Skyen og sociale medier sikrer supply chain stamdata

Sky-teknologi, mobilitet og inspiration fra sociale medier baner vejen for næste generation af EDI. En ny løsning automatiserer ordredataflowet og synkroniserer samtidig dataene, så de løbende bliver korrigerede. Det indebærer en kraftig effektivisering af det mest elementære niveau i forsyningskædesamarbejdet, nemlig ordredata.

Ifølge Fritz Thomsen, adm. direktør i Syncorder, er der basis for forbedringer i kvaliteten af de ordredata, der sendes frem og tilbage mellem virksomheder. Illustration: Vibeke Brylle..

26.01.2015

SCM.dk

Erfaringstal fra 25 års arbejde med supply chain ledelse og 30-40 virksomhedsbesøg det seneste år viser, at der er basis for forbedringer i kvaliteten af de ordredata, der sendes frem og tilbage mellem virksomheder.

Læs også: Harboe får styr på stamdata

Et skøn er at 10 procent af virksomhederne har afvigelser i de fælles ordredata på under 5 procent af ordrerne, en større gruppe har typisk afvigelser på 10-20 procent af ordrerne, mens en sidste gruppe har afvigelser i over 20 procent af ordrerne.

Afvigelserne betyder, at køber og sælger gennem ordreprocessen ser på data, der ikke stemmer med hinanden. Det kan være stamdata om varenummer, varetekster, leverings- eller fakturaadresser, valuta, INCOTERMS m.v., samt transaktionsdata som leveringstid, kvantiteter og priser.

Erfaringstal og ikke videnskabstal
Tallene kommer fra Frits Thomsen, der har en lang karriere med logistikledelse i større danske virksomheder bag sig, og han understreger, at det er erfaringstal og ikke videnskabelige tal. Han er stifter og udvikler af Syncorder, der er en internetbaseret supply chain service, som hjælper virksomheder, der handler, med at sikre et ensartet informationsgrundlag for handlen.

Serviceløsningen sikrer også, at uplanlagte ændringer, som sker gennem leverancen, afstemmes gensidigt, så begge parter ser på de samme korrigerede data, der jo er placeret i skyen og tilgås via webteknologi fra en PC eller tablet, der kan gå på nettet med en browser.

Servicen kan både anvendes som en stand alone-løsning eller kobles på virksomhedens ERP-system med en integrationsløsning, Syncorder Business Connector, der også er udviklet af Syncorder. Business Connectoren kan fx integrere til Dynamics AX systemet, hvor firmaet SeoSoft Aps har bistået.

Dataafvigelser koster mange penge
”Det er ikke fejl i den forstand, at der er en part, der har ret og en anden, der har uret. Informationerne stemmer bare ikke, og det kan der være mange gode forklaringer på. Men konsekvensen er, at virksomheder bruger rigtig mange ressourcer på manuelt at rette data, foretage dobbeltarbejde, returløb og andre ikke-værdiskabende opgaver”, fortæller Frits Thomsen og tilføjer:

<p>”Hvis 20 procent af ordrerne ikke stemmer, så bliver det hurtigt til mange penge, der må betragtes som spild i en lean-forstand” </p>

Frits Thomsen, adm. direktør, Syncorder

”Én ordre koster typisk 300 kroner i løntid for hver part at behandle. Problemordrer koster to-tre gange så meget, og hvis 20 procent af ordrerne ikke stemmer, så bliver det hurtigt til mange penge, der må betragtes som spild i en lean-forstand. Jeg kender til en del virksomheder, der har en eller flere medarbejdere ansat, som ikke laver andet end at rykke for ordrebekræftelse eller forsendelsesadvisering, eller manuelt korrigerer for fejl eller sende kreditnotaer ud, der skal korrigere for fejl i priser eller mængder, der ikke er løbende afstemt”.

Ordreflowet er det mest fundamentale operative niveau i samhandlen mellem virksomheder. Data bliver skabt, når en ordre bliver dannet, og det er kilden til den informationsstrøm, der foregår i en forsyningskæde.

Ordredata afspejler værdien omkring hovedmaterialestrømmen og er derfor grundlaget for en korrekt styring af den værdiskabelse, som ses i regnskaber, lagre, balance m.v.

Dynamisk deling af data
Grundidéen i Syncorder er dynamisk deling af data, så samhandelsparterne deler de samme data i en skybaseret platform, hvor der løbende sker en afstemning eller synkronisering af informationerne, så kvaliteten altid er korrekt, og begge parter ser på de samme data.

”Vi har i mange år anvendt EDI til at automatisere ordredataflowet mellem virksomheder, og det fungerer også fint, hvis man er en stor virksomhed og har brugt meget tid på at foretage den grundlæggende mapping, der skal til, før EDI fungerer. Desuden vil man ofte have brugt tid på at programmere egne filtre til indlæsning og validering af data til sit eget ERP-system. Der findes også mange webbaserede kunde- eller leverandørportaler, men her skal den anden part taste data ind i først portalen og dernæst i eget system, hvilket giver både fejlkilder og dobbeltarbejde set i supply chain optimeringsperspektiv. Der sker ofte ændringer i ordrer både hos køber og sælger efter, at ordren er bekræftet, og det er med de eksisterende metoder vanskeligt at sikre, at ændringen også bliver afspejlet hos den anden part”, fortæller Frits Thomsen.

Syncorder synkroniserer data, så ændringer slår igennem hos både køber og sælger. Det sker netop, fordi løsningen er online, og fordi løsningen kan være integreret med dataload op/ned til virksomhedernes ERP-systemer.

Globale ambitioner
Løsningen er udviklet i et netværk af it-arkitekter og programmører, supply chain folk og sælgere, og er i færd med at blive ført til markedet. Løsningen er solgt til en række danske og baltiske virksomheder, der er pæn interesse i Singapore og Kina for den nye løsning, og Syncorder forventer at starte sin kinesiske afdeling op først i det nye år.

Læs også: Microsoft giver virksomheder ERP i skyen og på mobilen

Cryptera A/S, som producerer de kendte pinpads, man taster på, når man bruger en pengeautomat eller tanker brændstof med kort stort set over hele verden, er en af de første kunder på løsningen. ”Vi skulle bruge en procesorienteret løsning til nem og hurtig opkobling af kunder og leverandører, og vi ønskede kun én forbindelse fra og til vores ERP-system. Den opgave løser Syncorder glimrende, blandt andet fordi den er bygget i webteknologi, som ved hjælp af XML-interface betyder let opkobling til diverse systemer”, fortæller økonomichef Henrik Gregersen og tilføjer:

”Syncorder er bygget af folk med god forståelse for forretning, produktion og supply chain. Det betyder, at de også var i stand til at bygge løsninger til styring af fremskudte lagre, som Cryptera benytter sig af rundt i verden”.

”Jeg mener, at Syncorder er rendyrket lean sat ind i en SCM-kontekst, fordi fejl bliver rettet ”på stedet” og med det samme”, fortæller Frits Thomsen, der får finansiel støtte fra en række private investorer som fx Hoffmann Capital fra Esbjerg.

Han lægger ikke skjul på, at ambitionerne er store, men at Syncorder tager ét skridt ad gangen. Han fremhæver, at ingen virksomhed er for stor eller lille til at bruge Syncorder, og at markedet i princippet er hele verden, fordi forsyningskæder for rigtig mange virksomheders vedkommende er blevet internationale og ofte globaliserede.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Nemt og hurtigt implementeret BI-løsning med over 100 Supply Chain KPI’er

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

10.09.2024SCM.dk

Syv bud på de bedste biodiversitetsindsatser

10.09.2024SCM.dk

Ny Maersk-Hapag alliance godkendt af USA´s søfartsmyndighed

27.08.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Lad den samlede kæde danse i takt

26.08.2024SCM.dk

Inspiration til arbejdet med biodiversitet

23.08.2024SCM.dk

Ny tvivl om klimakreditter i SBTi-analyse

16.08.2024SCM.dk

Tag temperaturen på risikostyringen i dine forsyningskæder

16.08.2024SCM.dk

Risikostyring i forsyningskæderne i et geopolitisk perspektiv

13.08.2024SCM.dk

Vestens forsyningskæder kan ikke bare løsrive sig fra Kina

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Axacon A/S
Konference
Warehouse Management Experience Day 2024

Kom med til et stærkt og fagligt arrangement for professionelle, der arbejder med lagerstyring. Her vil være mulighed for at blive inspireret af virksomheder der deler ud af deres erfaringer og netværke med andre, der har samme rolle som dig, hvor I kan dele jeres erfaringer. Se programmet ved at klikke "Tilmeld".

Dato

11.09.2024

Tid

11:30

Sted

Axacon A/S, Normansvej 1, 8920 Randers NV

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kommunikation og teamrelationer

Vil du kunne lede projektteam og interessenter – eller gør du det allerede og ønsker du at styrke dine kompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og opkvalificer dine evner til at kommunikere og skabe gode teamrelationer.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup