Sådan kommer du i gang med AI i supply chain planning

Kunstig intelligens har siden fremkomsten af Open AI i november 22 været samtaleemne nummer ét eller to. Det gælder ikke mindst i supply chain planning, som i høj grad er drevet af enorme mængder data. Supply chain planning-ekspert giver her sine bud på, hvor og hvordan du kommer i gang med AI i værdikæden.

Ikke overraskende er salgsforecast et oplagt område til AI, da virksomheder ofte har tusindvis af varenumre med salgsmønstre, som kan være vanskelige at gennemskue med det blotte øje. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com.

10.05.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Kunstig intelligens har været kendt og anvendt teknologi i flere årtier. Sygehuse over hele verden har for eksempel i mange år gjort brug af kunstig intelligens til at scanne billeder med det formål at detektere sygdomme eller anormaliteter. Amazon har også i lang tid gjort brug af kunstig intelligens til at servere boganbefalinger til kunderne.

”Det er blot to eksempler på udbredt brug af kunstig intelligens, der er foregået mange steder i mange år. Men det har nok ikke været genstand for så meget opmærksomhed, at det er kunstig intelligens, som driver eksemplerne”, fortæller Stephan Skovlund. Han har arbejdet med supply chain planning i 15-20 år både som konsulent, planlægger hos Carlsberg samt som underviser og har en faglig baggrund inden for statistik. Det gør han i Roimas webinar ’AI in supply chain – beyond the buzzwords’. Han supplerer:

”Det tog Open AI to måneder at nå 100 millioner brugere af ChatGPT. Til sammenligning tog det Facebook fire år at nå det samme antal brugere. Generativ kunstig intelligens er nærmest eksploderet og får enorme mængder opmærksomhed”.

Brug af kunstig intelligens handler i høj grad om omkostninger i forhold til nytteværdi

Stephan Skovlund

Kernen er regressionsanalyse
Han fremhæver, at AI er meget agilt og går på tværs af fagområder og brancheskel. Han beskriver, hvordan kunstig intelligens kan opdeles i tre kategorier af modeller:

  • Large Language Models (LLM) som behandler tekst, data og billeder (ChatGPT og andre modeller).
  • Datamodeller som machine learning, der arbejder med tal og data.
  • Image Classification der bruges til billeder og for eksempel også til kvalitetssikring.

Groft forsimplet er kernen i alle modellerne ifølge Stephan Skovlund regressionsanalyse, der er en gren af statistikken. Regressionsanalyse undersøger sammenhængen mellem en afhængig variabel og andre specificerede uafhængige variable. Man forsøger altså at opstille en matematisk sammenhæng mellem en række observerede størrelser ved at tage højde for den statistiske usikkerhed.

 ”Et pædagogisk eksempel på regressionsanalyse kunne være to variabler i form af temperatur og salg af is. Man opstiller så en model for relationen mellem de to variabler. AI kan dog bruge mange flere variabler som for eksempel lokation, tidspunkt på dagen, vind, regn og så videre. Modellen vægter så variablerne og optimere præcisionen for relationerne”, fortæller han.

”Kunstig intelligens anvender data på en meget mere granular måde. Det betyder, at kunstig intelligens er bedre og mere præcis til at afkode mønstre i datamængder”, fortæller Stephan Skovlund. Foto: ROIMA/Stephan Skovlund

Regression har typisk været anvendt på tal, men med sprogmodeller (LLM) opererer man ud fra de samme principper, det vil sige ud fra en given sekvens af ord, som du beskriver i en instruks (prompt), hvorefter modellen estimerer det mest sandsynlige svar. 

Mange anvendelser for AI
Stephan Skovlund peger på, at der er rigtig mange anvendelsesområder for AI i supply chain planning. Over alt hvor, der forekommer mange data samt gentagne opgaver og der er behov for analyse, er der værdi i at anvende kunstig intelligens. Han fremhæver demand planning som et oplagt eksempel, hvor der er masser af data, løbende behov for at korrigere samt rense data, ligesom der er behov for at tage højde for ’outliers’. ”Demand planning kan i min optik ikke automatiseres 100 procent, men kunstig intelligens kan bidrage med meget stærk støtte til processen, som kan både kan spare masser af tid og skabe mere præcise analyser”, fortæller han.

Optimering af lager, ruteoptimering og kapacitetsplanlægning er andre oplagte områder, som kan styrkes med brug af kunstig intelligens.

”Der er så mange relevante brugsområder, at spørgsmålet mere kunne lyde: Hvor er det ikke relevant?”, fortæller han og tilføjer:

”Kunstig intelligens som for eksempel machine learning-modeller behandler data anderledes end traditionelle statistiske metoder. Kunstig intelligens anvender data på en meget mere granular måde. Det betyder, at kunstig intelligens er bedre og mere præcis til at afkode mønstre i datamængder. En statistik-model vil for eksempel operere med data på daglig eller månedlig basis, hvor machine learning kan gå ned på timer eller minutter, gå på tværs af tider og også afkode, at en eller flere fabrikker lukker den tredje uge i februar hver måned. Den slags ’granularitet’ kan statiske metoder ikke håndtere, og det åbner op for mange muligheder for virksomheder inden for eksempelvis hurtige forbrugsgoder eller reservedele, hvor efterspørgselsmønstrene er meget varierede”.

AI-modeller er altså utrolig stærke til at afkode mønstre. Ulempen ved modellerne er, at arbejdet med dem hurtigt bliver utrolig kompliceret og tilvejebringer enorme mængder data. Stephan Skovlund anbefaler derfor, at supply chain plannere begrænser datadimensionerne, hvilket begrænser kompleksiteten. 

Han anbefaler også, at supply chain plannere starter med interne data og venter med at inkludere eksterne data indtil, de har høstet noget erfaring og rutine.

3 oplagte områder
Han peger på tre områder, som han mener er oplagte at starte med, når man kaster sig over kunstig intelligens:

  • FORECAST: Ikke overraskende er salgsforecast et oplagt område til AI, da virksomheder ofte har tusindvis af varenumre med salgsmønstre, som kan være vanskelige at gennemskue med det blotte øje. Alene med anvendelsen af salgstransaktioner kan AI afklare, om der er en tendens på dags-, uge-, måneds- og kvartalsniveau, hvilket ikke er muligt med traditionelle metoder.
  • INTERNE ANALYSER: Indfør en lokal chatbot på toppen af virksomhedens egen database, som typisk er programmeret i SQL. Det er relativt let at oversætte fra SQL til en kunstig intelligens-chatbot, og det giver et glimrende og lettilgængeligt værktøj til at foretage hurtige interne analyser.
  • CUSTOMER SERVICE: Her kan man relativt let træne en chatbot og lade den besvare en stor del af kundernes spørgsmål. Træningen sker på basis af historik, som gør chatbotten i stand til at levere et forslag til et svar eller en løsning, som ganske ofte vil være korrekt. Udbyderen af betalingsløsninger Klarna har erfaret, at de kan reducere tidsforbruget med 70 procent i kraft af en trænet chatbot.

4 trin til at komme i gang
Han peger også ’alerts’ eller varsler som et område, hvor det er mindre oplagt at gøre brug af kunstig intelligens. ”Når man arbejder med alerts, sker det ofte som en tærskelværdi, der udløser et varsel, hvis tærsklen bliver overskredet. Det er et sort-hvidt område, og AI er faktisk bedre til gråzoner, fordi teknologien kan udføre ’critical reasoning’. Så her kan det blive meget ressourcekrævende at gøre brug af AI”, fortæller han og tilføjer:

”Brug af kunstig intelligens handler i høj grad om omkostninger i forhold til nytteværdi. Nogle steder er det meget krævende og dyrt at indføre AI, andre steder er det meget lettere. Det centrale spørgsmål er hele tiden: Er det indsatsen værdi i forhold til nytteværdien?”

Han afslutter med at anbefale fire trin til at komme i gang med kunstig intelligens:

  1. Prøv det, få hands-on, kom i gang med læringskurven.
  2. Hav et skarpt øje på at mange AI-anvendelser vil være for dyre.
  3. Start op med enkle projekter, hvor sværhedsgraden er overskuelig.
  4. Forecast-processen er for de fleste det oplagte startsted, når de tager AI i brug.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den digitale forsyningskæde – næste skridt mod agilitet og effektivitet

Digitaliseringen af forsyningskæden er en præmis for moderne virksomheder, der ønsker at styrke deres konkurrenceevne. Avancerede teknologier som IoT, blockchain og AI kan gøre forsyningskædeprocesser mere effektive samt robuste og forbedre både gennemsigtighed og bæredygtighed. Dette tema sætter fokus på, hvordan digitale løsninger kan skabe værdi i alle led af forsyningskæden – fra planlægning og lagerstyring til transport og leverancer.

Relateret indhold

14.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny boligbutik med smartere drift og stærkere kundeoplevelse

13.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Cybersikkerhed i flere lag: Körber gør automationsløsninger NIS2-klar

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

HOME-TEX: Når e-handel møder fysisk tryghed

06.11.2025SCM.dk

AI kan accelerere ESG i forsyningskæden, men snubletrådene er mangfoldige

06.11.2025SCM.dk

Hackere skjuler ondsindet kode i billeder og falske PDF-filer

05.11.2025SCM.dk

Techgiganter satser grønt - og sværmer for Trump

29.10.2025SCM.dk

AI skal forkorte oplæring i produktionen

28.10.2025SCM.dk

Stor fusion inden for data- og AI-beskyttelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn