Smarte produkter kan give viden om forbrugeren

Når traditionelle produkter kombineres med smart teknologi, kan det give viden om forbrugsmønstre. Alligevel er der usikkerhed omkring fordelene ved smarte produkter, viser en ny undersøgelse.

26.06.2015

SCM.dk

Smart teknologi giver mange muligheder, når de kombineres med traditionelle produkter.

Læs også: Ting der taler sammen

Forsyner man eksempelvis en vandflaske med en lille indbygget smart enhed, kan den både give information om, hvor flasken befinder sig, hvilket blandt andet kommer til gavn i forsyningskæden. Men smart-teknologien kan også give en idé om, hvilke folk der køber flasken, hvor de har købt den, og hvilke steder de normalt køber ind. Denne slags informationer kan lede til ny viden om forbrugsmønstre, der kan bruges til at udvikle nye applikationer, vurderer det amerikanske konsulentfirma Cognizant.

"Smarte produkter er uden tvivl en game-changer på markedet, da de integrerer et væld af produktdata ind i en ellers meget konservativ industri tilpasset det 20. århundrede, og de virksomheder, der forstår at tilpasse et nyt produkt til tidens teknologiske trends, vil hurtigt kunne høste gevinsterne heraf”, siger Cognizants europæiske chef for Center for the Future of Work Euan Davis.

Læs også: Fremtiden for RFID afhænger af standardisering

Trods de mange muligheder er der blandt virksomheder usikkerhed omkring fordelene ved smarte produkter, og ikke alle virksomheder har en klar strategi for, hvordan mulighederne skal udnyttes. Det viser en undersøgelse fra Cognizant og The Economist Intelligence Unit, der er baseret på interviews med ledere inden for R&D, produktdesign og innovation.

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: En lille teknologi med store fordele

22.04.2025SCM.dk

Nyt projekt og 40 millioner skal styrke produktionen med AI og robotter

22.04.2025SCM.dk

Mangel på kompetencer og lovgivning bremser AI i virksomheder

16.04.2025SCM.dk

Ny robotteknologi skal ruste industrien til at navigere i en usikker verden

11.04.2025AGR

Sponseret

Effektiv lagerstyring starter med pålidelige data

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle