Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

Med ambition om at skabe nye, bæredygtige forretningsmodeller, der skal forme fremtidens erhvervsliv, gør flere danske virksomheder op med gængse økonomiske logikker: De er blevet vækst-agnostikere.

Foto: 123rf.com

09.04.2014

SCM.dk

En ny bølge skyller ind over dele af dansk erhvervsliv. 

Under overskrifter som postvækst, økologisk økonomi og degrowth gør flere virksomheder op med forestillingen om evig vækst som succeskriterium. I stedet arbejdes der målrettet på at udvikle forretningsmodeller, der balancerer økonomisk bæredygtighed med hensyn til mennesker og planet.

Bag bevægelsen ligger erkendelsen af, at verdens ressourcer er begrænsede. En tankegang, der første gang blev introduceret i rapporten Limits to Growth fra 1972, og som ifølge flere forskere i dag har fået fornyet aktualitet. 

Blandt dem er Diana Ürge-Vorsatz, miljøprofessor ved Central European University, der overfor Børsen advarer om konsekvenserne af vækstjagten: 

”Der er et stort pres på at vokse og sælge for virksomheder, men bare fordi der er et pres, er det ikke en undskyldning for at blive ved.”

Fra vækst til værdi

I Danmark er det især iværksættere og mindre virksomheder, der går forrest i det grønne paradigmeskifte. 

En af dem er Sidse Gade, tidligere ingeniør, nu keramiker og selvstændig med base i Skals. Med sit værksted "Gades keramik" satser hun på en lokal og bæredygtig forretning, hvor målet er at kunne leve af sin passion og altså ikke at skalere stort.

Et andet eksempel er kaffeproducenten Slow, der skaber klimapositive kaffeskove i Kenya gennem langvarige samarbejder og en fuldt integreret værdikæde. Også it-virksomheden 3stepit har succes med en model, hvor udstyr lejes, serviceres og genudlejes. 

Fælles for virksomhederne er ønsket om at redefinere vækst og måle succes på andet end bundlinjen. I iværksætterfællesskabet i Bjerringbro arbejder Majbrit Kirkegaard med netop den tilgang. 

”Udgangspunktet for os er, at dem, vi gerne vil have igennem vores program, er nogle, som ønsker at skabe en forretning, der går hånd i hånd med bæredygtigheden og passer på vores klode,” siger hun til Børsen.

- lhs

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle