Syv SCM-råd fra Amazons Jeff Bezos

I en artikel fra Forbes Magazine giver direktør og grundlægger af Amazon Jeff Bezos eksempler på og råd til, hvordan man håndterer SCM-relaterede problemstillinger.

17.03.2014

SCM.dk

Kunden er målet hos Amazon og Jeff Bezos, og firmaet går trods hård konkurrence fra andre virksomheder ikke på kompromis med sin kundeservice. Foto: Amazon.

Amazon startede i det små, men har siden sin grundlæggelse vokset sig kæmpestort og tilmed revolutioneret mange aspekter af SCM.

Med mere end 130 millioner lagerenheder at styre og millioner af transaktioner at kontrollere ved grundlægger og administrerende direktør Jeff Bezos om nogen, hvad SCM handler om. I en artikel fra Forbes Magasin giver han syv SCM-råd.

”Artiklen giver eksempler på, hvordan Jeff Bezos håndterer forskellige forretningsmæssige og SCM-relaterede problemstillinger”, skriver hjemmesiden supplychain247.com.

Læs også: Amazon vil bruge eget logistiknetværk til produktlevering

Jeff Bezos syv råd

1. Sæt dig i kundens sted: Hos Amazon tænkes kunden ind i alle beslutninger. Til møder internt i firmaet står der altid en tom stol ved siden af? Jeff Bezoz. Den tomme stol symboliserer en vigtig kunde, der ikke har mulighed for at være til stede ved mødet.

2. Lad dig ikke distrahere af dine konkurrenter: Mange virksomheder fokuserer på benchmarking, men dette er ikke tilfældet hos Amazon. Jeff Bezos mener nemlig, at tempoet i branchen er for hurtigt til at kunne konkurrere ordentligt med andre virksomheder. I stedet tilpasser Amazon sig de forandringer, der sker i takt med den hurtige udvikling, men sørger samtidig for at holde fokus på kundens behov.

3. Hold fokus: “Culture of metrics” er det ord, der bruges til at beskrive besættelsen af resultatmåling. Der findes i dag omkring 500 KPI'er, og 80 procent af dem er kunderelaterede. Kunden er altid i centrum hos Amazon.

4. Gør noget ekstra: Jeff Bezoz insisterer for eksempel på at sende varer ude i bokse af høj kvalitet, så det er muligt for kunden at genbruge disse. Da Amazons logo er på samtlige pakker, er der dermed også garanti for gratis reklame, hvis kunden genbruger disse.

Læs også: Amazon og Google truer grossister

5. Plant frø og se dem vokse: Amazon investerer i mange hardwareteknologier, uden nødvendigvis at opnå kortsigtede gevinster, men for på den længere bane at kunne bygge en Kindle-tablet, som folk vil elske.

6. Lær at improvisere: Amazon beder jobkandidater om at lave handlingsplaner, der ligger uden for deres komfortzone, for at teste, hvordan hver enkelt reagerer på ukendte forretningsmæssige problemstillinger. Som tidligere nævnt er tempoet i branchen hurtigt, hvilket betyder, at Amazon har brug for folk, der kan tænke ud af boksen.

7. Skab dit drømmehold: Amazon mener, at et lille arbejdshold er mere effektivt end et stort. For at bestemme den rigtige størrelse på hvert hold, har firmaet udviklet en ”tommelfingerregel”, der lyder således: Er der brug for mere end to pizzaer til at fodre holdet, er holdet er for stort.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles