Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

Med ambition om at skabe nye, bæredygtige forretningsmodeller, der skal forme fremtidens erhvervsliv, gør flere danske virksomheder op med gængse økonomiske logikker: De er blevet vækst-agnostikere.

Foto: 123rf.com

09.04.2014

SCM.dk

En ny bølge skyller ind over dele af dansk erhvervsliv. 

Under overskrifter som postvækst, økologisk økonomi og degrowth gør flere virksomheder op med forestillingen om evig vækst som succeskriterium. I stedet arbejdes der målrettet på at udvikle forretningsmodeller, der balancerer økonomisk bæredygtighed med hensyn til mennesker og planet.

Bag bevægelsen ligger erkendelsen af, at verdens ressourcer er begrænsede. En tankegang, der første gang blev introduceret i rapporten Limits to Growth fra 1972, og som ifølge flere forskere i dag har fået fornyet aktualitet. 

Blandt dem er Diana Ürge-Vorsatz, miljøprofessor ved Central European University, der overfor Børsen advarer om konsekvenserne af vækstjagten: 

”Der er et stort pres på at vokse og sælge for virksomheder, men bare fordi der er et pres, er det ikke en undskyldning for at blive ved.”

Fra vækst til værdi

I Danmark er det især iværksættere og mindre virksomheder, der går forrest i det grønne paradigmeskifte. 

En af dem er Sidse Gade, tidligere ingeniør, nu keramiker og selvstændig med base i Skals. Med sit værksted "Gades keramik" satser hun på en lokal og bæredygtig forretning, hvor målet er at kunne leve af sin passion og altså ikke at skalere stort.

Et andet eksempel er kaffeproducenten Slow, der skaber klimapositive kaffeskove i Kenya gennem langvarige samarbejder og en fuldt integreret værdikæde. Også it-virksomheden 3stepit har succes med en model, hvor udstyr lejes, serviceres og genudlejes. 

Fælles for virksomhederne er ønsket om at redefinere vækst og måle succes på andet end bundlinjen. I iværksætterfællesskabet i Bjerringbro arbejder Majbrit Kirkegaard med netop den tilgang. 

”Udgangspunktet for os er, at dem, vi gerne vil have igennem vores program, er nogle, som ønsker at skabe en forretning, der går hånd i hånd med bæredygtigheden og passer på vores klode,” siger hun til Børsen.

- lhs

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle