SCM Agendaen – Forbedret leveringsevne gennem nyt transport- og ruteplanlægningssystem

Effektiv transportstyring har gennem de seneste år fået større og større strategisk bevågenhed. Megatrends som kraftig vækst i e-handel, grøn omstilling, avanceret integration i forsyningskæder og nye krav til sidste-kilometer-levering bidrager til at stille skarpt på transportstyring. Implementering af de rigtige systemer kan bidrage til vækst gennem levering af bedre leveringsservice samtidig med produktivitetsforbedringer. Det handler om at arbejde med realtidsdata i processer gennem integrerede systemløsninger. Podcasten er sponsoreret af DESCARTES.

Fra venstre er det Per Rimjær, Dan Hellström, Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft..

17.05.2021

SCM.dk

På transportområdet er der en tydelig trend med at forbedre kundeoplevelsen og den kundeservice, man kan yde for såvel B2C som B2B kunder. Kunder efterspørger ydelser, hvor de kan vælge, hvornår de kan få en leverance indenfor et bestemt tidsvindue; at de bliver oplyst, om leverancen kommer til tiden, eller om den eventuelt er forsinket, og at de har mulighed for at følge leverancen på et kort via mobilen. De krav, som gør sig gældende i private hjemme-leverancer, har således bredt sig til B2B forretninger. Synlighed for samtlige i organisationen vedrørende en leverance skaber en række positive effekter.

Podcast-værterne Jan Stentoft og Tina Højrup Kjær har inviteret Key Account Manager Dan Hellström, Descartes og transportchef Per Rimkjær, STARK Group, i studiet.

Avancerede ruteoptimeringer
Podcasten handler om, hvordan STARK Group har implementeret Descartes’ avancerede ruteoptimering i Sverige, Finland, Norge og Danmark inklusiv fører-mobilapp for e-POD (proof of delivery) samt kundeadvisering ”Track-my-Order”. Modtageren får et link i en SMS eller e-mail, så bilen kan følges på et kort på vej til leveringsstedet. Ruteoptimeringen skaber en optimal rute, som kan være ”den korteste vej” eller ”den hurtigste vej afhængig af biltype/krantype”. 

Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?

Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.

• Invitér dine kunder eller relevante kilder.
• SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
• Alt stemmes overens med kunden.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.

Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Niels Larsen på +45 2713 0010 eller skriv på Nl@horisontgruppen.dk.

Endvidere er der fokus på at sikre levering til tiden i henhold til det aftalte. Det er for eksempel vigtigt ved leveringer på en byggeplads, hvor det at levere for tidligt kan være en udfordring på linje med det at levere for sent. Transportøren har ved brug af en mobilapp en optimeret rute samt hele workflowet i forbindelse med afleveringen (proof of delivery og håndtering af eventuelle fejl og mangler ved leverancen, eksempelvis ved brug af foto).

Performance forbedring
Per Rimkjær fortæller, at da STARK Group fik implementeret Descartes, var der udfordringer med leveringsperformance - ODIF (on-day-in-full) og OTIF (on-time-in-full). Hvert land havde deres egen måde at beregne nøgletal på, hvilket var et problem for måling af performance på gruppen. Yderligere var add-on services som proof of delivery/notifikationer meget manuelle og tunge. ”Det er nu blevet klart bedre, da Descartes-systemet tilbyder en lang række services/notifikationer, som kan give den ønskede information til kunden vedrørende leveringen”, siger Per Rimkjær.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Implementeringsforløb
Det er vigtigt med en grundig forståelse af virksomheden, hvordan den fungerer i dag, baggrunden til projektet, og hvor man vil hen. Descartes’ princip er, at der ikke laves kundetilpasninger, det vil sige programmering, i det enkelte projekt. Samtlige kunder kører på samme version, og tilpasning til kundens flow sker ved hjælp af konfigurering. Der arbejdes efter en faseopdelt implementeringsmetodik, det vil sige:

• Opstart – fastlæggelse af mål og tidsplan
• Analyse & Design – fastlæggelse af funktionaliteten
• Opsætning og konfigurering
• Uddannelse
• Test (User Acceptance Testing) – sikre at systemet kan håndtere virkeligheden
• System opstart

Ifølge Dan Hellström er implementeringsprojekter et samarbejde mellem kunden og Descartes. Kunden skal deltage aktivt. Man opnår succes, når det er et vel fungerende samarbejde: ”Vi vinder sammen”, forklarer Dan Hellström. Tydelig kommunikation er helt central i projektforløbet samt at få defineret en klar governance-model. Det kan for eksempel være, at styregruppen mødes én gang hver måned, projektlederne én gang om ugen og konsulenter dagligt. Og så er det vigtigt at kommunikere løbende, før det er for sent. Man skal sikre ”rettidig omhu”.

Deltagere:
• Dan Hellström, Key Account Manager hos Descartes og Per Rimkjær, transportchef hos STARK Group.
• Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU i Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU i Kolding.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle