, der er udstedt af Færdselsstyrelsen til danske vognmandsvirksomheder til godskørsel i bl.a. Danmark.

Dette lave tal mener man nemlig ikke afspejler ’på nogen måde hvor mange DSV-transporter, der udføres på dansk grund’.

”DSV driver en meget stor del af sin virksomhed i udlandet og benytter sig primært af udenlandske vognmænd og lavtlønschauffører fra andre lande til at trække godset rundt, også i Danmark. Alene af den grund er udpegningen meningsløs, for det er jo reelt en virksomhed, der for en stor dels vedkommende opererer under andre landes lovgivning”, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Læs også: PostNord tester nyt pallesystem, der skal gøre transporten grønnere

”Et bidrag til det danske transportmarkeds klimaforbedringer kommer jo ikke primært derfra. Det skal komme fra reelle repræsentanter for den danske godstransport”, understreger han.

Videre fremhæver DTL hvordan ’social dumping og en markant skævvridning i konkurrencen’ har præget det danske landtransportmarked gennem mange, eksemplificeret ved bl.a. Kurt Beier-sagen for et års tid siden.

Derfor mener man, at det er ’ekstremt vigtigt, at klimaomkostningerne, som fremover kommer til at påføres danske transportvirksomheder, ikke åbner en ny fløj af skævvridning gennem klimadumping, som kun rammer danske, men ikke udenlandske vognmænd – uagtet at de opererer i Danmark’, som det hedder.

I stedet peger DTL på, at regeringen bør søge at indfri sine klimaambitioner ’ved at trække på den branchespecifikke viden, der findes blandt den brede kreds af danske vognmænd med danske biler og danske chauffører’.

Banebrydende ny teknologi skal hjælpe luftfarten
Når det gælder den bæredygtige luftfart, er valget som formand faldet på koncerndirektør i SAS, Simon Pauck Hansen, da Benny Engelbrecht finder da ’afgørende, at formandsskabsstolen bliver besat af en person med en central rolle blandt luftfartsselskaberne’.

”SAS er allerede i dag et af de luftfartsselskaber, der går forrest i kampen for en mere bæredygtig luftfart med indkøb af nye og brændstofeffektive fly og investeringer i udvikling af bæredygtigt flybrændstof. Simon Pauck Hansen har et indgående kendskab til branchen, og derfor er jeg meget glad for, at han har takket ja til at være formand for regeringens nye klimapartnerskab. Jeg ser meget frem til vores fælles arbejde mod en mere bæredygtig luftfart”, siger ministeren.

Simon Pauck Hansen er valget som en ’stor og forpligtende tillidserklæring’ fra regeringens side, og har da også store forventninger til det videre arbejde.

”Med Luftfartens Klimapartnerskab ser jeg frem til at præsentere konkrete løsninger på, hvordan SAS og hele branchen kan bidrage til at nå regeringens klimamål, som er meget ambitiøse, men ikke urealistiske”, siger han og fortsætter:

Læs også: Dansk Luftfart etablerer fond for at nå klimamål

”På mange områder, eksempelvis inden for biobrændstoffer og elektriske fly, ser vi ideer til udvikling af banebrydende ny teknologi, og derfor har vi troen på at det er muligt at lancere bæredygtige løsninger samtidig med, at vi sikrer vækst, tilgængelighed og arbejdspladser i hele Danmark.”

Scanlox ApS

Sponseret

AGILOX AMR fra SCANLOX muliggør en implementering af automatiseret intern transport på få timer

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.02.2024SCM.dk

Kinesiske kraner mistænkt for spionage

23.02.2024SCM.dk

Unimec bygger nyt og udvider med 33 procent

19.02.2024SCM.dk

Fremviser tocifret vækst for sjette år i træk

19.02.2024SCM.dk

Stort set ingen forklaring på kæmpe hop i CO2-udledning

19.02.2024SCM.dk

1 ud af 3 nye iværksættervirksomheder har stort vækstpotentiale

17.02.2024SCM.dk

Global undersøgelse: Næsten alle vil gerne ofre noget for klimaet

16.02.2024SCM.dk

Ny rapport: Forbrugere tror ikke på virksomheders bæredygtighedsbudskaber

16.02.2024SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser 2024

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Er du vild med programmering - og stærk til D365FO?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på D365FO, OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Banker dit hjerte for programmering?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Aarhus eller Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Har du erfaring inden for intern logistik og/eller produktion?

Bredana Axcite søger en handlekraftig ERP-konsulent

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm.

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm. søges til international virksomhed

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Auditor til ISO 9001, ISO 14001 OG ISO 45001

Bureau Veritas Certification søger auditor til ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Administrative assistant for marine & offshore

Join Bureau Veritas Denmark in an exciting position as part-time administrative assistant in the Marine Department

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

IT-Sikkerhedskonsulent

Bureau Veritas søger IT-sikkerhedskonsulent

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zetes

Zetes søger ny Business Consultant i Supply Chain-løsninger

Som Business Consultant inden for supply chain-optimering vil du bidrage med din ekspertise gennem hele salgscyklussen, være en betroet rådgiver og deltage i kvalificeringen af forretningsmuligheder. Du vil tage ansvar for udvælgelsen af den bedste projekttilgang og påvirke strategien for vores supply chain-løsninger.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

28.02.2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Bureau Veritas
Kursus
NIS2 – Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer du i gang?

Sæt kryds i kalenderen den 26. februar og vær med, når vores ekspert på området, Thomas Vestergaard, giver en intro til NIS2 og gennemgår en mulig plan for arbejdet imod efterlevelse af kravene i din virksomhed.

Dato

26.02.2024

Tid

08:30

Sted

Fredericia

TrueCommerce
Webinar
Webinar: EDIFACT

Alt du skal vide om EDIFACT

Dato

05.03.2024

Tid

11:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

08.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup